U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Interview met Vincent Meurisse: ‘Zijn we niet allemaal anders gaan denken?’

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

Het grotere plaatje doorgronden en ervoor zorgen dat Collective relevant blijft. Het zijn de twee pijlers die voor Vincent Meurisse primordiaal blijven. De agent voor België en Luxemburg van onder meer Acerbis, Pedrali, Tom Dixon, Paola Lenti, BuzziSpace en Mdf Italia leerde het afgelopen jaar zijn klanten nog beter kennen. ‘Afspreken in een kerk in Antwerpen? Het was voor iedereen een waar feest.’

door Veerle Windels

 

Tot vorige week ontving Vincent Meurisse zijn klanten in Collective Havn, de oude, ontwijde, Noorse Kerk aan de bekende Konijnepijp in Antwerpen. Meer dan 550 mensen zag zijn team er de voorbije maanden. Wat oorspronkelijk een tiendaagse zou worden, werd door corona uiteindelijk een feest dat een jaar lang duurde. Feest is in deze context een raar woord, maar Vincent is formeel: ‘Op tien dagen zou het niet gelukt zijn om zoveel mensen zo intens te zien en te spreken. Het was voor alle partijen echt een feest. We zagen zelfs hoe hele teams bij ons opnieuw connecteerden omdat het de eerste keer was dat ze elkaar terug ontmoetten. Niet alleen de stakeholders kwamen en bleven soms twee, drie uur, soms namen ze ook hun eindklanten mee. De gunfactor naar ons toe was enorm. En iedereen was opgekleed.’

U kreeg de fabrikanten op één lijn. Ze wilden allemaal meedoen.

‘De fabrikanten geloofden erin. Van bij het begin. Die kruisbestuiving was uniek. Op een beurs staat iedereen apart op zijn stand. Hier bleek die blending van merken erg interessant. Winkeliers ontdekten ook dingen die ze nooit eerder hadden gezien of waarvan ze niet wisten dat wij ze verdeelden. Het was ook tof om te zien dat de winkeliers op de afspraak waren. Wij waren bijna het enige offline kanaal waar ze respons kregen over de nieuwe collecties. Vergeet niet dat je voor een scherm die zetel niet kan uitproberen hé!’

Neemt u dit idee mee naar morgen?

‘Beurzen zullen terugkeren en de grote start wordt zeker Salone del Mobile in juni. Maar het heeft onze agentuur Collective veel credibiliteit gegeven. Als agent toonden we daar onze meerwaarde. Bovendien was dit het bewijs dat kleine evenementen erg waardevol kunnen zijn. Nu wil ik het vooral even laten bezinken en tot juni een pak winkeliers zelf gaan opzoeken in hun winkel. Daarna volgt een rollercoaster aan beurzen en gaan we zien hoe we die gemist hebben.’Wat waren de meest gestelde vragen van klanten de voorbije maanden?

‘Uiteraard zijn er praktische vragen over prijzen en levertermijnen, daar moet ik niet flauw over doen, maar de meesten weten dat ik heel geïnteresseerd ben in het grotere plaatje. De toekomst van de sector en de strategische beslissingen die er bij heel wat bedrijven vallen, boeien me al altijd. Daarover heb ik met menig klant ook kunnen van gedachten wisselen. Vragen als: Waar gaat het met de retail naartoe? Wat gebeurt er met die designclustervorming in Italië? De kerk was daar een uitgelezen plek voor.’

Het was wel intens. Elke dag van Brugge naar Antwerpen rijden en terug.

‘Maar was het niet fantastisch dat we in die eerste lockdown elke dag mensen mochten zien? Op afspraak uiteraard. Met mondmaskers aan. Dat blijven connecteren was een must van dag 1 van de lockdown. Het had natuurlijk kunnen tegenslaan. We hadden op onze bek kunnen gaan. Maar dat is het fantastische aan heel die covid-periode: je doet dingen die je anders niet zou doen. Ik ben een grote fan van Churchill. Die zei: “It’s no time for ease and comfort, it’s time to dare and endure”.’Veel designmerken hebben eveneens buiten de box gedacht.

‘Ik zag onlangs het persbericht van Lago. Die hebben hun omzetcijfer vorig jaar met 41 procent zien stijgen door zwaar in te zetten op online. Ze hebben miljoenen volgers op hun sociale media. Ik heb veel fabrikanten maar ook een pak winkeliers zien schakelen. En door corona is het allemaal in een stroomversnelling geraakt. Zijn we niet allemaal anders gaan denken?’

Staat de rol van de agent niet ter discussie?

‘Lokale brand ambassadors zullen altijd nodig zijn. Een markt is meer dan winkels alleen. Elk merk heeft iemand nodig die de markt kent en die daar een strategie aan kan koppelen. Een strategie die klopt met de plek: zit het merk er aan het begin, in de groei- of in de consolidatiefase? Iemand ook die de know how van een merk beheerst. De tijd is voorbij dat de voyageur met zijn boekentas binnen kwam in de winkel, toch? We bieden added value. Het gaat al lang niet meer alleen om het product dat je verkoopt.’

Vertel.

‘We weten perfect wat we aan het doen zijn en delen dat met onze merken. Heel het bedrijf draait op data. Los van onze passie voor het designvak uiteraard.’Zoekt u nog nieuwe merken?

‘We hebben nog nooit bewust een merk gezocht. Het is een kleine wereld en het draait allemaal om de mensen die je leert kennen in de loop van de jaren.’

Gelooft u nog in beurzen?

‘In bepaalde wel, ja. Keulen gaat afzien, denk ik, ook al blijft dat een goede beurs voor de Duitsers en de Nederlanders, maar… Ik denk dat Milaan de grote winnaar wordt, ook omdat ze al testen met andere locaties in de wereld. Anderzijds hebben we gezien dat veel merken intussen mooie showrooms hebben geopend waar ze hun klanten zien en veel dieper op de business kunnen ingaan. (denkt na) De Supersalone editie van vorig jaar was leuk met 60.000 bezoekers, maar wat als het er straks weer 300.000 zijn? In 2019 werd gezegd dat bepaalde merken hun klanten een week voor de Salone al gezien hadden om bestellingen te noteren. Tijdens de beurs zelf stonden er overal wachtrijen. De jongere generatie pikt dat niet meer. Ik denk wel dat het nog te vroeg is om de verandering te zien. De industrie weet zelf niet welke richting het allemaal uitgaat. Ik geloof dat we pas binnen vijf jaar een duidelijke impact van de ganse covid-periode gaan merken.’Vincent Meurisse  zit bijna dertig jaar in het vak en is zaakvoerder van Collective. Het Collective team bestaat uit 7 mensen, elk met hun focus, van HR en planning tot productmarkt en sales. Zijn agentuur verdeelt de designmerken Acerbis, Mdf Italia, Pedrali, Paola Lenti, Lago, Tom Dixon, Buzzi Space, DCW Editions, ICF Office, Onok en Vibia Lighting.

www.collective.be

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn