U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Maud Dessein van Depoortere: ‘we linken info van de klanten aan tendensen in de markt’

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

In deel 2 van de interview-reeks op Heimtextil, een kort gesprek op de stand van Depoortere, weverij uit Moeskroen, waar op vandaag zo’n 36 mensen aan het werk zijn om er wandbekleding te maken. We spraken met Maud Dessein (links op de foto), commercieel manager van Depoortere.

Wat stellen jullie hier voor?

Maud: ‘Zoals je ziet, ligt de focus nu op iets zwaardere stoffen, stoffen met een duidelijke structuur, heel high-end van sfeer. Dingen die ze in Azië niet zomaar kunnen nabootsen. Op die manier willen we ons onderscheiden van de anderen.’

‘We zijn al enkele jaren bezig met dit product, verkopen het dus al langer, maar het is de eerste keer dat we er hiermee uitpakken. Onze velvet wallcovering, overigens een gepatenteerd product, is meer dan de gewone fluweelstof die je op de markt aantreft. De onze is stevig genoeg, je hoeft er geen extra papieren backing op doen. Je kan dus een stap overslaan.’

Wie zijn jullie klanten?

Maud: ‘We richten ons op zogenaamde editeurs, gespecialiseerd in wallcoverings. Voorlopig is dat vooral een b-to-b business. Met een editeur is het vaak prettig samenwerken, want is die geïnteresseerd, dan maakt die ook eigen kleuren.’

Werken jullie nog samen met meubelfabrikanten?

Maud: ‘Niet meer, neen. Klanten zijn bijna altijd groothandelaars en editeurs. Dat is geen keuze, wel een realiteit. Bijna al onze grote klanten van vroeger zijn weggevallen door de komst van de Chinezen. Het interessante aan het werken met editeurs is het langere termijn verhaal. Soms zit een ontwerp dan meerdere jaren in de collectie, en bovendien ontwikkelen we ook samen met hen producten.’

Wie bepaalt er kleuren en tendensen?

Maud: ‘Julie stelt bij ons het gamma van kleuren samen. Beetje retro en vintage getint. Zelf geef ik input van de klanten en dat linken we telkens weer aan de tendensen van het moment.’

‘Er zijn ook verschillen in markten. De Scandinavische landen gaan meer voor donkerbruin en terracotta-tinten, voor de warmere kleuren dus, terwijl bijvoorbeeld de Amerikaanse markt wit en naturel verkiest. Soms zien we in showrooms daar enkel wit.’

Gebeurt de volledige productie nog in Moeskroen?

Maud: ‘Absoluut. We kopen garens aan, weven en verven zelf en doen ook de eigen finishings ook. Alles van begin tot einde.’

Voelen jullie de opkomst van gerecycleerde materialen?

Maud: ‘Het is zeker een trend, maar tegelijk ook een uitdaging. Er zijn mensen die ernaar vragen, maar dat doet heus niet iedereen. Bovendien is het product ook duurder en met de huidige prijsstijgingen erbovenop, komt dat het prijskaartje op het einde van de rit niet ten goede. Maar het wordt een deel van de omzet, dus moeten we er wel mee doorgaan. Al is het voor een fabrikant niet simpel. Bovendien: als iedereen op de trend van pakweg de PET-flessen springt, gaan er wel genoeg zijn? Ik weet niet of ik een zetel zou kopen enkel omdat hij gemaakt is van gerecycleerde stoffen.’

Is er een link naar Depoortere tapijten?

Maud: ‘Ons gebouw ligt naast de productie-eenheid van de tapijten, maar we doen elk ons ding. Het gaat tenslotte om een ander product, om andere markten en klanten.’

Is de Belgische markt nog belangrijk voor jullie?

Maud: ‘We hebben er nog enkele belangrijke klanten, maar die doen wel zelf export.’

www.depoortere.com

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn