U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Ikea zet logistiek alle zeilen bij

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

Om de gevolgen van de wereldwijde logistieke crisis te verzachten. chartert de Zweedse meubelgigant bijkomende schepen, koopt het meer containers, zet het meer in op spoorvervoer en verplaatst het de goederen tussen de magazijnen

Grondstoffentekort

Ikea gaat ook het aantal versies van sommige producten afbouwen, omdat het worstelt met grondstoffentekorten. De retailer wil er op die manier voor zorgen dat de meest populaire artikelen beschikbaar blijven.

‘Het was in het voorbije jaar moeilijk om alle Ikea-winkels en -magazijnen open te houden’, citeert De Tijd CEO Jesper Brodin. ‘We zagen een aanzienlijke daling van de beschikbaarheid van producten en dat zal nog een tijdlang doorgaan in het boekjaar 2022.’

Momenteel is de grootste uitdaging om goederen uit China te krijgen. Daar wordt ongeveer een kwart van alle Ikea-producten gemaakt. De Noord-Amerikaanse winkels van de retailer zijn het zwaarst getroffen door de tekorten. Om te voorkomen dat shoppers teleurgesteld worden, verwijdert de retailer tijdelijk niet-beschikbare producten van zijn websites en winkelshowrooms, schrijft Reuters.

Niet voorbereid

Brodin zei dat niemand bij Ikea had geanticipeerd op de huidige wereldwijde crisis in de toeleveringsketen en dat men in de toekomst voorbereid moet zijn op onverwachte schommelingen in het aanbod. Door meer schepen te charteren, extra containers te kopen en zijn toevlucht te nemen tot spoorvervoer vanuit China, wil de meubelgigant de verstoringen in zijn toeleveringsketen zoveel mogelijk beperken. Dat zal ongetwijfeld leiden tot nog meer vertragingen bij de kleinere retailers, die die zich geen eigen schepen kunnen veroorloven.

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn