U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

ZULLEN WE DAN TOCH NAAR DE MOW KUNNEN IN BAD SALZUFLEN

Zowat alle vakmanifestaties werden dit jaar geannuleerd, vorige week nog de meubelbeurs van Brussel. Toch is er in het meubelhart van Duitsland een sprankeltje hoop dat er toch eindelijk een beurs zal plaats vinden. De MOW is still standing op de kalender der vakbeurzen. We belden met de baas en die ziet geen reden om de MOW te annuleren. Integendeel, hij is vol vertrouwen.

Zowat alle vakmanifestaties werden dit jaar geannuleerd, vorige week nog de meubelbeurs van Brussel. Toch is er in het meubelhart van Duitsland een sprankeltje hoop dat er toch eindelijk een beurs zal plaats vinden. De MOW is still standing op de kalender der vakbeurzen. We belden met de baas en die ziet geen reden om de MOW te annuleren. Integendeel, hij is vol vertrouwen.

Mijnheer Schäfermeier, de M.O.W. telt nu al meer dan 300 exposanten, een onwaarschijnlijk resultaat voor een jaar waarin het coronavirus de wereld liet stilstaan en beurzen één na één wegvielen, wegens te weinig belangstelling van exposanten om deel te nemen. Is het dan echt business as usual, bij de MOW ?

Bernd Schäfermeier: ‘We zijn in ieder geval zeer tevreden met dit resultaat. De inzet van de exposerende bedrijven verdient ons respect en onze dank. Deze bedrijven zijn actief bezig met de doorstart voor de hele meubelindustrie! Samen werken we er hard aan om een veilig evenement van hoge kwaliteit te maken dat de industrie dient. Wonen en inrichten is sinds Corona erg in trek bij de eindconsument. Onderzoeken en cijfers tonen de toegenomen koopbereidheid in Duitsland aan. We horen soortgelijke positieve dingen uit andere landen. Daarom is het M.O.W. in september net op tijd! Als B2B-vakbeurs biedt het precies wat het midden van de markt op het juiste moment nodig heeft om ook in 2021 het huidige zakelijke succes te verzekeren: goederen voor reclame en speciale aanbiedingen, maar ook voor het assortiment, over alle productgroepen en verkoopformaten heen. Dit omvat naast het volledige meubelassortiment ook innovatie op het gebied van IT, logistiek, design en marketing. Naast de bekende leveranciers is de M.O.W. In 2020 zullen veel nieuwe exposanten aanwezig zijn zoals Theca, House of Sakk, Zuiver, Yatas, Istikbal, CIE Italia, One World Trade en de Euro Comfort Group met onder andere Ewald Schillig en Badenia. De exposanten hebben nieuwe producten aangekondigd voor alle woonruimtes.’

‘Tegelijkertijd is de M.O.W. een platform van ontmoeting en overleg. De branche heeft eindelijk weer een mogelijkheid tot persoonlijk contact, wat belangrijk is na een lange pauze.’

Meubihome: Bezoekers kunnen veiligheid verwachten. Waar moeten ze dit jaar op letten?

Schäfermeier: ‘Voor de M.O.W. In 2020 hebben we samen met de autoriteiten een alomvattend concept voor bescherming en hygiëne ontwikkeld. Dit wordt voorafgaand aan de beurs gecommuniceerd en geldt voor onze medewerkers, exposanten en bezoekers. Deze omvatten maskers in openbare ruimtes, desinfectie en afstand, maar ook discipline en orde. Ons voordeel als vakbeurs: de deelnemers van de M.O.W. zijn verantwoordelijke mensen die weten wat ze doen. Ze hebben immers allemaal zelf een winkel en hebben die social distancing al moeten toepassen in hun eigen bedrijven. In dit opzicht zijn we ervan overtuigd dat iedereen zich aan de veiligheids- en hygiëneregels zal houden. Bovendien beslaat het expositiecentrum Bad Salzuflen een groot gebied met veel ruimte. Het terrein is opgedeeld in meerdere hallen met tal van in- en uitgangen en buitenruimtes. Dit vergemakkelijkt het gericht sturen van de bezoekersstroom. Er is op de MOW nooit een menigte in de gangpaden zoals we die zien op publieksbeurzen. De bezoekersstroom wordt in goede banen geleid door een duidelijke routing. Daarnaast is de beurs gespreid over vijf dagen – ook dat heeft een egaliserend effect. Het is belangrijk dat we nu samen vooruit kijken, de regels accepteren en ons concentreren op onze zaken. Wij nodigen alle handelspartners van harte uit, ook namens de exposanten die op het bezoek rekenen!’

Meubihome: Waarom moeten handelaars de M.O.W. bezoeken?

Schäfermeier: ‘Allereerst is het de fascinatie van de beurs. De industrie zoekt en wil dit instrument. Meubilair is een haptisch onderwerp, productkwaliteiten kunnen alleen tastbaar worden overgebracht. Ga zitten, voel de oppervlakken, ervaar echte verhoudingen – dat is ook bepalend voor de aankoop. Wat betreft de kwaliteit en het aanbod is de 2020 editie van MOW gegarandeerd representatief en goed. Alle hallen zijn open, meer dan 80% van de oppervlakte is bezet.’

‘Last but not least hebben de afgelopen weken aangetoond dat er een gebrek is aan persoonlijk contact. Mensen doen zaken met mensen, het kan digitaal begeleid worden, maar een analoge vakbeurs kan je niet zomaar vervangen door een digitaal evenement. Net als in de politiek, vinden veel gesprekken in het bedrijfsleven informeel plaats. De M.O.W. in september is het eerste momentum waar spelers in de branche elkaar opnieuw in levende lijve zullen kunnen ontmoeten.’

Meubihome: Onze lezers in de Benelux zijn geïnteresseerd in de situatie op de Duitse markt van de afgelopen maanden. Hoe waren de zaken?

Schäfermeier: ‘De Duitse meubelindustrie lijkt de pandemie met een “blauw oog” te doorstaan. De meubelhandel kende begin dit jaar een goede start met volle orderboeken en kent momenteel opnieuw goede zaken! Het ontbrak de bedrijven natuurlijk aan stationaire verkopen tijdens de lockdown-periode, maar veel hiervan is inmiddels ingehaald. Vakantiereizen zijn geannuleerd, dus dit budget is beschikbaar voor andere doeleinden. Prognoses geven aan dat aan het einde van het jaar een herstel kan worden verwacht, in het beste geval zelfs resultaten op het niveau van het voorgaande jaar.’

Meubihome: Tot nu toe wist de M.O.W. zich altijd te onderscheiden door zijn persoonlijke benadering. Is dit ondanks de beperkingen in 2020 nog mogelijk?

Schäfermeier: ‘Ook in 2020 zullen we veel belang blijven hechten aan deze persoonlijke benadering. Individueel houden we afstand, maar op menselijk vlak sluiten we geen compromissen! Service en comfort horen ook bij deze M.O.W. met een hoofdletter. De catering zal zich aanpassen en zoveel mogelijk buiten worden genoten. In plaats van een catalogus komt er dit jaar een uitgebreide gids die elke bezoeker bij de ingang krijgt. Om u voor te bereiden op de beurs is onze elektronische zoekfunctie voor exposanten en productgroepen beschikbaar op www.mow.de. De vereiste inschrijving voor de vakbeurs kan vanaf week 34 online, maar ook ter plaatse. We hebben nu als branche een grote kans om samen onze goede positie veilig te stellen. Blijf nu op de hoogte voor het succes van morgen!’ PL

www.mow.de

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn