U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Weba vreest vertraagde leveringen door aanvallen op schepen in Rode Zee: “Het is net als in de coronacrisis”

Dat het thema “circulaire economie” ook in de meubelsector steeds meer aan belang wint, getuigt het druk bijgewoonde webinar dat EFIC – de Europese confederatie van de meubelindustrie – organiseerde op 18 november met als titel “Circulair ontwerpen in de meubelsector”. Voorzitter van EFIC, de heer Marcus Wiesner, gaf aan dat circulariteit voor de Europese meubelindustrie niet langer een optie is, maar een must. Belangrijk hierbij is dat we van elkaar moeten leren, wat dan ook de aanleiding was voor de organisatie van dit webinar.

Weba verwacht over enkele weken vertraagde leveringen als de situatie in de Rode Zee aanhoudt. Houthi-rebellen vallen daar schepen aan die goederen vervoeren van en naar Europa. Weba importeert nu bijna een derde van de goederen uit het oosten, maar plant om meer aan te kopen in Europa. “Het doet denken aan de coronacrisis”, klinkt het bij VRT.

De situatie in de Rode Zee met schepen die aangevallen worden en daardoor niet via het Suez-Kanaal, maar via Zuid-Afrika varen, is voor het meubelbedrijf Weba nu nog geen probleem. Maar over twee tot drie weken, kan het wel een probleem worden, verwacht marketingmanager Stefaan Couvreur. “25 tot 30 procent van wat we verkopen komt uit het verre oosten. Gelukkig hebben we veel voorraad. Ik heb een maand of twee geleden veel besteld voor het einde van het jaar, dus we kunnen het wel even overbruggen. Maar het probleem zal beginnen over een paar weken als die leveringen zouden moeten aankomen.”

Zelfde problemen als tijdens coronacrisis

Het probleem is dubbel, legt hij uit: “De containers die normaal vanuit Europa naar China, India, Vietnam gaan, die geraken daar niet. Daardoor is er in die landen een gebrek aan containers. Ze kunnen dus niet gevuld worden. Als ze toch gevuld geraken, dan moeten ze omvaren via Zuid-Afrika en heb je twee tot drie weken langere levertijd. En omdat er geen containers zijn gaan de prijzen omhoog, het is praktisch dezelfde situatie zoals we die gekend hebben tijdens corona.”

Dat de prijzen van de goederen zullen stijgen is zo goed als zeker, volgens Couvreur: “Op 31 december hadden we een bepaalde prijs voor een container die uit het verre oosten kwam en op 2 januari werden we wakker met een prijs die 7 keer hoger was voor dezelfde container. De rederijen werden bang, ze moesten extra verzekeringen nemen, of extra betalen om rond Afrika te varen, dat heeft een extreme reactie teweeg gebracht.”

“Het is een identieke situatie als in corona, maar men moet flexibel zijn in die zaken, we hebben corona ook overleefd.” Als de situatie in de Rode Zee aanhoudt ziet de marketingmanager maar één oplossing en dat is meer inkopen in België en Europa. Daar komt nu 70 tot 75 procent van de goederen vandaan.

https://www.weba.be/nl

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn