U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Opbeurende conjunctuurcijfers

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

Fedustria heeft net als andere jaren de conjunctuurnota bekend gemaakt. Daaruit blijkt dat de cijfers het algemene gevoel bijtreden. De Belgische meubelsector voelde de impact van de coronapandemie met volle kracht in het eerste en tweede kwartaal van 2020. De sluiting van meubel- en slaapspeciaalzaken en de lockdown in binnen- en buitenland zorgden in eerste instantie voor een forse omzetdaling. Maar daarna kwam een echte renovatiegolf op gang, wat leidde tot een sterkere heropleving van de vraag dan oorspronkelijk verwacht. Naar het einde van 2020 toe kon de omzet het niveau van 2019 bijna evenaren. Ook in de eerste helft van 2021 bleef de vraag op een hoog niveau, al voelden fabrikanten dan wel al de keerzijde van de medaille: een forse stijging van grondstof- en materiaalprijzen door een onevenwicht in vraag en aanbod en transportperikelen.

Sinds de zomer 2021 waarin weer gereisd kon worden stellen we een (lichte) afkalving van de vraag naar meubelen en interieurinrichting vast. Het is dan ook niet duidelijk hoe de markt zich de komende weken en maanden zal ontwikkelen. De resultaten van de Meubelbeurs Brussel zullen daar uiteraard duidelijkheid in brengen.

Het volledige rapport nemen we mee in de volgende fysieke editie van Meubihome, maar hier alvast enkele cijfers:

Sectoromzet: 1.179 miljoen euro, +25,6% in vergelijking met eerste semester 2020 (coronalockdown); +12,1% t.o.v. eerste semester 2019.

Investeringen: 38,8 miljoen euro (+24,5%).

Bezettingsgraad productiecapaciteit: 87%.

Export de eerste 6 maanden +24,6% in vergelijking met dezelfde periode in 2020. Frankrijk, Nederland en Duitsland blijven de belangrijkste afzetmarkten.

Import in eerste semester +39% in vergelijking met dezelfde periode in 2020.

In de eerste 6 maanden van 2021 werd verdergegaan op het positieve elan dat in 2020 voor een forse heropleving na de eerste lockdownperiode had gezorgd. Woonmeubilair liet een omzetstijging van 29,5% optekenen (+14,5% t.o.v. 2019), een aanwijzing voor de goede vraag vanwege de consument, zowel in binnen- als buitenland. Matrassen en bodems deden het met 33,3% nog een stuk beter (+12,4% t.o.v. 2019), al stegen daar de afzetprijzen wel beduidend sterker dan in de andere deelsectoren. Hoge grondstofprijzen voor schuimen zijn daar zeker niet vreemd aan. Keukenmeubelen doen verder op hun elan van de voorbije jaren en zagen de omzet zowel t.o.v. 2020 als 2019 met 21 à 22% toenemen. Kantoor- en winkelmeubelen ten slotte stegen weliswaar met 16% t.o.v. de eerste 6 maanden 2020, t.o.v. 2019 blijven ze negatieve cijfers optekenen.

De hele sector heeft overigens te maken met sterk gestegen prijzen voor zowel grondstoffen, materialen, onderdelen en transport, al dan niet gelinkt aan corona en de mismatch die is ontstaan tussen vraag en aanbod.

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn