U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Lien Van de Kelder smaakt van ‘sheets-as-a-service’ zakenmodel

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

Mediagezicht Lien Van de Kelder wordt nu ook retailer: de actrice start Atelier Jeanne & Daniel, een circulaire ‘slow fashion’-onderneming die duurzaam beddengoed maakt. In plaats van te kopen, is het de bedoeling dat mensen de lakens huren.

Beddengoed met een boodschap

Een opleiding circulaire economie en, toegegeven, een virus uit China brachten mediafiguur Lien Van de Kelder op het idee om een familietraditie nieuw leven in te blazen: het vroegere lakenbedrijf van grootouders Jeanne en Daniel krijgt een tweede adem met Atelier Jeanne & Daniel. De kersverse onderneemster produceert, in samenwerking met een sociale werkplaats, duurzame dekbedden met een persoonlijke twist.

Op elk laken zit een envelopje genaaid, waarin mensen een brief of een QR-code kunnen stoppen met een boodschap voor elkaar. Zo kunnen de lakens een attentie vormen voor dierbaren of voor gasten. In eerste instantie zijn de lakens te koop via de webshop van het jonge merk, net als bij enkele Antwerpse boetieks, maar op termijn wil Van de Kelder overschakelen op een circulair model.

Sheets-as-a-service

De lakens zullen dan met name te huur zijn. Zo kunnen de lakens steeds door het atelier worden hersteld of herwerkt als ze versleten of kapot zijn. Op die manier blijven zowel de lakens als de materialen in omloop en wil de onderneemster de afvalberg verkleinen. “Het is slow fashion. Ik wil dat mijn lakens een familiestuk worden. Dat ze langer meegaan dan je huwelijk”, klinkt het idee.

Lien Van de Kelder pioniert ook met ‘sheets-as-a-service’, naar de retail-as-a-servicemodellen die steeds meer opduiken. ‘Het staat nog in de kinderschoenen, want logistiek is het wel een huzarenstukje’, geeft ze toe aan ATV, maar het is de bedoeling dat er via sociale economie washubs komen in Antwerpen waar de lakens wekelijks worden gewassen. De gewassen lakens worden dan aan de voordeur terugbezorgd of zelfs meteen weer op de bedden gelegd, waarmee het merk ook op B&B’s en hotels mikt.

Voor voormalig zaakvoerder Dries Brys is het tijd voor een nieuwe uitdaging, maar de rest van het team van Espoo blijft zoals het is. ‘Heel fijn, zij kennen Espoo goed zodat de continuïteit verzekerd is’, vindt Dries. ‘We hebben een eigen identiteit opgebouwd in Antwerpen en de ruime regio door in te spelen op trends en merken sterk te combineren. Dat blijft in de toekomst ongetwijfeld hetzelfde.’

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn