U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Interview met Sébastien Mailleux: ‘Op de klant zitten wachten, heeft geen zin’

Interieur Unie lid in de kijker

Sinds eind 2022 staat Sébastien Mailleux aan het hoofd van Meubles Mailleux. Hij werkt al twintig jaar voor het familiebedrijf dat in 1955 opgericht werd, en legt zijn accenten voor de toekomst van het bedrijf steeds duidelijker. Focus ligt nu op vier pijlers: een nieuwe outdoor-afdeling, meer aandacht voor zowel kantoormeubelen als het horecaverhaal maar evengoed thuisbestellingen of wat hij noemt: vente à domicile op afspraak. We konden Sébastien even spreken over zijn strategie.

Sébastien, je zet vandaag ferm in op een outdooraanbod.

Sébastien: ‘Het is veel meer dan dat. Als winkelier mag je niet stilzitten maar moet je voortdurend evolueren. Zowel 2020 als 2021 waren voor Mailleux fantastische jaren. De vele overstromingen om en rond Luik zorgden er zelfs voor dat we voor 2022 over een recordjaar mogen spreken, want ontzettend veel mensen moesten voor hun woning nieuwe spullen kopen. We hadden datzelfde jaar al plannen voor een outdoor-afdeling, maar we hebben toen de tijd niet gehad om die door te voeren, want ons eigen depot met alles erop en eraan is ook aan de wateroverlast ten prooi gevallen. In 2023 waren er dan weer andere projecten die de aandacht vroegen: we hebben onze winkel in Bastogne vergroot, van 2500 naar 4000 m2. Aangezien we geen zin hadden in een nieuw gedeelte naast een oud gedeelte, haalden we meteen de hele zaak vanonder het stof en daar waren we toch weer een half jaar zoet mee, ook al was de winkel 6 jaar ervoor ook al eens volledig vernieuwd. Bastogne is in oktober 2023 heropend en loopt heel goed. Je wil niet weten hoe populair we zijn in Luxemburg, zelfs vanuit het Zuiden van het Groothertogdom komen klanten onze richting uit. Dat heeft misschien ook met onze publiciteit op radio en televisie te maken. We mogen als winkelier niet in stilte achterover leunen en op de klant zitten wachten. Dat heeft geen zin. Nu dit jaar iets kalmer gestart is, hebben we beslist het outdoor-project tenvolle uit te rollen, maar tegelijk ook te focussen op horeca, de professionele markt en de vente à domicile.’

Misschien eerst eens het outdoorverhaal kaderen.

Sébastien: ‘We haalden al uitstekende resultaten met merken als Joli en Vincent Sheppard, maar recent zijn we ook in zee gegaan met merken als Castle Line en met Akante. Je moet als winkelier je omzetcijfer verder gaan zoeken dan bij het gewone meubilair. We hebben intussen ook al restaurants en hotels voorzien van heel leuke items. Kunnen we 50 stoelen leveren voor een nieuwe bistro? Snel zelfs! Dat zijn dingen die we jaren terug niet deden.’

Jullie webshop werd in 2023 ook aangepakt. Hoe staat het daarmee?

Sébastien: ‘We hebben al sinds 2012 een eigen webshop, omdat er toen ook vraag naar was. We hadden een heel specifiek aanbod, met goedkopere kamers bijvoorbeeld die het niet echt slecht deden in bijvoorbeeld Frankrijk, maar eigenlijk zat die lagere prijscategorie niet in ons DNA. We zitten in het segment van midden tot hoog, doen niet meer mee aan bas de gamme. Bovendien zagen we het cijfer van de onlineverkoop jaar na jaar terugvallen. We hebben de e-shop vernieuwd maar we zien dat de klanten zich daar vooral oriënteren en informeren. Het is als een catalogus die ze doornemen vooraleer ze zich, fysiek, naar een winkelpunt van Mailleux begeven. We verkopen nog steeds online, maar het gaat om één à twee verkopen per week en het winkelmandje is niet echt groot.’

Vorig jaar hebben jullie ook een rebranding doorgevoerd.

Sébastien: ‘Ik wist uiteraard al heel lang waar Mailleux voor stond, maar we hadden een frissere kijk op marketing nodig. Mijn vader Robert had altijd zijn eigen imago. Heel eerlijk: hij was de eerste om zichzelf in campagnes naar voren te brengen, iets wat Dovy keukens vandaag de dag ook zeer succesvol doet. Ik wou dat imago nu doen evolueren. Niet meer gelinkt aan één persoon, maar eerder aan een service. En die service is meer dan enkel een levering en een dienst na verkoop.’

Leg eens uit.

Sébastien: ‘Service moet er zijn over de hele lijn. Dat begint eigenlijk nog vooraleer een klant in de winkel toekomt. Vroeger kwam men echt een meubel kopen, nu koopt men een sfeer. En je team moet echt competent zijn in wat zoiets dan inhoudt. Het gaat om een woning, om een foyer, een nest. Vroeger was onze slogan: « Acheter chez Mailleux, c’est du sérieux. » Vandaag is dat geëvolueerd naar “ s’épanouir dans son intérieur”. Dat zegt veel meer, toch? Neen, de bedoeling is duidelijk: we houden wat goed is, maar we verjongen het imago en we surfen iets meer mee op de trends. Uiteraard verkopen we nog meubelen, maar we willen ook inspireren.’

Impliceert dat andere profielen voor je personeel?

Sébastien: ‘Absoluut. Velen onder hen zijn interieurarchitect. Er zitten ook veel jonge profielen tussen die helemaal mee zijn met de sociale media. Onze winkels zijn ook elke dag open, zelfs op feestdagen. Werk je hier, dan moet je dat graag en goed doen.’

Wat is er bij Mailleux nog veranderd?

Sébastien: ‘Dat we nog meer dan vroeger gebruik maken van 3D wanneer we samen met de klant het interieur inrichten. Technologie dus. Iets wat bij de keukenbouwers al jaren ingeburgerd is en bij ons nog veel kan verbeteren. De fabrikanten snappen dat gelukkig ook en zetten er steeds meer op in.’

Je gaat duidelijk snel en neemt heel wat beslissingen tegelijk.

Sébastien: ‘Ik werk al 20 jaar voor Mailleux, maar eind 2022 heb ik de zaak helemaal overgenomen en daaruit zijn heel wat beslissingen gevolgd. Ik wou niet zomaar in de voetstappen van mijn vader lopen maar heb beslist van eigen accenten te leggen. Ik ben een veertiger en heb nu nog heel veel zin om te ondernemen en te veranderen. Dit soort dingen doe je allicht niet meer eens je de 60 voorbij bent.’

www.meubles-mailleux.com

Veerle Windels

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn