U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Wordt de Emma Motion een nieuwe bestseller?

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

Een rollercoaster. Zo zou je de eerste vijf jaar kunnen omschrijven van Emma – The Sleep Company. De disruptieve onlinespeler die vanuit Frankfurt de matrassenwereld grondig door elkaar schudt, lanceert nu de Emma Motion. ‘De matras die voor u werkt terwijl u slaapt.’

Door Veerle Windels

 

De cijfers zijn hallucinant. Anderhalf miljoen matrassen verkocht in het afgelopen jaar. Een omzetstijging van maar liefst 170 procent, van 150 miljoen euro in 2019 naar 405 miljoen euro in 2020. Aparte cijfers worden er per land niet gegeven, maar Emma – The Sleep Company is wel aanwezig in 26 landen, waarvan de laatste vijf pas in 2020 zijn aangeboord. Het hoofdkwartier mét testlab zit in Frankfurt, maar intussen werden bijhuizen geopend in Manila en Lissabon en recent kwam daar nog Shanghai bij. Het team groeit razendsnel: wat begon met Manuel Mueller en Dennis Schmoltzi, twee vrienden die hun onlineverhaal in 2013 startten, is intussen goed voor 750 mensen (van meer dan 60 nationaliteiten) die volgens The Emma Way in het leven staan (daarover later meer). Momenteel heeft het bedrijf 200 open posities staan. Alleen al het R&D team telt meer dan dertig mensen. Die waren de afgelopen twee jaar vooral bezig geweest met de ontwikkeling van de Emma Motion: een high-tech snufje dat een mooi vervolg moet breien aan de bestsellers van de eerste jaren, in België vooral de Emma Original. Een matras met voor- en tegenstanders die mede dankzij tientallen awards én een zeer goeie Testaankoop rating ook in ons land zeer goed scoort. ‘We willen wereldwijd het toonaangevende slaapmerk worden’, zo zei Dennis, op de online-persconferentie van de Emma Motion vorige week. ‘In de markten waarin we actief zijn, willen we meer in de diepte gaan werken. We willen meer omzet halen in het tech-segment. Onze merkbekendheid moet nog omhoog én we willen met retailers gaan samenwerken.’ Begrijp hem niet verkeerd: Emma blijft een onlineproduct, maar bijvoorbeeld voor de Benelux-markt wordt gewerkt via Beter Bed. Reden? ‘Veel klanten willen zo’n matras wel eens uittesten’. Dat doen ze dus volop. Maar ook gewoon door ze online te bestellen en 100 dagen gratis uit te testen.

Nieuw: De Emma Motion

Deze matras valt in elk geval op door haar prijs. Niet langer laag of middle of the road, maar rond 2499 euro (voor een enkele), wat het marktsegment toch enigszins opschuift. Uiteraard is de technologie bijzonder: daar zorgen drie sleutelelementen voor. De Artificial Intelligence Sensor Mat detecteert de lichaamspositie van de slaper en geeft die in real time door aan een tweede element dat die info interpreteert, waardoor de matras zich aan je bewegingen aanpast. Het derde element is de Emma Motion Controller app, ontwikkeld voor customization, zodat je eigenlijk voortdurend weet hoe en wanneer je slaapt. Een sleeptracker dus. Het hele systeem is geluidloos en zit vast aan één kabel die in het stopcontact gaat. Het moet resulteren in een betere diepe slaap én in een zeer persoonlijke aanpak van elke klant. ‘Dit is pas het begin’, zegt Dennis, waarmee hij bedoelt dat er de komende maanden en jaren nog wel wat nieuwigheden op het programma staan. En ook: ‘Ons doel is niet de beste matras te maken, maar wel het slaapcomfort van onze klanten te verbeteren. We staan nog maar aan het begin van een heuse slaaprevolutie.’

Benelux-markt

De Emma Motion is sinds een week te koop voor Belgische en Nederlandse klanten. Dat gebeurt voor onze markt sinds 2017 via de kanalen van Beter Bed. Henk Waninge, sinds oktober 2020 countrymanager van Emma – The Sleep Company, ziet de samenwerking met Beter Bed enkel uitbreiden en verdiepen. Nu al zijn via Beter Bed meer producten te krijgen dan via de Emma-site, ze worden Emma Select genoemd. Bovendien is in Groningen ook een Emma conceptstore geopend waar getoond wordt welke richting het bedrijf wil uitgaan. ‘Meer variatie, meer tech’, voorspelt Henk, die overigens nog steeds gelooft in fysieke retail, ook al weet hij dat het online-verhaal de komende jaren enkel zal groeien.

Love or hate

Nogmaals: exacte verkoopcijfers voor België worden niet vrijgegeven, maar wat we online wel treffen, zijn veel reacties van klanten die de eerste matrassen van Emma kochten en daar wel of net niet tevreden over zijn. Op Facebook circuleert de Groep Gedupeerden Emma Matras en daaruit komen vaak erg tegenstrijdige berichten. Matrassen die te laat of zelfs nooit of helemaal verkeerd geleverd worden: het staat in schril contrast met de vele positieve reacties van klanten die veel beter slapen met hun nieuwe Emma matras. ‘Waar gehakt wordt, vallen spaanders’, reageert Henk. ‘Doordat we zo exponentieel gegroeid zijn, staat de supply chain zwaar onder druk, maar tegelijk wordt er intern voortdurend geschakeld om die te optimaliseren. Zowel in België als in Nederland gaan we bovendien een upgrade doen, maar meer kan ik daar nog niet over zeggen. Sowieso zien we het voldoen of zelfs overstijgen van de verwachtingen van al onze klanten als een topprioriteit.’

The Emma Way

Wat is nu het succes van Emma en The Emma Way? Volgens Henk heeft veel te maken met de uiterst open en transparante bedrijfscultuur. Mensen mogen hun mening geven, ook al is die anders dan die van een leidinggevende. Er mag onderbouwde kritiek komen, als er maar met gezond verstand gedacht wordt. Gut feeling is daarbij niet voldoende. Naast een mening moet bewijs liggen. ‘Uiteraard vraagt dit bedrijf veel van zijn mensen, maar tegelijkertijd mag iedereen wel verantwoordelijkheid nemen’, zegt hij nog. ‘Wie hier stage komt lopen, kan projecten ook zelf uitwerken. Er is voortdurend uitwisseling van ideeën tussen bijvoorbeeld de countrymanagers en dat heeft meteen impact op producten. Hier wordt hard gewerkt, maar iemand die eens zijn kind om halfvier aan de schoolpoort moet afhalen, zal dat ook kunnen.’

www.emma-matras.be

 

 

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn