U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

‘Ikea, maar dan zonder de balletjes’: Deense woonwinkelketen Jysk start enorm offensief in ons land

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

Met de bouw van een 60.000 vierkante meter groot magazijn bij onze noorderburen zet woonwinkelketen JYSK – de “Deense Ikea” – zijn verovering van België verder. ‘We ambiëren hier 125 à 130 winkels’, zegt country manager Frank Christant in Het Nieuwsblad. Straf voor een winkelketen waarvan de naam amper een belletje doet rinkelen.

De Deense Ikea, zo wordt JYSK weleens genoemd. ‘En neen, dat vinden we niet vervelend, we zijn dat intussen gewend’, zegt Frank Christant, country manager voor België, Nederland en Frankrijk. ‘De gemiddelde Vlaming denkt immers dat Zweden en Denen dezelfde zijn, maar die zijn al even verschillend als Vlamingen en Nederlanders. Ik mag dat zeggen, want als Nederlander woon ik al bijna 20 jaar in Vlaanderen.’

Niet dat de vergelijking met Ikea zó gek is. ‘We komen allebei uit Scandinavië, zijn allebei actief op de woonmarkt en ook bij ons vind je meubelen in pakket om zelf ­samen te stellen.’ Wijlen Lars Larsen, die in 1979 in Aarhus begon met een matrassenwinkel en van wie de nazaten het bedrijf nog altijd in handen hebben, zei ooit als grap: Het grootste verschil met Ikea? Wij verkopen geen köttbullar. ‘Al zijn er natuurlijk meer verschilpunten: wij opereren via méér en kleinere winkels (toch nog altijd circa 1.000 m², red.), dichter bij de klant. En ons aanbod is meer hygge: knus en gezellig op zijn Deens.’

Razend ambitieus

JYSK – wat zoveel betekent als ‘afkomstig van Jutland’, het Deense schiereiland waar Larsen zelf geboren werd – is intussen uitgegroeid tot een wereldspeler met ruim 3.000 winkels in 50 landen, 28.400 medewerkers (van wie een 600-tal bij ons) en een wereldwijde omzet van omgerekend dik 4 miljard euro. In 2017 landden ze in België en deze zomer zitten ze al aan vijftig vestigingen in ons land. ‘In België boekten we in ons recentste boekjaar, dat tot eind augustus 2021 liep, een omzet van 66,7 miljoen euro en een brutowinst van 10 miljoen. Dit jaar zal dat dankzij extra verkoop in de bestaande winkels en de opening van nieuwe vestigingen substantieel meer zijn’, zegt Christant. JYSK opende de voorbije week nog twee winkels (in Ninove en Leuze-en-Hainaut) en de komende weken volgen nog Bilzen, Mol en Herstal.

En daar blijft het niet bij, want JYSK drukt in ons land fors het gaspedaal in: ‘Voor volgend boekjaar liggen al 10 nieuwe locaties contractueel vast en zijn er nog drie zo goed als rond. Einddoel is 125 à 130 winkels in heel België’, zegt de country manager. ‘We zijn begonnen in retailparken, daarna met baanwinkels, en de laatste jaren hebben we gezien dat ook vrijstaande winkels in de rand van kleinere steden prima draaien. Dat opent perspectieven.’

Om die groei te schragen bouwt JYSK samen met de Gentse vastgoedontwikkelaar MG Real Estate een gloednieuw warehouse van 60.000 m² in het Nederlandse Lelystad. Van daaruit zullen eind dit jaar alle producten voor de Nederlandse en Belgische winkels worden verdeeld. Daarnaast komt er ook nog een distributiecentrum dat jaarlijks circa 8.000 containers zal verschepen naar Ierland en het Verenigd Koninkrijk. Het tijdperk dat Ikea het rijk voor zich alleen had, is stilaan voorbij.

https://jysk.be/nl

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn