U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Meer bezoekers op de afspraak tijdens Meubelbeurs Brussel

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

Meubelbeurs Brussel sloot afgelopen woensdag af met een positief bezoekerscijfer: in totaal kwamen 17.643 bezoekers langs op de vierdaagse van het meubel, wat meer is dan vorig jaar. (Zie grafiek onderaan dit bericht) Vooral Nederlanders gaven present en dat liet zich ook voelen in de bestellingen richting Noorderburen. Qua teneur waren er diverse stemmen: heel wat fabrikanten begonnen erg positief, als gevolg van flink wat bestelbonnen op zondag en maandag, maar hadden meer verwacht van de opkomst en de resultaten op dinsdag en woensdag. Toch mag gezegd dat Meubelbeurs Brussel er staat. Hedendaags thema (the Future is FurNature), mooie aankleding, leuke beleving (die vogeltjes!), interessante mix van fabrikanten. Of zoals een fabrikant liet weten: ‘Als Brussel op de ingeslagen weg verder gaat, steekt het IMM Keulen naar de kroon.’ 

Het team van Meubihome was vier dagen lang aanwezig en tekende erg veel stemmen op. We gingen langs bij belangrijke Belgische spelers zoals Mecam Group, Recor Group, Modulax en Meubar, maar schoven evengoed aan tafel bij de studenten van VOMO in Mechelen, waar het ontwerperstalent van morgen gevormd wordt, of bij het Duitse Himolla of het Zweedse Aya of Sweden. De reacties waren soms gelijklopend, soms verschillend. Zondag en maandag was zowat iedereen erg goed gezind omwille van opkomst en verkoop. Dat er veel Nederlandse klanten waren afgekomen, was -mede dankzij de uitnodiging van Meubelbeurs Brussel om reis en verblijf te vergoeden- een schot in de roos. De Nederlanders voelden zich daardoor extra welkom.

Ondanks de verschuivingen in hal 5 en 4 voelde de indeling van de stands goed aan. Het vertrek van Passe Partout van hal 5 naar 4 werd erg goed onthaald door standhouders in hal 4, want er was daardoor veel meer passage in die gangen, richting Recor Group. Dat had zowel met Recor, Belform als Passe Partout te maken. Van het label van Dirk Steenbeke is geweten: iedereen wil zijn stand gezien hebben (en naast de collecties ook de playlist ontdekken en de sfeer van de stand beleven). Bovendien waren veel bezoekers erg geïnteresseerd in het ontdekken van Belform, het label dat door Recor opnieuw gelanceerd werd, na hun overname van Varam. Zowel Adrien Corthouts (Recor Group) als Alex Vanraes (Varam) klonken tevreden. Dirk Steenbeke liep na de eerste dag al optekenen dat zijn beurs geslaagd was. En dat dankzij een Nederlandse klant die overzees een nieuwe winkel opent.

In hal 5 was er veel ambiance bij Mecam Group (ook al omdat daar veel merken onder ressorteren), de familie achter &DEZ en De Eiken Zetel vierde zestig keer beursdeelname en ook bij Lee & Lewis bleven de commentaren positief. Hal 5 heeft ook met Perfecta, Gerlin en Modulax sterke spelers, en dat had Tom De Coene van Beka op voorhand goed ingeschat: zijn stand met de nieuwe slaapbankencollectie aan het begin van de hal kreeg zeer veel volk over de vloer. Het was overigens zijn keuze om niet in de beddinghal te staan.

In die Hal 6 varieerde het bezoek. Er waren echt wel stille momenten (zeker op woensdag) maar de klanten kwamen vooral de eerste dagen kijken en keuren. We zagen natuurlijke matrassen bij Ecolife, prachtige kleuren bij Revor bedding en Styldecor (‘Kleur verkoopt’), stijlvolle klassieke boxsprings bij Aya of Sweden, een prachtig nieuw bed (met bruine spikkel in het hoofdbord) bij Van Landschoot, interessante matrassen (met opsplitsing van onderdelen) bij Ultima en een ingenieus 4-motorig systeem in het Molto-bed van Kreamat. Velda werd gemist, maar ging wel geregeld over de tong.

Verder gezien en echt wel goedgekeurd: het eiken kinderbed (en de vele combinaties ervan) bij Vipack, de nieuwe kleuren in de cementtafels van Tooon De Somer, de vernieuwende combinaties voor de eetkamer bij zowel Saunaco als Theuns (die beide een Balthazar in de wacht sleepten), de Champignon-tafel bij Michel Denolf, de prachtige outdoorlijn bij Castle Line (die tafel!), de eerste functies in de zitbanken van Moome (een primeur!), de uittrekbare tafel (automatisch) bij Modulax, de prachtige kleuren in de stoeltjes van Perfecta, de elegante zitbank mét functies bij Himolla, het dagbed Nolis van Innovation Living, etc…

Qua tendensen veel beige en gebroken wit in de zitbanken (allicht de toppers in verkoop), maar ook veel jaren zeventig tinten, van oranje en briquerood tot kastanjebruin en roze. Opvallend veel massieve accenten in hout, soms bleek van kleur, meer en meer donker, richting palissander. Nog steeds veel ronde, organische vormen, en erg grote zitbanken (bijvoorbeeld bij Passe Partout), en veel wollige fluffy materialen. De vraag zal zijn hoelang dit nog aanhoudt. In bankstellen ook nog steeds modulaire combinaties, zodat er bijna à la carte kan worden gekozen. Veel zetels gaan tot op de grond (helaas veel kopieën gezien van de Camaleonda van B&B Italia), terwijl beddenfabrikanten experimenteren met luchtige bedden op fijnere pootjes, waarbij de boxspringbak verdwijnt.

Een absolute plus dit keer was de aankleding van de beurs en het feit dat heel wat standhouders echt hun best hadden gedaan om hun plek extra mooi te maken en de bezoeker welkom te doen voelen. Het thema ‘The Future is FurNature’ was overal voelbaar. Dat er dagelijks gratis soep en broodjes werden voorzien aan de inkom voelde aan als een aangenaam privilege. Dat is eens iets anders dan een bakje sla met wat aubergine of tomaat op Maison & Objet voor pakweg 14 euro. Houden zo!

Hieronder de foto’s van onze toppers! En de bezoekerscijfers in detail.

 

 

 

VISITEURS – BEZOEKERS – BESUCHER – VISITORS

2022 2023 +/- +/- in % % of total
BE/LUX 6474 6723 249 3,85% 41,57%
NL 4063 4379 316 7,78% 27,08%
FR 1863 1876 13 0,70% 11,60%
DE/AT/CH 884 906 22 2,49% 5,60%
UK/IE 503 443 -60 -11,93% 2,74%
MISCELLANEOUS  3674 3316 -358 -9,74% 20,51%
17461 17643 182 1,04% 100

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn