U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Ikea en H&M openen samen de jacht op nieuw creatief talent

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

De Zweedse retailreuzen Ikea en H&M gaan samenhokken in Londen: in het Ikea-winkelcentrum Livat in Hammersmith openen ze samen Atelier 100, een winkel exclusief gevuld met producten van lokale ontwerpers en kunstenaars. Co-creatie ten top.

Ideeënfabriek voor ontwerpers

Livat in het West-Londense Hammersmith zou meer worden dan alleen een winkelcentrum, beloofde Ikea bij de opening in februari. Het zou ook een plek worden voor de gemeenschap en voor creativiteit. Vandaag zet de Zweedse meubelretailer die woorden om in daden met de opening van Atelier 100, een winkel en ideeënfabriek waar Ikea en niemand minder dan H&M Group samen op zoek gaan naar beloftevolle ontwerpers.

Atelier 100 is de eerste joint venture tussen de twee Zweedse giganten. In de winkel zullen geen eigen producten te koop zijn, maar alleen ontwerpen van kleinschalige lokale producenten, ontwerpers en artiesten. Van woonaccessoires over juwelen tot muziek: alles is er welkom – als de spullen maar klein genoeg zijn, zodat klanten ze (zonder auto) mee naar huis kunnen nemen.

De winkel opent in mei de deuren, maar Ikea en H&M doen nu al een oproep aan creatievelingen en makers binnen een straal van 100 km van de winkel. Wie wordt geselecteerd, krijgen tot 10.000 pond om zijn of haar ideeën te helpen omzetten in commercieel levensvatbare producten. Deelnemers krijgen ook training en begeleiding, zowel van medewerkers van de retailers als van externe deskundigen.

Dichter bij de klant

Het initiatief duidt op een nieuwe wind, waarbij de eens zo in zichzelf gekeerde marktleiders de blik verruimen en op zoek gaan naar samenwerking. Om vandaag mee te blijven, moeten zelfs reuzen als Ikea en H&M zich openstellen: het is een belangrijke sleutel tot groei.

‘We willen openstaan voor ideeën en dichter bij de klanten komen,’ zegt Camilla Henriksson, global brand innovation manager bij H&M aan The Guardian. Om te blijven bieden wat de mensen willen, is het belangrijk om de lokale bevolking aan te spreken, klinkt het. Er zouden al langer gesprekken lopen over het idee, maar de coronacrisis gaf de doorslag. Ikea wil zowel getroffen ontwerpers als de winkelstraten nieuw leven inblazen. Als het project slaagt, zullen in de toekomst meer vestigingen volgen in andere steden.

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn