Leden

U bevindt zich in het professionele gedeelte van de website

Ikea blijft peilen naar consumentengedrag: ‘Life@home onderzoek is bepalend’

Katie McCrory peilt al meer dan 7 jaar naar hoe mensen wereldwijd leven. In opdracht van Ikea bundelt ze de resultaten van dat onderzoek in het jaarlijkse Life @ home dossier dat Ikea uitbrengt – het bedrijf doet het net een decennium lang. Katie kan intussen vergelijken hoe mensen voor en na de pandemie hun leven inrichten en hoe ze nadenken over het invullen van woonst en werkomgeving. Meubihome kon Katie via Teams interviewen, net voor ze zelf met zwangerschapsverlof vertrok. (Work & life balance zijn nu eenmaal ook een belangrijk onderdeel van het onderzoek geworden.)

 

Katie McCrory ziet 4 duidelijke verschillen tussen pre- en post-pandemie.

  1. De rol die gezondheid en well-being opneemt in het eigen huis. Katie: ‘In de jaren 2014-2016 was die rol weggelegd voor buitenhuis-activiteiten. We gingen buiten sporten en dachten niet dat zoiets ook binnen de eigen privésfeer kon. Door de pandemie is daar een shift gekomen. Thuis is nu wel een plek om wellness te cultiveren.’
  2. Technologie speelt een steeds grotere rol in het huis. Katie: ‘Vroeger zagen mensen technologie als een probleem. Nu maakt het dingen mogelijk. Het vergemakkelijkt het leven. Technologie is bovendien een manier om te connecteren met mensen. Een groot verschil met pakweg 10 jaar geleden.’
  3. Duurzaamheid blijft toch in de hoofden hangen. Katie: ‘Sustainaibility is niet meer een beetje van dit en een beetje van dat. Het is een alomvattende manier van leven. En we kennen intussen de verschillende stappen. Het gaat om groener eten, groener verwarmen, zonnepanelen dus, maar evengoed anders omgaan met afval.’
  4. De multifunctionaliteit van het huis wordt onderstreept. Katie: ‘We moesten de voorbije jaren zoveel dingen thuis doen en vonden dat niet altijd even leuk. Vandaar dat we nu plekken afbakenen. Heel duidelijk zelfs. Hier slapen we. Hier werken we. Ons huis is echt multi-purpose geworden.’

 

Gevraagd naar hoe ze die bevindingen telkens weer vertaald ziet naar producten, zegt Katie: ‘Dat doen we al tien jaar. Maar we proberen de levenscyclus van producten te verlengen. Heel concreet: dat mensen hun wellness thuis willen verbeteren, zien we in home gyms. Mensen ervaren hun thuis als een safe space waarin ontzettend veel activiteiten kunnen gebeuren.’

Of er opvallende verschillen zitten in landen, continenten, culturen?

Katie: ‘het gaat om een global report, dus proberen we daar toch gemiddeldes rond te creëren. We zien uiteraard serieuze verschillen. In landen waar collectieve gedachten een grotere rol spelen dan individuele. Uiteraard is er een verschil tussen China en pakweg Scandinavië. We zien die verschillen vooral op het vlak van dagelijkse noden. Wat hebben mensen echt nodig?’

Kan je zeggen dat er heel duidelijke dingen naar voren komen voor België?

Katie: ‘Elk land heeft eigen resultaten, maar in België zien we zelfs verschillen in de verschillende taalgebieden. We doen ons best om aan die verschillende behoeften te voldoen.’

‘We merken wel dat de noden van de meeste mensen gelijklopend zijn. Als in: ze willen comfortabel leven, ze willen ergens bijhoren, ze willen een foundation. Dat is quasi overal zo.’

Maar hoe kan Ikea als Zweeds merk een eigen filosofie overbrengen in al die verschillende landen?

Katie: ‘Wat Ikea in de eerste plaats gedaan heeft, is meubelen en accessoires presenteren tegen democratische prijzen. Daarmee heeft het bedrijf alle democratische principes gehanteerd. Maar we hebben met dit onderzoek beseft dat we ook lokaal moesten weten wat leefde; In India wil men bij het schrobben van vloer heel veel water gebruiken. Als je zetel dan volledig op de grond staat, heb je een probleem. Er moeten daar dus pootjes onder. Voor dat soort dingen is een life@home onderzoek wel bijzonder interessant. We hebben daar wel 500 thuisbezoeken afgelegd, om die resultaten duidelijk in huis te halen. Die home visits maken het verschil.’

 






Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn