U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Nieuwe verpakkingswetgeving in Frankrijk

Dat het thema “circulaire economie” ook in de meubelsector steeds meer aan belang wint, getuigt het druk bijgewoonde webinar dat EFIC – de Europese confederatie van de meubelindustrie – organiseerde op 18 november met als titel “Circulair ontwerpen in de meubelsector”. Voorzitter van EFIC, de heer Marcus Wiesner, gaf aan dat circulariteit voor de Europese meubelindustrie niet langer een optie is, maar een must. Belangrijk hierbij is dat we van elkaar moeten leren, wat dan ook de aanleiding was voor de organisatie van dit webinar.

Exporteer jij producten naar Frankrijk? Verkoop je die aan de eindconsument? Dan moet je ten vroegste vanaf 9 maart 2023 rekening houden met nieuwe verpakkingsregels. Wij zetten de belangrijkste veranderingen voor jou op rij, zodat je boetes kunt vermijden. Voor uitgebreide info kan je terecht bij de marktstudie van Flanders Investment and Trade.

Hoewel er op Europees niveau al heel wat regelgeving bestaat rond verpakkingen, bestaan er nog steeds grote verschillen tussen de lidstaten over hoe die regelgeving nationaal vorm krijgt. In Frankrijk wordt vooral gebruik gemaakt van het Triman-logo en is er in het kader van de circulaire economie een anti-afvalwet van kracht waardoor producenten van bepaalde productcategorieën verantwoordelijk zijn voor het afvalbeheer van hun product.

Als producent die producten verkoopt in Frankrijk ben je ten eerste verplicht om een unieke identificatiecode aan te vragen. Zo’n code geldt als bewijs dat je als producent bent geregistreerd bij de eco-organisatie die verantwoordelijk is voor het afvalbeheer van uw product en je up-to-date bent met je eco-bijdragen. De unieke identificatiecode of IDU-code is één jaar geldig en moet ieder jaar vernieuwd worden. Wanneer je in het bezit bent van die code, moet je die verplicht vermelden in contractdocumenten en op je website.

Wanneer je een product op de Franse markt brengt moet je dus ook lid zijn bij één of verschillende eco-organisaties. Elke organisatie is bevoegd voor een specifieke activiteitengroep, zo moet je als textielproducent aangesloten zijn bij de eco-organisatie Re_fashion. Het kan ook zijn dat je door de aard van het product bij het verschillende organisaties aangesloten moet zijn. In principe kan je er als producent ook voor kiezen om een eigen systeem op poten te zetten om je verpakkingen op het einde van de cyclus zelf in te zamelen en te recycleren, maar het is aan te raden om dit via een eco-organisatie te doen.

De nieuwe regelgeving over verpakkingen moet vooral voor de consument duidelijkere sorteerinstructies verschaffen. Op elke verpakking staat een info-tri, een markering met sorteerinstructies dat duidelijk zichtbaar is op de verpakking. Producten dat enkel B2B verkocht valt dus niet onder deze regel! In Frankrijk gebruikt met het Triman-logo om aan te duiden hoe de consument het product kan sorteren. Op het logo staat een individu afgebeeld met drie pijlen die symbool staan voor de 3 verschillende sorteercategorieën, namelijk niet-recycleerbaar, recycleerbaar en glas.

All onderstaande productcategorieën vallen onder de producentenverantwoordelijkheid:

DIY en tuin (ABJ);
Sport en ontspanning (ASL);
Sport- of plezierboten (BPS);
Medische apparaten voor patiënten met zelfperforatie (DISP_MED);
Meubels en toebehoren (EA);
Huishoudelijke verpakkingen (EMBM);
Elektrische en elektronische apparatuur (3E);
Minerale of synthetische, smeer- of industriële oliën (LUB);
Speelgoed (JOUET);
Niet gebruikte medicijnen (MNU);
Grafisch papier (PAP);
Batterijen en accu’s (PA);
Banden (PNEU);
Chemicaliën (PECHIM);
Tabaksproducten (TABAC);
Kledingtextiel, Huishoudlinnen en -schoeisel (TLC);

www.navem.be

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn