U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

‘Ontdek hoe de verkoper de klant écht kan meenemen in zijn verhaal’: Guy Devleeschauwer onthult het op het Navem meubelcongres

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

Even voorstellen: Guy Devleeschauwer
Bio: Van opleiding fotograaf en marketeer. Jarenlang internationaal key accountmanager. De voorbije twintig jaar aan de slag als full time coach, mentor, trainer en key note speaker.

Gaat spreken over: Beleving in de winkel. Hoe de verkoper de klant kan meenemen in zijn verhaal?

Hoe zou u uzelf omschrijven?

Guy: ‘Ik ben een ervaren sales & marketing persoon die geboeid is door leadership en retail. Dat is de rode draad in mijn carrière. Als key accountmanager heb ik twintig jaar lang Europa rondgereisd. In 2002 gaf een mentor me de tip richting coaching te gaan. Ik had net iets te dikwijls in een vliegtuig gezeten voor het werk. Intussen zeg ik aan anderen: geniet van wat je doet. En zo niet, stop er dan mee.’

Bent u het voorbije jaar tot nieuwe inzichten gekomen?

Guy: ‘Ik besef dat de digitale wereld nooit het menselijke aspect kan vervangen en toch weet ik dat we de creativiteit van bijvoorbeeld het Zoomen zwaar onderschatten. Je kan dat digitale goed gebruiken om aan klantenbinding te doen.’

Wat houdt u momenteel bezig?

Guy: ‘Handelaars die vorig jaar ondanks corona goed gedraaid hebben, mogen nu niet op hun lauweren rusten. Ze moeten zich smijten en niet te lang terugblikken op succes.’

Waar ligt u van wakker?

Guy: ‘Van niks eigenlijk of het moet een straffe espresso zijn na de middag (lacht). Of toch wel: dat handelaars de voeten op de grond moeten houden. Dat ze niet mogen inslapen.’

Leg eens een paar van uw buzzwoorden uit aan de leek.

Guy: ‘SMILE is er eentje van: Super Mega Impact met Little Energy. Met weinig moeite het verschil maken. Hét woord is natuurlijk toegevoegde waarde. Dat is de basis van retail. Op het moment dat je dat als winkel niet meer hebt, stop je er beter mee.’

Welk inzicht kan meteen concreet vertaald worden naar de interieursector?

Guy: ‘Wat ik net kom te zeggen: al die eigenaars zouden moeten bezig zijn met toegevoegde waarde. Als klant kan je alles overal vinden, zelfs goedkoper. Maar als ik goed bediend word in die ene winkel, dan ga ik daarnaartoe.’

Hoe kijkt u naar het voortbestaan van fysieke retail?

Guy: ‘Ik geloof erin. Absoluut. Fysieke retail gaat een belangrijke rol blijven spelen. Maar dan mag ik als klant niet buiten gekeken worden. Soms word ik vriendelijker uitgewuifd dan dat ik bij het binnenkomen begroet word.’

Wat mag de ceo vandaag nooit meer doen?

Guy: ‘Alles op zijn beloop laten. Een ceo moet vertrouwen hebben maar ook checken. Trust but verify. Zodat alle medewerkers toch het Olympisch minimum halen. Het komt erop aan je mensen de vrijheid te geven maar tegelijk duidelijk te zijn in wat je van hen verwacht. Je moet ook luisteren naar je medewerkers.’

Van wie heeft u ooit goede raad gekregen en waarover ging die?

Guy: ‘ Ik heb zoveel goeie raad gekregen. Leren loslaten is allicht de beste raad ooit. Alleen de goede dingen onthouden, de slechte laten varen. En ook: geef elke dag één complimentje. Dat dwingt u naar het positieve te kijken.’

Tip een goed boek?

Guy: ‘Ik ben geen grote lezer van business-boeken. Doe mij maar een goed stripverhaal. Ik heb er duizenden in mijn bibliotheek staan. Onderschat de waarde van een goed geschreven stripverhaal nooit. Ik zou hier ook willen pleiten voor de TED-talks. Ik ontmoet nog dagelijks mensen die dat niet kennen. Voor mensen die niet graag lezen erg waardevol: op vijftien minuten word je bijgespijkerd over een bepaald onderwerp.’

www.sigmadelta.consulting

Het Navem meubelcongres vindt plaats op 21 juni te UGC Mechelen. Wenst u partner te worden, contacteer dan tom@navem.be op 0032 (2) 478 48 57

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn