Leden

U bevindt zich in het professionele gedeelte van de website

Maison & Objet: veel volk, veel bestellingen

Heel wat designliefhebbers trekken graag naar Parijs voor Maison & Objet. Twee keer per jaar is voor bepaalde fabrikanten een té grote aanslag op zowel tijd als budget (Passe Partout gaat enkel in januari) maar toch was het de afgelopen week duidelijk dat de Franse beurs écht wel relevant blijft in deze onzekere tijden. Meer dan 100 Belgische én Nederlandse fabrikanten/invoerders waren op de afspraak van deze 30ste editie, naast de meer dan 1000 Franse standhouders. Goed voor volle hallen en opnieuw, na toch wel een moeilijke tijd in beursland, stands waaraan gewerkt is en objecten die een designminnend publiek kunnen verleiden.

Meubihome ging langs op maandag en toen vertelde iedereen aan wie we het vroegen: ‘Schitterend gewerkt op donderdag en vrijdag, maar het weekend was wat minder.’ Op maandag liepen de gangen alweer goed vol en zagen we standhouders bestelbonnen invullen. M&O is een beurs waar het effect in de goede mix zit: tuinmeubelen naast kaarsen, verlichting naast tapijten, haardaccessoires naast plaids. De beurs inspireert dikwijls omdat ze inspeelt op hoe een handelaar vandaag zijn winkelwaar inkoopt en – in het beste geval- ook etaleert. De best draaiende fysieke winkels zijn die waarin niet noodzakelijk tientallen stoelen bij elkaar staan, maar waar je kan doorlopen alsof het je eigen droomwoonst betreft. Beleving ten top dus!

M&O kan je niet vergelijken met Meubelbeurs Brussel of IMM Cologne omdat hier ontzettend veel interieurstylisten rondlopen (op zoek naar catalogi en kaartjes met adressen en telefoonnummers, sommige blijken verwoede verzamelaars) en er toch een zeer groot aantal bezoekers uitsluitend bezig zijn met de projectmarkt. Voor heel wat Belgische standhouders (Castle Line, Vincent Sheppard, Dome Deco) is deze beurs dan ook een heel goede graadmeter van dat segment uit de sector.

Tech Eden was het inspiratiethema voor deze 30ste editie van de beurs. Een thema bedacht door trendbureau Peclers. Woorden die hier duidelijk opdoken: ruimte maken voor emotionele vluchtoorden, ontwerpen die organisch en emotioneel ogen, biophilia (liefde voor groen), creativiteit zonder limieten, en een fundamenteel graag zien van levende wezens. Ter illustratie werden drie ruimtes gecreëerd waar een mens zich kan terugtrekken om te bekomen van wat zich out there voordoet. Een soort wellness café, een spa room en een train-station, een soort wachtruimte tussen twee bestemmingen.

Hieronder een collage van ontwerpen die in het oog sprongen. In twee andere verhalen op de site meer info over outdoor-standhouders en over het jonge designtalent.

www.maison-objet.com

De volgende editie van M& O zal plaatsvinden van 5 tot 9 september.

Verslag: Veerle Windels

M&O was een goede beurs voor Home stories by Passe Partout. Nieuwe klanten en gevestigde waarden genoten van de mooie mix tussen meubelen van PP, de accessoires van Haans Lifestyle, de muziek, de planten… Voor de volgende editie wil Dirk Steenbeke nog meer vierkante meters. Er zijn ook twee flagshipstores (in Antwerpen en Knokke) gepland, in samenspraak met een retailer.

Wat een intrigerende kleurencombi’s bij Popus Editions, een Frans merk opgericht door Yannick en Fanny Gicquel. Met een showroom in Parijs en een HQ in Londen mikken ze op high-end liefhebbers van poppy kleuren en een seventies feeling.  

Prachtige uiting van Biophilia op de stand van Vranckx, een Belgische speler in de kunstplantenwereld uit Vilvoorde. Wat denkt u van een green wall in de winkel? 

Naar analogie van de fuchsia muur in zijn flagshipstore in Los Angeles liet de Britse modeontwerper Paul Smith zijn eerste collectie geuren zien in een felgekleurde stand die niemand onberoerd liet.

Hippe kleuren, rechtstreeks uit de seventies, bij Henry Dean, Belgische speler uit Zandhoven. Van flessengroen en lila tot roestkleuren die het momenteel erg goed doen.

Objecten tussen design en kunst bij Modern Shapes Editions, een afdeling van Ethnicraft. 

Understated luxury bij Scapa Home, waar naar goede gewoonte weinig felle kleuren te zien zijn. Of het zou dat geelgroene bloemenpatroon moeten zijn…

Bij Castle Line waren heel wat klanten op de afspraak en zag Dimitri Vandecasteele dat de keuze voor meer ‘projecten’ de juiste is. Ook op de stand: enkele instapmodellen zodat de totaalprijs van een concept niet te hoog oploopt. ‘We hebben ook meer en meer vraag naar sofa’s. Dat wordt een nieuwe uitdaging.’

Mambo Unlimited Ideas uit Lissabon brengt boeiende zitcombinaties voor binnen en buiten. Vaak in verrassende kleuren.

Bij Pols Potten een resem woonaccessoires in hippe kleuren maar evengoed een accent op hout. 

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn