U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Interview met Glenn De Maeseneer (Meubelbeurs Brussel): ‘We verzekeren de continuïteit’

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

De algemene vibe rond Meubelbeurs Brussel editie 2023 (van 5 tot 8 november) zit goed. Zo’n 95 procent van de beschikbare oppervlakte is eind augustus al gevuld – wat ongezien is. In de slaaphal worden gevestigde waarden en nieuwkomers gespot. De lijst telt meer Deense fabrikanten dan ooit. Tijd voor een kort gesprek met directeur Glenn De Maeseneer.

Door Veerle Windels

 

Normaal worden tot eind september nog openstaande plekken besproken, maar dit jaar zit het qua bezetting snor voor Meubelbeurs Brussel. Glenn De Maeseneer is formeel: ‘We hebben nog nooit zover gestaan. Zelfs Thomas, de collega die hier vijftien jaar meedraait, zegt het: we zijn midden augustus en hebben met uitzondering van de slaaphal nauwelijks vier plekjes over.’

Dat is een goede zaak. Maar vertel eens hoe je dit keer de invulling regelt?

Glenn: ‘Het mag duidelijk zijn dat de meubelfabrikanten nog steeds de nodige investeringen brengen om hun publiek te bereiken en te verwennen. Het verhaal begint dus bij hen. En het succes van de beurs 2022 zal zeker zijn rol gespeeld hebben.

Hallen 3, 4, 8, Patio en 9 zijn compleet bezet. Er zijn wat verschuivingen in hallen 4 en 5. Hal 4 is uitgebreid tot een volle hal mede door het feit dat Passe Partout en Recor van hal 5 naar hal 4 zijn verhuisd. Hal 4 zit zo voor de eerste keer sinds 2018 vol. Door de verhuis van Passe Partout en Recor moesten we dan ook uitkijken naar vervangers in hal 5 en er kwam ook een plek vrij omdat Confortluxe dit jaar afhaakt, wat jammer is.

In hal 4 hebben we dus enkele nieuwkomers zoals Innovation Living, Calia Italia en Staud, maar ook ouwe getrouwen.

In hal 5 verwelkomen we dan weer Saunaco, Aquinos (zie verder) en Hima. Die laatste is logisch eigenlijk, want Hima stond vroeger in hal 9 terwijl collega Gerlin al langer in hal 5 stond. In hal 9 hadden we daarenboven de laatste jaren steeds oppervlakte te weinig waardoor we fabrikanten voor dat segment moesten weigeren. Dit jaar krijgen die wel een mooie plek op de beurs.’

Hoe zit het met de slaaphal. Vorige keer was het daar geen full house?

Glenn: ‘Nee, maar het was al een serieuze stap vooruit ten opzichte van vorige jaren. Dat merk je ook aan de reacties. De meeste fabrikanten die er vorig jaar zaten, tekenen opnieuw present. Haarhuis & Jansen, Hukla, Arctic Living en Ecolife Beds zijn mooie nieuwkomers. Zo ook Aquinos/Beka, al vind je hen in Hal 5 terug. Bij Pole Position hadden ze vorig jaar goed gewerkt en dat bedrijf behoort ook tot de Aquinos-group. Ik heb ook altijd het contact met Tom De Coene (van Aquinos, red) bewaard. Al ben ik niet de persoon die kost wat kost probeert te overtuigen. We moeten verstaan waar de fabrikant naar op zoek is en zij moeten zich herkennen in wat we doen.’

Er zijn een pak nieuwe namen.

Glenn: ‘Onder andere enkele Scandinavische bedrijven, we hebben daar na het succes van de vorige editie nog extra gescout. Ik denk aan Ecolife bed, Dan-form, Tenzo, Torpe en Innovation living.’

Jullie gaan ook verder met De Winkel van Morgen. Een soort concept dat je vandaag de dag ook op een Meubelbeurs moet hebben.

Glenn: ‘Dat vinden we ook. Ik was echt een voorstander van De Winkel van Morgen. Drie van de vijf bedrijven hebben daar toen echt klanten aan overgehouden wat een goede zaak is. De bedrijven die we daar bijeen gezet hadden, van geurbrengers tot IT-bedrijven, hebben toch een gemeenschappelijk punt: winkels interessanter, krachtiger en extra futureproof maken. Winkels en hebben daar iets aan, maar velen moeten na een eerste editie het concept nog ontdekken.’

Uiteraard pakken jullie uit met een nieuw campagnebeeld. Vertel.

Glenn: ‘Zoals elk jaar kiezen we voor een bepaald campagnebeeld dat we doortrekken naar alle hallen. Vorig jaar was dat Bubble up Your Business.’

‘Na een uitzonderlijke periode waar heel de wereld op pauze stond, was het nodig om weer vooruit te kijken en de focus opnieuw op de (meubel)business te verleggen.’

‘Met het nieuwe campagnebeeld behoudt de Meubelbeurs ook in 2023 de blik op de toekomst, maar ditmaal met een focus op de andere kernelementen van de meubel en design business: Esthetiek, inspiratie en toekomstgericht handelen. De natuur speelt hierbij de rol van bindmiddel. Ze is een inspiratiebron voor design, is leverancier van materialen en fungeert als regulator binnen de toenemende klimaat issues.’

‘Bovendien starten we in september weer met onze blog waarbij we telkens enkele bedrijven in de kijker zetten, nog voor de beurs van start gaat. Het gaat daar voornamelijk over verhalen, storytelling dus, met ook de eco-stories. Ook de exposanten van De Winkel van Morgen zullen daar aan bod komen.

Hoe ga je na of een bedrijf wel dat label eco-stories kan dragen?

Glenn: ‘De eco-stories markering gaat enkel naar bedrijven die hierover echt wel iets te vertellen hebben. Het moet een verhaal zijn waar ze echt serieus mee omgaan. Vorig jaar al merkten we dat veel exposanten ermee bezig waren. Maar nogmaals: in de bedrijfspolitiek moet aantoonbaar zijn dat het niet zomaar een marketingstunt is.’

‘We gaan ook een krantje maken dat we tijdens de beurs willen uitdelen waarin de bezoekers geïnformeerd worden over wat er op de beurs allemaal te gebeuren staat. We willen retailers echt bewust maken van de mogelijkheden in hun vak. We kennen de uitdagingen waarvoor ze staan en willen helpen door te informeren en hen beleving aan te bieden. Ook de Balthazars zijn terug, op dinsdagavond, maar in een ietwat andere formule.’

Beurzen hebben dus nog een toekomst.

Glenn: ‘Meer dan ooit, ik ben daar altijd van overtuigd geweest. Het is een concept dat nooit gaat verdwijnen, we hebben onze rol te spelen. Retailers hebben geen tijd om iedere fabrikant apart te gaan bezoeken en West-Europa rond te rijden. Iedereen op eenzelfde plek zien, met de verschillende spelers van gedachten wisselen. Op een huisshow kan je nog altijd je bestaande klanten in de watten leggen. Maar op een beurs leg je nieuwe contacten. Het is wat mij betreft sowieso een en-en-verhaal.’

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn