U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Primeur Recticel: resultaten 2020, desinvesteringsproces bedding

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

Recticel Bedding is dé toonaangevende Europese fabrikant en distributeur van merk- en merkloze matrassen, lattenbodems, bedbodems en afgewerkte bedden. Het bedrijf opereert via een vooraanstaande merkenportefeuille, waaronder Geltex®, Schlaraffia®, Superba®, Swissflex®,Sembella®, Literie Bultex®, Beka® en Lattoflex® die voornamelijk worden verkocht in België, Duitsland, Nederland, Polen, Oostenrijk en Zwitserland.

Een solide 2e helft van 2020 en een strategische herpositionering

CEO Olivier Chapelle: ‘Als gevolg van de COVID-19-lockdown was er een omzetdaling van -17,5% in de 1ste helft van 2020. Het 2de semester van 2020 verliep onder invloed van de daaropvolgende golven van de COVID-pandemie en de nationale verschillende Coronamaatregelen, zeer grillig’.

‘Toch is Recticel er in deze moeilijke marktomstandigheden in geslaagd om een robuuste omzetgroei van 7,0% te realiseren in de tweede helft van 2020 en een stijging van 10,0% van de Adjusted EBITDA (*). Talrijke overmacht-situaties in de gebouwen van onze leveranciers van chemische grondstoffen hebben voor een tekort aan polyolen en isocyanaten gezorgd en dit blijft zo’, aldus Chapelle.

Chapelle: ‘Onze leveranciers hebben deze situatie gebruikt om in een historisch hoog tempo prijsverhogingen door te voeren, wat tot nieuwe recordhoogtes heeft geleid. Hierdoor waren we genoodzaakt om onze kostenstijging te temperen door ook onze verkoopprijzen te verhogen. Vanaf het 3de kwartaal van 2021 zal deze situatie naar verwachting normaliseren’.

‘2020 was ook een mijlpaal voor een belangrijke strategische herpositionering van onze Group. We zijn er eindelijk in geslaagd onze Automotive Interiors-activiteiten af ​​te stoten wat, samen met de verkoop van onze 50% participatie in de joint venture Eurofoam. Naast het nastreven van verdere externe groeimogelijkheden, heeft de Raad van Bestuur nu ook beslist om een desinvesteringsproces op te starten voor onze Slaapcomfort-divisie, wat in lijn ligt met onze gewijzigde strategie’, aldus nog Chapelle.

Recticel 2020 in cijfers

  • Netto-omzet: van 878,5 miljoen EUR naar 828,8 miljoen EUR(-5,7%), inclusief een valuta-effect van -0,3%
  • Aangepaste EBITDA: van 70,7 miljoen EUR naar 58,8 miljoen EUR (-16,8 miljoen %)
  • Resultaat van de periode (aandeel van de Groep): van 24,8 miljoen EUR naar 63,2 miljoen EUR, inclusief 68,7 miljoen EUR resultaat uit beëindigde bedrijfsactiviteiten
  • Netto financiële schuld (cash): EUR 4,6 miljoen, inclusief IFRS 16 leaseverplichtingen
  • Voorstel om een ​​brutodividend van EUR 0,26 per aandeel uit te keren

(*)Adjusted EBITDA: Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization) is een maatstaf die is berekend voor een bedrijf dat kijkt naar zijn ‘top line’-inkomsten vóór aftrek van rente kosten, belastingen en afschrijvingskosten. Het wordt gebruikt om gerelateerde bedrijven te vergelijken en voor doeleinden van waardering.

http://files.newscenter.webdisclosure.com/966311/20210226_Annual_Results_2020_final.pdf

TS

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn