Leden

U bevindt zich in het professionele gedeelte van de website

Lieven Decoene (Confortluxe): ‘Ons DNA sluit dichter aan bij de Belgische en Franse markt’

‘Bij deze informeren wij u over een aanzienlijke verandering in onze bedrijfsvoering. Met ingang van 31 januari 2024 zullen Confortluxe en Lievens niet langer actief zijn op de Nederlandse meubelmarkt. Deze beslissing is het resultaat van een zorgvuldige evaluatie door ons managementteam en is gebaseerd op een herdefiniëring van onze strategische commerciële koers.’ Zo begint een brief die door Confortluxe en Lievens gestuurd is naar Nederlandse klanten. Al een tijdje was duidelijk dat de expansie richting Nederland voor beide bedrijven niet meteen de juiste kant opging. Er was sprake van break-even, niks meer.

‘We hadden een team van drie vertegenwoordigers op Nederland zitten’, zegt Lieven Decoene, general manager Confortluxe nv, aan de telefoon. ‘Twee zelfstandigen en één iemand die bij ons ingeschreven was. Nog voor het verlof vorig jaar hebben zij zelf beslist om ermee op te houden. Er is drie jaar geïnvesteerd in Nederland, maar we zijn nooit voorbij het break-even geraakt. We hebben zelf een kosten-batenanalyse gemaakt en het resultaat is dat we wel verder gaan met de grootklanten, zij die volle vrachtwagens bestellen (wat geregeld wordt vanuit de commerciële directie, red) maar voor de rest de focus vooral leggen op de Belgische en Franse markt. We gaan onze capaciteit vooral voor die klanten voorbehouden.’

Lieven Decoene benadrukt dat er heel open gecommuniceerd is met de klanten. Een kwestie van fairness, van eerlijkheid. ‘Het ging echt niet snel genoeg vooruit. Je moet in Nederland een vertegenwoordiger hebben die voortdurend de klanten bezoekt. Dat doet onze commercieel directeur wel voor de grootklanten, waarmee voor bepaalde modellen exclusiviteitscontracten afgesloten worden. Dat maakt dat het voor iedereen een win-win is.’

Ook het contract met de Woonindustrie is opgezegd. Een jaar geleden al trouwens. ‘De stand staat momenteel leeg tot einde contract.’

Waarom de zaken minder goed liepen bij de Nederlandse retailers? ‘Misschien is het een culturele kwestie’, denkt Lieven Decoene. ‘Historisch gezien ligt het Romaanse verhaal iets nauwer bij ons.’

Lieven Decoene: ‘De reorganisatie is doordacht en trouwens niet alleen wat de Nederlandse markt betreft. We hebben voor Europe/Lievens/Confortluxe het volledige team werkzaam op Frankrijk gereorganiseerd en er de sterkste mensen uitgefilterd. Ook in België zijn er wat veranderingen doorgevoerd. Wat mij betreft staat het team nu strak.’

En de roddel dat er ontslagen zijn gevallen? Lieven Decoene is formeel: ‘Maandag start er een nieuwe bediende. Er staan nog 2 vacatures open. We investeren voortdurend in mensen en hier heerst een positieve energie. Het getuigt van moed om te durven veranderen, om bepaalde beslissingen te nemen. Mag ik jullie trouwens al warm maken voor de VIP-days rond 25 mei? Dan is het bedrijf 60 jaar jong en dan vieren we in Oostende uitgebreid wat we in al die jaren hebben verwezenlijkt.’

 

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn