U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Tutamanta gooit het over andere boeg

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

Tutamanta verbindt getalenteerde makers uit het Zuiden met bewuste consumenten. Ondernemerskoppel Stephanie Menéndez en Koen Lauwers werpt daarmee een licht op traditionele ambachten uit landen als Ecuador, India, Kenia en Marokko. Anno 2022 geven de oprichters hun professionele carrière een nieuwe wending en doen ze de boeken toe. Een deel van de huidige opbrengsten investeert het koppel in de ontwikkeling van de lokale ambachtslieden waarmee ze werken.

In november 2019 lanceerden Stephanie Menéndez en Koen Lauwers Tutamanta. Tutamanta betekent ‘vroeg in de ochtend’ in de lokale Zuid-Amerikaanse taal Quechua. Een verwijzing naar een nieuwe start voor ambacht en een nieuwe kijk op lifestyleproducten. Het ecologische businessconcept vloeide voort uit het DNA van de millennial zaakvoerders. ‘Met Tutamanta combineren we onze gedeelde passies rond duurzaamheid, ondernemen en reizen. Zo kwamen onze eerste producten uit Ecuador, waar ook Stephanie haar roots liggen en waar we elkaar leerden kennen. Geïnspireerd op onze duurzame levensstijl, kriebelde het om een eigen interieurmerk te lanceren. Tijdens onze reizen ontmoetten we getalenteerde ambachtslieden en van het één kwam het ander.’

Tutamanta ontstond uit het idee om traditionele ambachten, die vaak van generatie op generatie worden doorgegeven, in leven te houden en de ambachtslieden te steunen in hun zoektocht naar eerlijke handel op de hedendaagse markt. Denk interieurartikelen zoals kussens, dekens en manden. Duurzaamheid staat daarbij steeds centraal: de producten worden uitsluitend gemaakt uit duurzame materialen en volgens duurzame technieken. Anno 2022 doet het koppel echter de boeken toe: ‘Stephanie en ik kiezen voor een hernieuwde focus in onze professionele carrière. Met spijt in het hart betekent dat ook het einde van Tutamanta. De afgelopen jaren kwamen we vaak in contact met makers die minder kansen kregen op de arbeidsmarkt. Om hen na onze werking nog een extra duwtje in de rug te geven, investeren we bijkomend 20 % van onze laatste verkopen in de ontwikkeling en bijscholing van een lokale Berbergemeenschap waarmee we samenwerken’, aldus Koen.

‘De gemeenschap voorziet ons van authentieke, handgemaakte plaids en dekens. Deze groep bestaat uit laaggeschoolde vrouwen die minder kansen krijgen op de arbeidsmarkt. Nu onze samenwerking binnenkort met hen stopt, hopen we hen op deze manier ook in de toekomst te blijven ondersteunen en zo hun traditionele ambacht in leven te houden’, vult Stephanie aan. Wanneer het voor Tutamanta precies gedaan is, is onbekend, al zal dat waarschijnlijk tegen de zomer van 2022 zijn.

www.tutamanta.com

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn