U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Onze Ronde van Vlaanderen (1)

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

Flanders Furniture design days (FFDD) bracht ons de afgelopen dagen onder meer bij Wijnen Declerck in Kortrijk. Daar konden we nieuwe collecties bekijken van Meubar en van Varam, die hier kruisbestuivend hun klanten ontvingen. ‘Goed initiatief, al mocht er nog meer volk passeren.’ Deel 1 van Onze Ronde van Vlaanderen.

 

Veerle Windels

 

In een grote ruimte naast de toch wel indrukwekkende wijnwinkel Declerck stond de nieuwe sofacollectie van Varam, geflankeerd door de tafels, stoelen en dressoirs van Meubar. Bij aankomst zaten vertegenwoordigers en salesdirecteuren van beide bedrijven aan de koffie (voor wijn was het net iets te vroeg) en overschouwden ze de voorbije dagen. Er viel vooral positief nieuws te rapen. ‘Je hebt hier tijd voor de klanten. En wie komt, koopt ook.’ En ook: ‘We versterken elkaar. Door de eigenheid van ons product, lopen we niet in elkaars vaarwater.’

Rond de tafel zaten onder meer Jean Claude Neyrinck, commercieel en exportverantwoordelijke bij Meubar, en diens opvolger Yannick Pattyn, die sinds een jaar bij Meubar en Evan aan de slag is (maar de meubelbranche als zijn broekzak kent) en nu al goed werk levert op de Duitse markt. Ook aanwezig: Philippe Ramon, die voor Varam de provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant en Wallonië voor zijn rekening neemt en Guy Decock, die West- en Oost-Vlaanderen bedient. ‘Dit is een veel sympathieker manier om de klant te ontvangen’, zo luidde het. ‘Op een beurs loopt iedereen veel nerveuzer rond. Je bent met een klant bezig. Er passeert een andere, en je kan geen van beide goed bedienen. Het is natuurlijk niet evident om de klanten hier te krijgen. Misschien voelen ze zich verplicht om in deze setting te kopen. En in de winkel draait het momenteel niet echt, dus is de sfeer daar niet top.’

Hoe komt het dat het niet zo goed draait in de winkels?

Jean Claude: ‘Tijdens covid hebben we uiteraard goede zaken gedaan. Je moet de cijfers dus vergelijken met 2018 en 2019 en daar zitten we redelijk in de buurt. De mensen zijn vandaag onzeker over veel dingen. Ze stellen hun koop uit. Meubels zijn ook minder sexy dan op restaurant of op reis gaan. Maar ik ga niet mee in de negativiteit. Constant klagen is geen goed idee.’

Bijzonder? Alle deelnemers van de FFDD week hebben hun klantenlijsten gedeeld. ‘De verstandhouding is zeer goed. De samenwerking is meer dan 1 plus 1.’ Helemaal goed dus om dit initiatief te herhalen. Jean Claude: ‘Er is behoefte aan een tweede event naast Meubelbeurs Brussel, maar een nieuwe beurs hebben we niet echt nodig. Bij Meubar lanceren we soms 6 à 7 nieuwe lijnen, dan heb je dat extra toonmoment wel nodig.’

Komt er een vervolg op FFDD?

Jean Claude: ‘Als de beurs van Keulen natuurlijk opnieuw in januari georganiseerd wordt, dan zal het misschien van het goede te veel zijn. Maar we doen ook mee aan de Belgian furniture days, die meteen volgt op IMM Keulen in juni en hopen dat buitenlanders even doorrijden naar België. Ver is dat niet.’

Philippe: ‘We zouden nog wel eens kunnen doen, misschien zelfs met een derde speler erbij. Kantoormeubilair bijvoorbeeld. Want het product moet aanvullend zijn met wat hier al staat.’

Voor de nieuwigheden nodigen we u uit de foto’s te bekijken.

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn