U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Lifetime Achievement Award voor Wim Segers

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

Afgelopen dinsdag is Wim Segers (oprichter en bezieler van Studio Segers in de prijzen gevallen. Tijdens de Henri van de Velde prijzen won hij de felbegeerde Lifetime Achievement Award. De jury was vol lof: ‘Wim Segers en de rest van zijn studio is een toonbeeld van no-nonsense design en integrale aanpak, die garant staan voor professionaliteit, tijdloze eenvoud, functionaliteit en duurzaamheid. Wim Segers spreekt de taal van de bedrijven en daarvoor wordt hij erg gewaardeerd. Dat hij deze aanpak en opgebouwde kennis en ervaring nu ook doorgeeft aan de volgende generatie wordt ook erg gesmaakt bij de jury.’

Wim Segers zelf reageerde: ‘Deze award is een bijzondere eer en erkenning voor ons hele ontwerpteam. Dit is geen eindpunt, maar de start voor een nieuwe generatie die ervaring combineert met jeugdig dynamisme. We gaan resoluut op de ingeslagen weg verder. Het uitgangspunt is dat we design niet beschouwen als een oppervlakkig, vormelijk sausje over een product, maar als een intrinsiek proces. Daarbij zoeken we steeds naar de juiste oplossing met de nodige aandacht voor detail. Functionaliteit, duurzaamheid en comfort zijn de bouwstenen van ieder ontwerp. Dat resulteert in ontwerpen met een zuivere, pure esthetiek die alle modetrends overstijgen.’

Meubihome publiceerde in oktober een groter interview met Studio Segers. U leest het hieronder.Design, grafische vormgeving en architectuur: het team achter Studio Segers heeft het allemaal in de vingers. Vanuit Maaseik leveren zij ideeën aan Belgische en buitenlandse spelers in diverse sectoren. Van kippenhok tot loungemeubel. ‘We proberen elk ontwerp aan te pakken alsof het ons eerste is.’

 

Wat moet het fijn zijn als je aan een tafel zit, op een stoel die je zelf ontworpen hebt. De gedachte overvalt me na een uurtje van gedachten wisselen met het team achter Studio Segers. Wim Segers leidt het bedrijf sinds de jaren negentig, samen met zijn vrouw Rita Westhovens. Hij als product designer, zij als grafisch vormgever. Intussen vervoegden beide zonen Raf en Bob Segers het team net als een heel aantal architecten en vormgevers die ofwel met design, grafische vormgeving of architectuur bezig zijn, de drie pijlers binnen de studio. Hoewel: aan een rigide opsplitsing wordt hier niet gedaan. De vergaderzaal is geregeld de plek voor een cross-over tussen de domeinen en meteen ook een ruimte om over alle hokjes heen te denken. ‘Gisteren zaten we hier nog te brainstormen over een concept voor Vasco’, zegt Wim, ‘ook de architecten werden erbij betrokken. We stellen ons telkens belangrijke vragen. Klopt dit verhaal binnen de context? Hoe voelt het aan? Vanuit de verschillende disciplines wordt een concept realiteit. Soms botsen meningen maar al die input gebruiken we om het beste product te maken en iets over te houden wat klopt. Design is nooit het resultaat van een egocentrisch proces.’

Wat is voor jullie goed design?

Wim: ‘Design moet tijdloos zijn, de tijd trotseren, duurzaam zijn. Onze producten dienen om gebruikt te worden. In een openbare ruimte moeten daar kinderen op kunnen ravotten. Anders moet je het in een museum hangen. Onze meubels dienen om in te zitten, liggen, hangen, eten, etc. Dat design er goed moet uitzien, is eigenlijk het laatste punt. Het belangrijkste is toelaten dat je erin kan leven.’

Bob, ik hoor dat je net terug bent van een beurs in Praag? Vertel.

Bob: ‘Designblock is geen traditionele beurs, maar een ontmoetingsplek, ook voor jonge designers, voor ontwerpers die met mode en juwelen bezig zijn. Wij stonden er samen met Todus, een Tsjechisch merk waarvoor we al een vijftal jaar ontwerpen. De Todus-stand was gevuld met confetti. Het leuke aan die beurs is dat ze werken rond een thema. Dit keer was dat happiness.’

Wat is voor jullie de trigger om in een project mee te stappen?

Bob: ‘We checken graag de ambitie. Soms is er geen affectie met het merk zoals het er op dat moment staat. Maar als we zien dat er drive is om het label naar een hoger niveau te brengen en wij hier als ontwerpers een meerwaarde kunnen bieden in functie van het bedrijf, denken we hier graag in mee.’Wim: ‘Het moet toch op de een of andere manier matchen. We moeten passen binnen hun verhaal. Bedrijven waar we mee samenwerken, zijn niet zomaar partners, maar worden familie.’

Ook in ons land hebben jullie samenwerkingen achter de rug met een pak mooie merken.

Wim: ‘Klopt. Voor Vasco mochten we meewerken aan de switch van convectoren naar radiatoren. Daarna zei Lode De Cock (vader van de huidige ceo Koen, red): “wat jullie voor Vasco hebben gedaan, kunnen jullie ook voor ons doen.” Intussen werken we 26 jaar voor Tribù, zelfs toen het nog De Cock Furniture heette. Midden jaren negentig hebben we hun eerste collectie teakhout getekend. Met de Natal collectie hebben we de Henry Van de Velde award gewonnen. Daarna is de naam Tribù gelanceerd en zijn ze doorgebroken in Milaan. We zijn als het ware met hen meegegroeid want we ontwerpen nog steeds voor hen. Ook met de Mecam-groep werken we vaak samen.’

‘Soms bellen ondernemers ons gewoon op of krijgen we een pitch in handen via Fedustria. Zo is het bijvoorbeeld gegaan bij Saunaco, waarvoor we straks in Brussel een kastcollectie presenteren.’

Hoe moeilijk is het als er verschillende designers voor één merk ontwerpen?

Wim: ‘Het is bijna een must dat een bedrijf zich omringt met verschillende designers. Bij Tribù kan dat een Italiaan zijn, een Canadees of wij als Belgen, zo worden de verschillende gevoelswaarden van al die regio’s meegenomen in die ontwerpen. Het heeft echt geen zin om elkaar de loef af te steken of dezelfde ontwerpen te maken waardoor we elkaars werk gaan kannibaliseren.’

Bob: ‘Bij Todus werken ze sinds kort ook samen met externe ontwerpers. Het mooie is dat ze ons in deze keuzes betrekken, dit maakt de vertrouwensband tussen beide bedrijven des te groter.‘Hoe moeilijk is het om voortdurend te switchen van project naar project?

Bob: ‘Niet. We zijn altijd met verschillende projecten bezig. Momenteel bijvoorbeeld met een glas-project in Tsjechie, met een design in hout in Portugal. We proberen elk project aan te pakken alsof het ons eerste is. We omringen ons met de beste stielmannen voor het realiseren van prototypes en ook voor het optimaliseren van projecten doen we beroep op specifieke knowhow en vakkennis.’

Wim: ‘We leren ook veel van de mensen die ons tijdens het maakproces omringen en we halen daar het beste uit. Af en toe gebeurt dat tussen pot en pint. Bijvoorbeeld bij Indera werken we samen de concepten uit aan de hand van een probleemstelling, we zoeken samen naar oplossingen, dat proces op zich is heel belangrijk voor het effectieve ontwerpen van een nieuw product. Het is niet dat wij een schets maken en dan zomaar afgeven.’

Jullie schetsen nog?

Wim: ‘Zeker, maar we schakelen uiteraard ook snel naar digitaal over en maken we renders. Of we realiseren een maquette via 3D printing.’ (waarop Bob een miniversie van een stoel toont)

Hebben jullie van bij het begin die spreidstand gehad tussen architectuur en design?

Wim: ‘Design en grafische vormgeving horen samen van bij onze start, in de jaren 1990, maar de interesse voor architectuur is er altijd geweest.’

Bob: ‘Architectuur is ook vaak een belangrijke inspiratiebron. Elk meubel moet trouwens in dienst staan van architectuur.’

Wim: ‘Het ligt allemaal rond een zelfde snijpunt: architectuur, mode, design, hedendaagse kunst.’

Jullie denken heel vaak mee met een bedrijf, verder dan dat ene ontwerp?

Wim: ‘Al kan het ook bij dat ene ontwerp blijven. Maar het is zoveel fijner om producten te ontwerpen en daar ook een grafisch concept bij neer te zetten, of een beursstand, of een website. Het gaat eigenlijk nooit zomaar om een product.’

Niet alles is een succes, neem ik aan.

Wim: ‘Het is vaak een hele weg die je samen met een fabrikant aflegt. We hebben ook wel eens andere dingen gedaan. Ooit ontwierpen we een reeks doodskisten. En ons idee van kippenhok is nooit echt gelanceerd, alhoewel we er nog steeds in geloven.’Wat is Studio Segers?

  • Ontwerpbureau design, grafische vormgeving en architectuur in Maaseik
  • Wim Segers, Bob Segers en Tom Fonteyn ontwerpen met innovatieve technieken en duurzame materialen zinvolle concepten. Respect voor ambacht en traditie zijn een basiswaarde.
  • In drukwerk, merk-versterkende on- en offline grafiek staan grafisch vormgevers Rita Westhovens en Marjan Brants garant voor full service.
  • Architecten Raf Segers, Chris-Laurenz Liesenborghs, Sonja Vrancken en interieurarchitecten Dennis Houben en Danielle Joosten stellen hun expertise graag in dienst van uw project. Of het nu gaat om nieuwbouwplannen, totaalrenovatie of transformatie van uw interieur.
  • Ontwerpen geregeld voor Todus, Vincent Sheppard, Mecam Group (Moome, Indera), Tribù, Saunaco, etc

www.studiosegers.be

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn