Leden

U bevindt zich in het professionele gedeelte van de website

Recordaantal consumentenklachten in 2023: vooral over bouwproblemen, meubels en grote huishoudtoestellen

De Consumentenombudsdienst kreeg vorig jaar meer dan 15.000 meldingen van ontevreden consumenten. ‘Een absoluut record’, zegt woordvoerder Pieter-Jan De Koning op VRTNWS. ‘Vooral de bouw-, meubel- en huisraadsector scoren slecht. De meeste klachten gaan over kapotte producten, problemen met de garantie en niet-geleverde pakketten. Nog nooit namen er meer mensen contact op met de Consumentenombudsdienst dan in 2023. Zelfs niet tijdens de coronacrisis, waarin iedereen wel te maken kreeg met problemen in verband met geannuleerde reizen of bouwafspraken.’ De Consumentenombudsdienst is een loket waar je terechtkan met al je klachten in verband met producten of diensten waarvoor er geen aparte ombudsdienst bestaat.

Cijfers

In totaal namen er vorig jaar 15.618 mensen contact op met de Consumentenombudsdienst. De Koning: ‘In meer dan 4.000 van die dossiers startten wij een bemiddeling op tussen de consument en de onderneming. In meer dan 3.500 dossiers konden wij de klant naar de bevoegde bemiddelingsdienst doorverwijzen via ons loket. In alle andere gevallen konden wij de mensen de juiste informatie geven, zowel schriftelijk als aan de telefoon.’

Verklaring recordaantal klachten

Er zijn verschillende mogelijke verklaringen voor het opvallend hoge aantal klachten. ‘Aan de ene kant vinden mensen beter de weg naar ons, maar ze zijn ook mondiger en kennen hun rechten beter. Aan de andere kant draaien diensten-na-verkoop minder goed. Helpdesks werken vaker vanuit het buitenland. Er wordt soms enkel nog online gecommuniceerd, onder andere met chatbots.’

‘De meeste klachten gaan nog altijd over de bouwsector. Maar dat is geen verrassing. Daarom wordt er ook hard gewerkt aan een aparte ombudsdienst voor die sector. Die zou er moeten komen tegen eind 2026.’

Op de tweede plaats in de bedenkelijke top 3 staat de meubelsector. ‘Mensen klagen bijvoorbeeld over hun nieuwe matras waar ze niet goed op liggen en vragen hun geld terug. Lukt dat niet, dan kloppen ze bij ons aan met de vraag wat wij daaraan kunnen doen. ‘Dat meubels op nummer 2 staan, verbaast De Koning niet. ‘Iedereen heeft meubels in huis, het is een grote sector, zeker in ons land. Maar net daarom is het ook nodig dat die sector een eigen ombudsdienst krijgt, net zoals de bouw. Het hoge aantal klachten bewijst dat.’

‘Grote huishoudtoestellen, zoals stofzuigers en microgolfovens, is de derde categorie waar we het meest aantal klachten over krijgen.’

https://consumentenombudsdienst.be/sites/default/files/content/download/files/cod-nl-2023-def_0.pdf

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn