U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Is de open keuken straks out?

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

Bracht de Belg de laatste maanden meer of minder tijd door in de keuken? En welke nieuwe functies en behoeftes staken de kop op? Keukenspecialist Kvik deed onderzoek. Trendwatcher Herman Konings koppelde de resultaten van dit onderzoek aan vier maatschappelijke tendensen van vandaag en morgen.

 

In de keuken ondervonden we dat het niet-kookgedeelte meer werd gebruikt als huis- en thuiswerkruimte. Bijna de helft van de respondenten (46%) spendeerde meer tijd in de keuken in 2020, in vergelijking met 2019. Deze verhoogde activiteit in de keuken werd voor het merendeel ingevuld door koken, maar ook 20% van de bevraagden gaf aan dat de keuken nu als thuiskantoor dienst doet.

Trendwatcher Herman Konings geeft aan dat onder de dertigers en de veertigers de behoefte aan een gecompartimenteerde of zelfs een volledig afgesloten keuken zal toenemen. De verschuiving van een open leefkeuken naar een afzonderlijke keuken wordt vooral verwacht bij kroostrijke gezinnen voor wie thuiswerken de (van hogerhand bevolen) norm werd. De keuken gaat daardoor een rol vervullen als ‘silence sanctuary’ waar ouders kunnen schuilen voor de uitdagingen die thuiswerken met jonge kinderen met zich meebrengen.

Het tele- en flexwerken bracht ook met zich mee dat er een nieuwe belangstelling ontstond voor het “creatief onthaasten in de keuken”. De Belg ontdekte het rustgevende effect van opruimen, ordenen en het creatief aan de slag gaan met nieuwe ingrediënten. 39% van de respondenten toonde meer engagement tijdens het koken: door gebruik van verse of kwaliteitsproducten, het bakken van eigen broden/cakes, het uittesten van complexe gerechten. Het heeft mensen doen besluiten minder suiker, minder zout, minder vet, meer vers, meer plantaardig, meer gevarieerd te consumeren.

Niet alleen is er meer aandacht voor persoonlijke, lijflijke gezondheid, maar ook voor de gezondheid van de bredere context waarin we leven. Door het vele verplichte thuisblijven is ons respect voor een leefbare, natuurlijke omgeving toegenomen. Ook bij Kvik staat duurzaamheid centraal in de ambitie om voor het einde van 2021 alle fronten uitsluitend van gerecycleerd PET-materiaal maken en tegen 2022 volledig CO2-neutraal te zijn. De expliciete vraag naar duurzaam design krijgen ze ook meer en meer van klanten. Zo zien ze naast het succes van de nieuwste groene Ombra keuken met gerecycleerde PET-fronten (zie foto), ook een  trend in het gebruik van natuurlijke materialen zoals hout.

In de jaren vijftig deed technologie zijn intrede in de keuken. Denk maar aan het fornuis, de koelkast, de dampkap en vaatwasmachine. Technologie als facilitator van ons alledaags leven zorgde voor een toename van bits & bytes, schermen en schermtijd in onze keuken. De aanwezigheid van deze technologie brengt ook evenredig de behoefte met zich mee om te ontsnappen aan al deze digitale snufjes. Herman Konings geeft aan dat dit te verklaren valt “omdat eenvoudigweg een basiswet uit de psychologie wordt gevolgd: wat schaars dreigt te worden, krijgt waarde. Er wordt meer waarde gehecht aan het analoge, het multi-sensoriële, het authentieke … ”

Maar meer tijd thuis zorgde ook voor wijzigingen in de menselijke connectiviteit. Eén derde van de bevraagden wijzigde het afgelopen jaar de frequentie en de manier waarop gegeten werd: deelnemers gaven aan dat er regelmatiger met familie samen werd gegeten, en dat er algemeen meer tijd met de familie werd doorgebracht in de keuken.

Belangrijk om weten: de resultaten van het onderzoek zijn gebaseerd op een online Kvik survey via Bilendi gedurende twee weken met 300 respondenten tussen de leeftijd van 25-70 jaar, die hun eigen appartement of huis bezitten

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn