Leden

U bevindt zich in het professionele gedeelte van de website

Interieur Unie: 70% retailers kijkt tevreden terug op solden januari. Een overzicht met cijfers/opmerkingen.

Interieur Unie voerde een enquête uit bij achterban. Ondanks de moeilijke geopolitieke situatie, sneeuwdagen en wegblokkeringen,  kijkt 70% van de interieuretailers tevreden terug op afgelopen soldenperiode. De Belg schat een mooi interieur toch echt wel naar waarde.

Tom Steenhoudt

Cijfers

  • 37% van de retailers kijkt tevreden terug, 33 % gematigd en 30 % absoluut niet. Het overgrote deel van de retailers kijkt dus gematigd tot tevreden terug op de afgelopen periode.
  • 44% zag minder bezoekers, 28 % zag er meer, 26 % heeft het over een status-quo.
  • 32% genereerde  tussen 5 à 10% meer omzet. 20% deed met 5 à 10% minder
  • Het gemiddelde bonbedrag lag bij 21% hoger, bij 11% lager.
  • Salons (42%) waren erg gegeerd, gevolgd door bedding (16%) en toonzaalmodellen (16%).
  • 54% van  retailers gaan uit van een status-quo in 2024, 25% ziet het positief tegemoet, 16% negatiever.

Een paar quotes, onderwerpen en opmerkingen die voor kopbrekens zorgen

‘Leveringstermijnen wegens de problematiek aan de Rode Zee. Slechte economische vooruitzichten (en huidige toestand) in Duitsland (en bij Duitse leveranciers). Recente faillissementen en gedeeltelijke sluitingen bij grotere spelers in België.’

‘Hoe kunnen we onszelf aanpassen aan de huidige verwachtingen en het sterk veranderde koopgedrag van de klant?’

‘Vervelend dat ze het flexiwerk weer aan banden gelegd hebben.’

‘Goed personeel vinden. Zoals reeds eerder vermeld denk ik nog steeds dat er geen omzetverlies zou zijn mochten alle meubelwinkels op zondag sluiten. Dit met uitzondering van januari en juli uiteraard . + de personeelskost zou op deze manier ook dalen.’

‘Afhankelijkheid externe invloeden en wijzigingen (ook in mentaliteit bij de mens/werknemer).’

‘Verminderde uitgave van de consument.’

‘Online spelers die alles kapot maken.’

‘De boer ploegt verder … .’

‘Evolutie woningmarkt.’

‘Wegblokkades door boeren laten stoppen.’

‘Het verdwijnen van print, onze voornaamste communicatiedrager.’

‘Europa moet zijn eigen markt dringend beschermen.’

‘Grote ketens die klanten proberen over te nemen met kleine marges. Klanten denken dat wij misleidend zijn terwijl zij het grote probleem zijn, dat valt tegenwoordig vaker voor.’

‘Koopkracht energieprijzen. Verkiezingen brengen meermaals onzekerheid.’

‘Negatieve berichtgeving en teneur in de pers over de wereld en diplomatieke situatie.’

‘Minder bezoekers. Kleine artikelen en verlichting meer naar webshops’.

‘Positieve verhalen naar buiten brengen van de interieur-sector. De snel groeiende ANPR camera’s in elke gemeente en geen enkel centraal beheer of raadpleging hiervoor.’

‘Er is te veel administatieve rompslomp.’

‘Dalende omzet.’

‘Er is dringend een ander politiek beleid nodig!’

‘Bij groei, de juiste mensen aan boord halen. Vooral weekendwerk schrikt mensen stevig af.’

‘Winstmarges die onder druk staan versus de gestegen kosten.’

‘De koopkracht in de Brusselse agglomeratie/Vlaamse rand.’

‘De kortinggooiers zoals Poltrona, Juntoo, Emma …’

‘Beste Allemaal, we zouden moeten begrijpen dat we de kip met (vergulde) eieren helemaal zelf geslacht hebben. Spring Sales – Mid- Summer Sales – Autum Sales -Black Friday Weken, Bleu Monday – Uitverkoop….Het gaat alleen nog maar over kortingen, btw-actie, tweede aan halve prijs….. We zijn echt niet vindingrijk meer. Bjj ons zijn volumes en bezoeken behoorlijk lager dan verleden jaar, gelukkig het bonbedrag een pak hoger! Beu om uit te leggen dat een boxspring van 1.500 Euro gemaakt in Verwegistan ROMMEL is. Hoe kan het dat ze bij Auping kijken naar Emma ?????? Setjes aanbieden aan 2.700 Euro….. We zijn met te veel en de koek zal niet groter worden, ik meen dat er nog Vastiaus en Heylens zullen volgen!’

‘Graag hadden wij een beter zicht op de algemene cijfers in de meubelhandel en dan voornamelijk de generalisten.’

‘De consument hecht hoe langer hoe minder belang aan kwaliteitsvolle meubelen. Wat doen we daaraan?’

‘Na bezoek aan beurs Keulen maak ik mij grote zorgen over de toekomst van de Europese productie en de toekomst voor winkels in het middensegment. Vraag is: hoe is de consument veranderd na corona in zijn besteding aan interieur? Bestaat er daar onderzoek naar?’

‘Wakker liggen: van hoe we onszelf kunnen aanpassen aan de huidige verwachtingen en het sterk veranderde koopgedrag van de klanten. En wij zijn al heel tevreden met alles wat jullie nu al doen en deden.’

‘Margeprobleem blijft aanwezig niettegenstaande sterk gestegen kosten. We moeten investeren in beleving om voorop te blijven, nooit eerder was de uitdaging zo groot. De nieuwe ketens vormen een serieuze uitdaging voor de branche, zeker in slaapgebeuren. Waar iedereen van wakker ligt…hoe lang houden we de economie nog in stand? De dreiging komt overal op ons af, politiek loopt het vierkant in België maar ook op wereldniveau.’

‘Les clients se retranchent vers des articles moins cher, car ils ne parviennent pas à boucler le mois.. au détriment de ce qui leur convient mieux, donc leur santé sera également impactée à long terme.’

‘Il faut donner du pouvoir d’achat aux clients, avec la hausse des prix générale, les offres de prix ne sont pas validées ou reportées, ou alors les clients changent de gamme de produits (moins cher). En 19 ans d’activité, c’est le plus mauvais mois de janvier (soldes) jamais rencontré.. sachant que le chiffre de ce mois est +-20% du chiffre annuel, cela n’envisage rien de bon.. à voir ?’

‘Une ville de Bruxelles plus fluide, plus propre, avec plus d’emplacement de parking, en résumé la fin de la pollution engendrée par les écolos, les fossoyeurs de la Belgique!’

‘Le harcèlement du ministère des affaires économiques alors qu’on mène un commerce des plus honnêtes depuis des décennies. Les règles de plus en plus contraignantes dans ce domaine envers le commerce traditionnel alors qu’on fout une paix royale aux margoulins du commerce sur internet.’

‘Malgré la taxes Valumat payée par le consommateur, refus des Recyparc de reprendre les vieux matelas si nous les amenons nous-même avec une camionnette commerciale. Dans ces conditions, le Recyparc considère ces matelas comme un déchet commercial, alors que ce n’est pas le cas. Nous ne faisons que aider le consommateur, BEP Environnement ne veut pas l’admettre.’

‘Main d’oeuvre pour le placement.’

‘Trop de charges salariales.’

https://interieurunie.be/
tom@interieurunie.be

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn