U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

‘Zo drastisch is ons betaalgedrag veranderd’

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

Het coronavirus heeft ons leven grondig veranderd, op allerlei vlakken. Ook de manier waarop we betalen: cash is nu minder populair en we gebruiken veel meer contactloze elektronische betalingen. Tijdens de lockdown moesten we in ons kot blijven en dat was te merken aan de bankautomaten. Het aantal geldafhalingen daalde met bijna 70 procent. Tegenwoordig wordt er weer meer cash afgehaald, maar nog lang niet zo veel als voor de lockdown. Het aantal elektronische betalingen is dan weer gestegen. Bijna 90 procent van de Belgen wil liever elektronisch betalen dan met cash, blijkt uit een enquête van de bankenfederatie Febelfin. Vooral contactloos betalen, waarbij je geen pincode moet intoetsen, is populair geworden. De stijgende trend is onmiskenbaar: bijna de helft (49%) van alle kaartbetalingen gebeurt vandaag contactloos.

Sneller en veiliger betalen

‘In de banksector waren we al lang overtuigd van de voordelen van contactloos betalen’, zegt Christian Ardyns, Expert Betaalverkeer bij Europabank. ‘Maar om de Belg zo ver te krijgen dat hij ook een brood, een ijsje of een pak frieten met de kaart betaalt, daar was iets drastisch voor nodig. Omwille van de hygiëne zijn steeds meer handelaars overgeschakeld op elektronisch betalen, ook voor kleine bedragen. Zelfs op de bussen van De Lijn kan je niet meer cash betalen – dat was een paar jaar geleden
nog ondenkbaar.’ Voor de handelaar heeft contactloos betalen alleen maar voordelen, stelt Ardyns. ‘Contactloze betalingen gaan vlugger dan een cashbetaling. En heel belangrijk voor de handelaar zelf, zeker in de huidige economische toestand: elektronische betalingen zijn goedkoper dan cash. Want als winkelier je munten en biljetten veilig bewaren en naar de bank brengen, is absoluut niet gratis.’

Elektronisch is goedkoper

Elektronisch betalen heeft lange tijd de naam gehad erg duur te zijn. De kosten per transactie konden voor een handelaar hoog oplopen. Kredietkaarten werden soms geweerd omdat men ze te duur vond. ‘Dat was de tijd waar je bij de toonbank bordjes zag als “Geen kredietkaarten”, zegt Ardyns. ‘Vroeger namen de transactiekosten inderdaad een grote hap uit de winstmarge van de handelaar. De Europese overheden hebben hard aan de weg getimmerd om het betaalverkeer toegankelijker en goedkoper te maken. Sinds 2015 zijn de tarieven sterk verlaagd. De kosten per transactie voor een betaling met de bankkaart bedragen amper enkele centen. Ook voor kredietkaarten verlaagden deze kosten gevoelig.
Daardoor is elektronisch betalen veel interessanter geworden.’

Wie betaalt met de kredietkaart, geeft ook meer uit. Vooral voor hogere bedragen, zoals in mode- en meubelzaken, blijft de kredietkaart het populairst. Ook toeristen verkiezen deze kaarten. ‘De lagere kost van vandaag weegt dus niet langer op tegen het mislopen van een verkoop. Deze kaarten weigeren is dus geen optie meer.’
Al schuilt er wel een addertje onder het gras, waarschuwt Ardyns. ‘Sommige aanbieders van betaaloplossingen hanteren formules waar nogal wat kleine lettertjes aan vasthangen. Je hebt dan als handelaar bijvoorbeeld een forfait voor 1.000 betalingen per maand, of een vast bedrag aan kredietkaartomzet. Maar zodra je daarboven gaat, stijgt de prijs per transactie fors. Of je betaalt dit forfait of een hoog maandelijks abonnementsgeld, ook al verkoop je die maand niets – wat voor veel winkels
de realiteit was tijdens de lockdown.’

Goed vergelijken

De Belgische overheid zorgt ervoor dat de gewone consument goed beschermd is: energie- en telecomleveranciers worden verplicht transparant te zijn over hun tarieven, alles moet kunnen worden vergeleken en het is heel gemakkelijk geworden om van aanbieder te wisselen. Ondernemers daarentegen zijn lang niet zo goed beschermd als ze onder een langlopend contract uit willen komen. ‘Bijna altijd kan Europabank een voorstel voor betaalverkeer doen dat goedkoper is dan wat een winkelier vandaag betaalt. Maar als we dan het contract bekijken, blijkt soms dat ze een hoge schadevergoeding moeten betalen bij voortijdige opzegging. Daarom mijn advies: vergelijk goed de tarieven, zowel de commissie per transactie als de vaste kosten, voor je een contract tekent,’ weet Ardyns. Europabank zelf werkt nooit met packs of maandelijkse abonnementskosten. ‘Je betaalt alleen
transactiekosten, volgens een tarief op maat. Voor een meubelwinkel zal dat anders zijn dan voor een restaurant. En als je in een periode geen transacties hebt, omdat je winkel verbouwd wordt of omdat je moet sluiten in je verlofperiode, dan betaal je ook niets.’

E-commerce groeit

Ook online betalingen kenden een forse groei. Winkels die tijdens de lockdown moesten sluiten, konden nog wel online verkopen. En heel wat winkels begonnen met een geïmproviseerde afhaaldienst om hun klanten te kunnen bedienen.’ Veel zaken hadden geen webshop en je bouwt geen goede webshop op een paar dagen’, vertelt
Ardyns. ‘Je moest bij hen dus bestellen via mail of telefoon en betalen bij afhaling. Maar winkels merkten dat sommige bestellingen niet afgehaald werden. Alle moeite voor niks dus. Om dat te voorkomen, kunnen we een tussenstap aanbieden: geen volledige webshop, maar een betaallink die je mailt naar je klant. De klant komt via die link op een veilige betaalpagina en kan de bestelling met zijn bank-of kredietkaart op voorhand betalen. Zo is de handelaar zeker dat hij zijn geld krijgt en kan hij het
pakketje ineens op de post doen. Consumenten verwachten ook niets anders meer dan dat ze in alle veiligheid van thuis uit kunnen winkelen. Hierop inspelen is dus een must. Bij Europabank zien we erop toe dat dit tegen een redelijke kost kan. Want ook in het online betaalverkeer stellen we vast dat de handelaar heel dikwijls te veel
betaalt.
Meer weten over de betaaloplossingen van Europabank voor uw zaak? Kijk op Europabank.be of maak een afspraak bij uw kantoor in de buurt.

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn