U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Uniek aanbod Meubihome-lezers: TONC helpt winkels, showrooms en toonzalen bij het vinden én tonen van hun “unieke smoel”.

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

TONC helpt winkels, showrooms en toonzalen bij het vinden én tonen van hun “unieke smoel”. Je unieke smoel tonen is belangrijk, omdat klanten vandaag op zoek zijn naar en zich aangetrokken voelen tot bedrijven die ergens voor staan, authentiek zijn en dit consistent overal laten zien en voelen. Door het tonen van je unieke smoel onderscheid je je van de concurrentie, sta je in je kracht en wordt prijs ondergeschikt. Een duidelijke smoel doet het stof in jouw meubelhandel opwaaien

Nog voordat je in Vlaanderen een meubelwinkel binnenwandelt, weet je eigenlijk al hoe die er ongeveer zal uitzien. Na er 10 minuten te hebben rondgelopen, weet je zelfs vaak niet meer in welke winkel je je bevindt. De reden hiervoor is dat er weinig onderscheidend vermogen is binnen de meubelbranche. Zo verschillend als elke consument is, zo identiek zijn vele Vlaamse meubelzaken. Terwijl de retailmarkt stevig op haar grondvesten davert en winkelconcepten worden bijgestuurd in functie van de nieuwe en veranderende consument, lijkt het dat vele Vlaamse meubelhandels liever wegkijken en hopen als vanouds te kunnen verder werken. Dit zal echter niet kunnen…

Inspelen op maatschappelijke trends

Consumenten verwachten vandaag ook van de meubelhandel een antwoord op trends die zich duidelijk aftekenen in onze maatschappij: individualisering, verstedelijking, toename van het aantal singles, shift van zaken bezitten naar zaken gebruiken,…

1. Individualisering

Consumenten stellen steeds nieuwe en hogere eisen aan hun wooninrichting. Iemands interieur is meer dan ooit een verlengstuk van de eigen identiteit. Consumenten willen niet zomaar een meubelstuk, maar levenskwaliteit, flexibiliteit of duurzaamheid. Ze willen zich persoonlijk en emotioneel aangesproken voelen als ze meubels kiezen. Vooral de jongere generatie van consumenten voelt zich steeds minder aangetrokken door een standaard assortiment en wil niet meer kiezen op basis van een catalogus. We leven vandaag in een maatschappij waar veel mensen creatief willen bezig zijn. Denk maar aan de populariteit van breien, naaien of je eigen bier brouwen. De meubelhandel die zijn klanten de mogelijkheid biedt om meubels naar eigen inzicht mee te ontwerpen (of hen in ieder geval het idee geeft dat ze zelf ontwerpen) snapt waarom het draait. Uiteindelijk gaat het om veel meer dan het vormgeven van meubels. Het gaat om het vormgeven van je leven en er je eigen stempel op drukken. En dit kan zelfs letterlijk genomen worden door bijvoorbeeld je initialen te laten drukken op je nieuwe zetel. Of het blad van je eettafel te laten opvrolijken met de tekeningen van zoon- of dochterlief.

2. Verstedelijking en kleiner wonen

Veel mensen zien tegenwoordig weer economische, sociale en culturele voordelen aan het wonen in een grootstad, waar woonruimte echter schaars en duur is. Hoe minder ruimte consumenten ter beschikking hebben, hoe doordachter ze te werk dienen te gaan op vlak van vormgeving en gebruik. Veel meubelhandels spelen hier vandaag nog niet voldoende op in en richten zich nog steeds op grote woonruimtes en standaard gezinssituaties.
Kleiner wonen is trouwens niet alleen aan de orde in grootsteden. Ook in landelijke gemeenten en dorpen neemt het aandeel appartementen ontzettend toe. Redenen hiervoor zijn divers. Zo is er bijvoorbeeld steeds minder ruimte in de breedte aanwezig, waardoor men in de hoogte gaat bouwen om de beschikbare ruimte optimaal te benutten. Bouwgronden worden niet alleen schaarser, maar ook steeds minder betaalbaar, wat consumenten doet kiezen voor het wonen in een appartement.

3. Collectivisering

Consumenten zoeken steeds vaker hun heil in vormen van samenhuizen of kangoeroe-wonen. Dit betekent dat gelijkgestemde mensen of familieleden zich groeperen om op zoek te gaan naar een woning. Dit maakt bouwen of verbouwen kostenefficiënter. Een aantal vertrekken wordt gemeenschappelijk gebruikt, waardoor elke bewoner zelf kleiner (lees: goedkoper) kan bouwen of verbouwen.
Door de vele verschillende manieren van samenwonen, is wonen ook een super individueel gegeven geworden. De woning waar je je hele leven blijft wonen, bestaat niet meer. Een nieuw samengesteld gezin kan in de ene week met 2 gezinsleden zijn en de andere week met 6. Ga je dan veel te groot wonen of veel te klein? Het lijkt op kiezen tussen wit of zwart waarbij grijs niet bestaat. Ongehuwd samenwonen is vandaag heel erg in. Veel getrouwde koppels scheiden om later weer in een nieuwe relatie te stappen – een relatie die mogelijk (ook) kinderen heeft. Dit zorgt ervoor dat tijdelijke gezins- en woonvormen mekaar afwisselen.
Als dit de situatie is, waarom zie ik in de Vlaamse meubelhandel dan zo weinig voorbeelden van modulaire interieurs?

4. Toenemend aantal singles

Het aandeel singles groeit dagelijks en in snel tempo. Het Federaal Planburau België voorspelt zelfs dat tegen 2060 de helft van alle Belgen single zou zijn. De toename van het aantal singles is vooral te wijten aan de vergrijzing (alleenstaanden of weduwnaars/weduwen die langer zelfstandig willen blijven wonen) en aan mensen die overtuigd alleen wensen te blijven. Als dit de situatie is, waarom zie ik dan quasi nergens in meubelzaken een plaats waar de focus wordt gelegd op duurzaam of kleiner wonen? Waarom worden er geen demo’s of workshops gegeven waaruit blijkt dat klein wonen ook groots kan zijn? Waarom zijn er amper voorbeelden te vinden van interieurs die specifiek voor singles bedoeld zijn?

5. Producten gebruiken i.p.v. bezitten

De wegwerpmaatschappij en het schaamteloos uitbuiten van onze planeet raakt steeds meer uit den boze. Het delen van auto’s, machines en gereedschappen, een abonnement op Netflix of Spotify, vintage tweedehands kledingwinkels en apps die voedselverspilling tegengaan …het zijn welbekende en reeds goed ingeburgerde voorbeelden. Maar ook van andere sectoren zal de consument inspanningen op dit vlak verwachten. Zo ook van de meubelhandel. Het zal erop aankomen als meubelhandel te transformeren van een verkoper van producten naar een service verlener van behoeften, in welke vorm dan ook. Je zal consumenten niet meer van een bed, maar van een goede nachtrust voorzien, niet meer van een keuken, maar van gezellige tafelmomenten, niet meer van een zetel, maar van ontspannende avonden. Aan de slag gaan met modulaire en circulaire woonvormen dringt zich op.

De toekomst ligt voor je open

We leven in boeiende en uitdagende tijden waarin tal van veranderingen gaande en vele andere nog op til zijn. Ik geloof dat jij als meubelhandelaar de toekomst zelf in handen hebt door zeer bewust te kiezen voor een duidelijke en unieke smoel. Het komt erop aan goed na te denken over hoe je je klanten wil laten voelen wie jij bent, waarvoor je staat en hoe je hen kan helpen. Consumenten worden namelijk steeds bewuster van wat ze kopen en vooral ook bij wie ze kopen. Ze kijken steeds vaker naar het gevolg van hun keuzes op de wereld, maatschappij en zichzelf. Door open en transparant te communiceren over waarom je voor bepaalde leveranciers en producten kiest en over hoe het productieproces in mekaar zit, verhoog je je expertise en betrouwbaarheid. Bovendien blijf jij op deze manier ook de afzender van al je boodschappen, wat in multi-merken winkels lang niet altijd vanzelfprekend is.
De moderne consument snakt naar hedendaagse oplossingen die een perfect antwoord bieden op zijn unieke leefsituatie op dit moment. Het is een mooie opportuniteit voor de meubelhandel om hiermee creatief en innovatief om te gaan. Wie de code breekt en een eigen smoel opzet, zal het hart van de consument winnen. Met een eigen smoel en het tonen van je creativiteit zorg je gegarandeerd voor een frisse wind die het stof doet opwaaien in jouw meubelhandel. De consument rekent op je!

UITZONDERLIJK AANBOD VOOR MEUBIHOME-LEZERS:
Hoe is het om als bezoeker in jouw winkel of showroom rond te lopen en te kopen? Waar liggen jouw kansen en opportuniteiten? Wij brengen het voor je in kaart, inclusief quick-win aanbevelingen. Contacteer Charlotte Cools via info@tonc.be, vermeld code “HALFDAAGSE WALK WITH ME” en ontvang vernieuwende inzichten voor een investering van €499 i.p.v. €3.499.
Aanbod geldig tot 15/08/2022 – www.tonc.be – 015/23 32 20

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn