U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Mooie groeicijfers in 2022 voor MHK-keukengroep

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

De omzet van de MHK Groep is in het boekjaar 2022 gestegen tot 9,727 miljard euro, een stijging van 9,1% ten opzichte van het voorgaande jaar. De goede resultaten komen ook tot uiting in het recordbedrag van 207,8 miljoen euro (+14,9%) dat aan de aandeelhouders wordt uitgekeerd. Op 31 december 2022 behoorden in totaal 3.877 ondernemingen (+244) tot de inkoop- en dienstengroep, die in heel Europa actief is.

Groei vooral buiten Duitsland

De Groei-impulsen kwamen vooral uit het buitenland. Terwijl de omzetgroei in Duitsland met 5,5% steeg tot 6,248 miljard euro, droegen de Europese nationale MHK-bedrijven in België, Frankrijk, Groot-Brittannië, Nederland, Oostenrijk, Zwitserland en Spanje 3,479 miljard euro en een omzetstijging van 16,4% bij aan het totale resultaat. Dit betekent dat alle MHK-bedrijven opnieuw aanzienlijk boven het marktniveau konden groeien. ‘De groei is vooral het gevolg van het toegenomen aantal aandeelhouders’, vatte Werner Heilos, CEO van de MHK Groep, het op de jaarlijkse persconferentie van MHK samen. ‘Zo konden we door onze kracht en onze innovatieve diensten 36 partners in het buitenland aan ons binden.” In Duitsland steeg het aantal partners met 208.

Stijgende verkoopprijzen

Werner Heilos ziet diversificatie als een belangrijke succesfactor. ‘De hogere energiekosten hebben tot grote onzekerheid bij de consument geleid’, stelt Werner Heilos. ‘Het gevolg was enerzijds een verschuiving van prioriteiten en anderzijds een daling van het consumentenvertrouwen. Maar ook de herwonnen vrijheid om te reizen na de pandemiejaren. ‘Dit heeft geleid tot een zeer sterke daling van de vraag, vooral in het instapsegment. Ook in het middensegment tot het hogere segment, waarin de bij MHK aangesloten speciaalzaken overwegend zijn gepositioneerd, was tot de zomer een daling zichtbaar. We zetten sterk op trends en kwaliteit, net als een goede dienstverlening die wij onze handelspartners ter beschikking stellen. Dat blijkt duidelijk uit de tweede helft van het jaar, waarin de vraag zich herstelde en zich op een goed niveau vestigde.’

Bijkomend groeisegment

Een ander segment waarin de MHK Groep actief is, en waar de vraag toeneemt, is de sector sanitair, verwarming en airconditioning (SHK). Hoewel het aantal complete badkamerrenovaties afneemt, is door de krapte op de energiemarkt de belangstelling voor alternatieve verwarmingsmethoden en een alternatieve energievoorziening toegenomen. Hier kon de MHK-dochter interdomus Haustechnik – met 1.504 partners (per 31 december 2022) de grootste verenigingsgroep van de SHK-branche qua ledenaantal – haar partners door nieuwe samenwerkingen en diensten verder versterken. De MHK-groep was in het afgelopen boekjaar ook succesvol met haar beide verenigingen Deutscher Wohnbau Verbund en TOP Malermeister Deutschland.

https://www.mhk-belgium.be/nl

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn