U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Mathieu De Munster van Muvantex: ‘Niet alle retailers zijn klaar voor het recycled-verhaal’

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

Op Heimtextil in Frankfurt bezochten we heel wat Belgische fabrikanten. In deel 1 van de reeks die we de komende weken op u loslaten, een kleine schets van Muvantex. Familiebedrijf uit Deerlijk. Weverij sinds 1960 met momenteel zo’n 30 mensen in dienst. Firma opgericht door de ouders van de huidige CEO Jo De Munster. We spraken met Mathieu De Munster, kleinzoon van de stichter.

Wat doen jullie precies?

Mathieu: ‘We weven in onze eigen productie-eenheid in Deerlijk en importeren ook goedkopere weefsels uit het Verre Oosten. Niet onbelangrijk: we hebben veloursstoffen en platwerk mee, maar focussen ook op gerecycleerde materialen, meestal polyester, soms in combinatie met katoen. Onze materialen worden vaak gecoat (met Easyclean, Teflon, etc) maar dat gebeurt elders.’

Wie zijn jullie voornaamste klanten?

Mathieu: ‘70 procent van onze omzet gaat naar de UK, vandaar dat onze stoffen ook brandvertragend zijn, niet onbelangrijk is bijvoorbeeld de hotelbusiness. We doen zaken met Nederland, via onder meer De Meubelmakers. België is voor ons een kleine markt maar die is wel aan het groeien. Ik denk luidop aan klanten als de meubelfabrikanten Mecam, Varam, Rom. We werken ook samen met Veldeman voor de hoofdborden van hun bedden. We kennen de verschillende spelers, wat niet wil zeggen dat we niet nog meer met hen willen samenwerken en altijd op zoek zijn naar nieuwe klanten.’

Hoe hebben jullie dat tijdens de voorbije coronajaren klaargespeeld?

Mathieu: ‘Vorig jaar hadden we ook een stand op Heimtextil en Proposte. We staan ook op Decosit, daar komen vooral de Belgische klanten op af. Maar toen beurzen niet doorgingen, zijn we zelf de baan op gegaan of hadden we telefonisch contact met de klanten. We hebben zeker geen slechte jaren achter de rug. Maar nu voelen we toch dat er veel angst regeert. De energiekost is gestegen, de loonindex… Niemand weet hoe 2023 zal uitdraaien.’

Hoe verliep de beurs tot nu toe?

Mathieu: ‘We zijn tevreden. We zagen redelijk wat klanten en hebben ook nieuwe contacten gelegd.’

Wie staat in voor jullie designs?

Mathieu: ‘We doen beroep op twee designers, twee textielontwerpers uit het Gentse, die mee de kleuren bepalen (momenteel veel roest- en beige tinten, red), maar we werken ook al jaren samen met een Britse styliste die ons de juiste kleuren aangeeft voor de voor ons toch belangrijke Britse markt. Die multi coloured velvets  daar (hij wijst naar de collectie, red) zijn eerder voor de Franse markt. We hebben een ruim aanbod.’

Hoe wordt op jullie recyclageverhaal gereageerd?

Mathieu: ‘Het is dubbel. We weten dat dit echt iets voor de toekomst is, maar momenteel zijn de winkels nog niet echt mee in dit verhaal. Wij willen die boot echter niet missen. Maar als er nog meer vraag naar is, zouden we dat nog meer uitspelen. Voor veel eindklanten moet die zetel niet gemaakt zijn van gerecycleerd materiaal. Het prijskaartje speelt daar zeker een rol in. Werken met recycled materials kost iets meer, dat zit er uiteraard voor iets tussen.’

U bent samen met uw broer derde generatie. Altijd geweten dat dit uw job zou worden?

Mathieu: ‘We zijn hier natuurlijk in groot gebracht. Vanaf vijftien, zestien jaar hebben we meegewerkt in de weverij. Vakantiejobs. Leren weven. We zijn nog jong, 27 en 29 jaar, en verdelen de taken zowat, mijn broer staat in voor de sales, ik noem mezelf operational assistant (lacht, red) maar onze ouders blijven uiteraard aan zet.’

www.muvantex.com

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn