U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Master Meubel wordt Master Interior en voert duidelijke positionering door

Bij Master Meubel in Turnhout is een rebranding doorgevoerd. Goele Vermeeren en haar team hebben werk gemaakt van een naamsverandering waarbij de naam Master behouden blijft maar Meubel vervangen wordt door onder meer Interior. ‘Niet dat we nu helemaal anders te werk zullen gaan’, zegt Goele. We konden even bijpraten in de marge van 3Days of Design in Kopenhagen.

‘We zijn hier met evenveel als vorig jaar’, zegt Goele, terwijl ze haar team voorstelt in Europa, de bekende brasserie in hartje Kopenhagen. Onder de naaste medewerkers een pak interieurarchitecten en een COO, die sinds de acquisitie van Espoo in Antwerpen en de opening van de Vitra Partnerstore in Antwerpen samen met Goele de verdere strategie van het bedrijf beslist. 

Perceptie

‘De rebranding zat al even in de pipeline’, zegt Goele. ‘We moeten stappen ondernemen, dat geldt voor iedereen. Maar ik wil meteen duidelijk maken: we gaan onze manier van werken niet direct veranderen. Alleen botsten we steeds vaker op de perceptie van mensen die dachten dat we enkel meubels neerzetten in huizen of appartementen. De rebranding was nodig om duidelijk te maken dat we aan interieurinrichting doen. Het woord meubel was lang niet meer voldoende.’

Storytelling

Even wat geschiedenis: de vader van Goele begon in 1976 met Meubelambacht. Hij was fabrikant en had een groothandel in salons, nadien kwamen daar andere merken bij en differentieerde hij naar eet- en slaapkamers. De hele uitzet van toen, bekend bij trouwers uit die tijd. In 1985 kwam daar Master Meubel bij. Centraal stond het vertellen van verhalen van de meubelmeesters. Iets wat ze bij Master trouwens nog steeds doen, voor groepen van scholen of architectenbureaus. 

Duidelijkere positionering

Goele: ‘In 1985 had Master al een interieurarchitect in dienst en werd al nagedacht over de inrichting van een woonst. Als ik eerlijk ben, dan hadden we dat woord Meubel al een tijd geleden moeten laten vallen. We gaan nu verschillende woorden gebruiken, waaronder ook Pro, wat slaat op de professionele markt, de hospitality. We werken in Frankrijk met de naam Master Interior France. Momenteel zijn we er actief met drie partners maar we zoeken er nog meer. Het gaat niet alleen om bouwen of verbouwen, ook om tuinarchitectuur of verzekeringen.’

Meer dan een winkel

‘We zijn eigenlijk nooit een gewone winkel geweest’, zegt Goele nog. ‘Klanten komen bij ons binnen en we luisteren naar wat ze nodig hebben. Bijna niemand vraag heel specifiek naar één item. We luisteren en wijzen de weg. Je neemt die klanten als het ware bij de hand. We reiken alternatieven aan als ze het even niet weten, en vooral: we bieden service. Ik benadruk het graag: we hebben een stoffeerderij, een lakkerij, een schrijnwerkerij. Allemaal in huis.’

Mission statement

‘We hebben een mooi klantenbestand met klanten die onze mindset genegen zijn. Het gaat niet echt om leeftijd of budget, het is evenmin zo dat we concurreren met Ikea of Juntoo. Twee jaar geleden hebben we werk gemaakt van een mission statement oefening en daaruit bleek dat we als bedrijf vooral fijne mensen willen aantrekken die van esthetiek houden. Uiteraard zal zo’n oefening voor iedere winkel anders uitdraaien, maar bij ons was het een fijne realisatie. “Voor wie wil ik werken?” Bij ons was het resultaat vooral dat we niet met één type klant werken maar met een veelvoud. We merken wel dat de klant vandaag iets minder op de hoogte is. Er is een zoektocht gebeurd online, er zijn foto’s bijeen gezocht, maar merkenkennis is er nauwelijks nog en het verschil in kwaliteit lijkt de klant vaak te ontgaan, waardoor we misschien iets meer uitleg en duiding moeten geven dan vroeger. Mag ik hier het woord opvoeden gebruiken of gaat dat te ver (lacht)?’

www.master-interior.be

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn