U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Navem-enquête: goeie solden met meer omzet én bezoek, onzekerheid voor vervolg 2022

Navem voerde op 5 november een enquête uit bij de meubelhandelaars naar aanleiding van de sluiting van de winkel en het eventuele uitstel van de solden.

Navem deed een grootschalige bevraging bij winkeliers naar hun ervaringen van de afgelopen solden-periode en polste ook naar hun voorzichten.

Op de vraag ‘Kijkt u tevreden terug op de afgelopen solden-periode?’ blikt 61% tevreden en 31% gematigd tevreden terug. Cijfers bevestigen zo hier de opgevangen echo’s, het waren dus goede solden. ‘Wat telt is wat de komende 11 maanden zullen geven, vooral de stijgende energieprijzen baren zorgen’, is een veelgehoorde reactie.

Meer omzet, meer bezoek, veel begrip

Verder zag 39% van de ondervraagden meer bezoekers, 33% minder en bij 28% ging het om een status-quo wat betreft bezoekersaantallen.  56% draaide meer omzet, 28% minder en 16% draaide net dezelfde. 86% rekent de prijsstijgingen van de leveranciers door en 75% van de consumenten kan hier begrip voor opbrengen.

‘Indien de consument een product al geruime tijd volgt zal hij die prijsstijging zien, zo niet weet hij dit niet. Een meubel is nu niet iets wat men iedere dag koopt’, aldus een reactie van een winkelier. Vertraagde levertermijnen zorgen niet voor een rem op de verkoop, de consument toont zich uitermate begripvol. Slechts een kleine minderheid van 10% klaagt erover.

De consument kocht vooral salons (43%), maar ook de bedding (13,5%) en maatwerk (11%) deden het goed. ‘De omzet is gestegen door het meer bezoekers en meer contracten, echter de gemiddelde omzet per contract is gedaald. Zou dit al een reactie zijn op de stijgende energieprijzen?’, aldus een winkelier.

Wat brengt 2022?

Hier zijn de antwoorden zeer verscheiden: 32% antwoordt positief, 24% negatief, maar het overgrote deel van 44 % gaat uit van een status-quo.

Een paar reacties:

‘Het is moeilijk te voorspellen, maar energie, inflatie en duurdere prijzen zullen een rol spelen. Als ook de Covid 19-pandemie aan kracht inboet en de mensen nog meer gaan reizen kan dit een enorme negatieve impact hebben.’

‘Als de media blijft verder hameren op dure energieprijzen, zit de kans erin dat de consument zijn aankopen sterk mindert’.

‘Afwachten … onzekere periode’.

Het ware dus goeie solden met meer omzet én meer bezoek, maar het is onzekerheid voor het vervolg van 2022.

Tom Steenhoudt
www.navem.be

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn