U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Made.com evolueert van meubelretailer naar multimerkenplatform

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

Online meubelverkoper Made.com draaide vorig jaar de helft meer omzet en won marktaandeel. Om verder te groeien, zet de Britse decoratieformule in op meer externe merken en snellere leveringen.

Verliezen lopen op

‘We zijn verheugd om opnieuw een periode van sterke financiële prestaties en solide operationele vooruitgang te rapporteren, met een omzetgroei van 50% jaar-op-jaar’, zegt Nicola Thompson over het voorbije boekjaar van Made. Thompson was tot nu toe interim-topvrouw, maar wordt nu vast benoemd tot Chief Executive Officer.

De omzet klokte af op 372 miljoen Britse pond (450 miljoen euro), met dank aan een kwart meer actieve klanten (1,3 miljoen actieve gebruikers), 44% herhaalaankopen en een groei van 8% in gemiddelde orderwaarde. ‘Made heeft een ongeëvenaard inzicht in haar “digital native” klantenbasis en dit heeft ons in staat gesteld om onze propositie te verbeteren en ons marktaandeel aanzienlijk te vergroten’, aldus nog Thompson.

De kersverse CEO beklemtoont dat de meubelretailer op de “belangrijkste strategische pijlers” vooruitgang boekt, maar zegt er niet bij dat tegelijk de verliezen oplopen. De gecorrigeerde brutowinst eindigde op een verlies van 14,3 miljoen Britse pond (17 miljoen euro), wat omgerekend nog 11,1 miljoen euro meer is dan een jaar eerder.

Naar een gecureerd platform

Het verlies voor belastingen eindigde ruim dubbel zo groot als in 2020 en klokte af op 31,4 miljoen pond (38 miljoen euro). De beursgang van Made vorig jaar zorgde voor 6,4 miljoen euro aan kosten, terwijl de gestegen vrachtkosten en de verstoringen in de toeleveringsketen voor extra kosten zorgden in het laatste kwartaal.

Voor de toekomst wil Made.com onder meer inzetten op een breder assortiment. Daarom test het bedrijf een “gecureerde marktplaats”, waar ook merken van derden een plaats krijgen. Op die manier wil de e-tailer het aanbod dit jaar nog vergroten van 9.500 naar 11.500 SKU’s. Er volgen dit jaar ook logistieke investeringen in magazijncapaciteit, zodat de gemiddelde doorlooptijd in de eerste jaarhelft kan dalen tot 3 à 4 weken.

Dergelijke investeringen worden extra belangrijk, omdat 2022 gestart is met een zwakke vraag. Voor het hele jaar gaat Made.com daarom uit van 25 à 35% omzetgroei, vooral te danken aan een beter tweede semester. De brutowinst zou wel positief eindigen, tussen de 5 en 15 miljoen pond.

https://www.made.com/

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn