U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Weinig volk op de Woonindustrie

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

Weinig volk op de Woonindustrie

 

Vorige week werden er wel bestelbonnen ingevuld, maar de afgelopen dagen was het redelijk eenzaam op de stands van de Woonindustrie in het Nederlandse Nieuwegein. Is het angst voor corona? Geen zin om te kopen? Of gewoon: te veel werk in de winkels? Feit is dat heel wat agenten en fabrikanten op hun honger bleven zitten en zich afvroegen: was dit verkoopmoment wel nodig? Wij gingen langs bij enkele fabrikanten en noteerden hun bevindingen.

Door Veerle Windels

 

Margot Romeijn (commercieel directeur Maxfurn)

‘Normaal doen we een grote huisshow in Uden, ons hoofdkwartier, zijn we twee keer per jaar in Nieuwegein te zien, en kom je ons tegen op de beurzen van Keulen en Brussel’, zegt Margot Romeijn, in de immense kelderverdieping waar Maxfurn zijn collecties presenteert. ‘Het afgelopen jaar moesten we het zoals zovelen wel even anders doen. Hier in Nieuwegein zitten we in de kelder, maar wat een kelder! Toch is het dit keer minder druk geweest dan de andere jaren. We tonen hier verschillende woonprogramma’s maar ook een nieuw segment waarin we sinds september actief zijn: de bedden, helemaal geïnspireerd op de look and feel die we voor onze woonprogramma’s hebben. Met onze stoelen scoren we al jaren, nieuwe producten krijgen hier hun introductie maar evengoed onze bestsellers. We worden niet voor niks de stoelenkoning genoemd. Vaak kopen klanten onze stoelen zonder erin te gaan zitten, zo’n vertrouwen is er. Wat de zithoeken, woon- en kastprogramma’s betreft hebben we een heel eigen signatuur. Zo waren we een van de eersten om te gaan werken met houtdecor en staal samen. In de houtdecors is er veel variatie: mango, old teak, etc. Je ziet en voelt hout, maar eigenlijk is het een hoogkwalitatieve melanine die we in eigen beheer van decorkleuren voorzien. Er komen twee nieuwe lijnen aan die we binnenkort in een unieke setting gaan fotograferen. Daar kijken ook onze retailers naar uit. En jawel, België wordt steeds belangrijker, met twee accountmanagers zitten we daar goed. We blijven geloven in zelfstandige retailers.’

Hans Stokvis (commercieel directeur De Toekomst)

‘Het zijn rustige dagen maar veel klanten zijn wel blij dat ze naar hier kunnen komen’, zegt Hans Stokvis, op de stand van De Toekomst, de Nederlandse referentie op het vlak van relaxzetels. ‘We doen best wel goeie zaken met Belgische winkels, als Nederlandse fabrikant zitten we in het midden tot net erboven-segment. Klanten waarderen onze technologie en onze vele maten: de zit kan dieper en groter, de voetklep kan verlengd, etc. We hebben ons eigen atelier in Beesd, maar ook productiemogelijkheden in Roemenië en Bulgarije. 2020 was voor ons erg goed en de productie blijft continu vol zitten. Qua orderportefeuille mogen we niet klagen. We hebben het geluk gehad dat België open was toen Nederland dicht ging, dus zijn we blijven gaan. Momenteel is er een levertermijn van tien weken. Veel capaciteit hebben we niet over, maar dat betekent niet dat we geen groei willen.’

Marnix Magdelijns (key accountmanager Benelux voor Ada)

‘Ik heb altijd graag bij Recor gewerkt, zit maar liefst 36 jaar in de business en ga nu voluit voor Ada’, zegt Marnix Magdelijns, op de stand van Ada. ‘Het Oostenrijkse bedrijf heeft verschillende fabrieken, ook in Hongarije en Roemenië, en biedt slapen en zitten aan, in verschillende prijscategorieën. Interessant is de technologie, de verstelbare en uitschuifbare snufjes, de opbergvakken bij de bedden, noem maar op. Ada is een groot bedrijf (draait meer dan 200 miljoen euro omzet, red) waar kwaliteit primordiaal is, zelfs bij de lagere prijskaartjes. Ik ben blij dat ik mee aan zet ben om Ada in België verder te ontwikkelen. Het grote verschil met de vorige job is dat ik nu zelfstandig werk en minder in teamverband speel. Ik ben dus nog niet dikwijls in Oostenrijk geweest maar dat komt nog wel.’

Dirk Steenbeke en Rens Haans (Home Stories by Passe Partout en Initials by Haans Lifestyle)

‘Wat vind je van de nieuwe showroom?’ vraagt een trotse Dirk Steenbeke, terwijl hij er voor de foto ook Rens Haans bijhaalt, de man die Haans Lifestyle runt en hier instaat voor de decoratie-objecten (denk kussen, lampen, vazen, etc). De stand is inderdaad prachtig en sfeervol, ‘en de combi doet verkopen’, aldus Dirk, die voor de planten beroep deed op groothandel Jasaco uit Lummen. ‘Tot begin februari is de planning van Passe Partout fel dooreen geschud door corona. We zaten met een haard van zieken, zo’n 43 op een totaal van 220 mensen. Heel wat winkeliers klaagden over te late levertermijnen, maar wat kon ik daaraan doen? Een moeilijke situatie dus, die je niet zomaar oplost. Toch klaag ik niet, want de voorbije maanden heb ik al 27 procent meer omzet dan vorig jaar gedraaid en we gaan dit jaar nog veel hoger eindigen, denk ik. We plannen een uitbreiding van de productiecapaciteit en zijn qua zieken op de goeie weg (lacht). Hier in Nieuwegein hebben we erg goed gewerkt dankzij ons unieke belevingsconcept en onze joie de vivre. We voelen dat grote opstellingen werken, ons nieuw sofamodel Blocco doet het goed en onze stoffen, zeker de Dolly, gemaakt van PET-flessen, scoort. Ik denk ook dat het ‘op afspraak’ gebeuren postcorona zal blijven bestaan. Het is aangenaam dat je een op een kunt werken, er is meer tijd, meer efficiëntie ook.’

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn