U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Huisshow Castle Line: ‘Meer beleving werkt’

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

De huisshow bij Castle Line, huismerk van Vandecasteele (opgericht in 1976), was een schot in de roos, eerder deze week. In hun grote showroom in Izegem (twee jaar geleden compleet vernieuwd trouwens) werden de nieuwe producten getoond: van kuipzeteltjes en banken tot tafels en zelfs outdoormeubilair. Veel van de designs werden eerder op Maison & Objet getoond, een beurs waar Castle Line al 45 keer present gaf. ‘We zien hen als absolute partner’, zegt Dimitri Vandecasteele, die het bedrijf samen met zijn vrouw en zijn broer Brecht runt. ‘Huisshows zijn interessant, maar je maakt er geen nieuwe klanten mee.’

De firma begon ooit als invoerder van rieten manden uit Roemenië, maar is vandaag uitgegroeid tot een grote speler in het interieurgebeuren, in het segment midden tot hoog. Met een equipe van 15 personen in het HQ wordt een omzet gedraaid van 10 miljoen euro, waarbij hospitality staat voor 25 procent van de omzet en de rest gaat naar retail. Zo’n 65 tot 70 procent is goed voor de Belgische markt. ‘Niet echt een groeimarkt, maar we willen er toch verder in de diepte gaan’, aldus Dimitri. De designs gebeuren in-house, al wordt nu voor het eerst gewerkt met een productontwikkelaar die alle ontwerpen een voor een onder de loep neemt. Productie gebeurt deels in eigen land, deels in Oost-Europa. ‘De banketten voor de projectmarkt worden gemaakt door een lokale schrijnwerker’, zegt Dimitri. ‘We zoeken altijd naar de beste makers, waar ook ter wereld. Maar als het kan, werken we graag met plaatselijke spelers. Dat maakt dat we goeie prijzen kunnen bedingen.’ Toch is hij opnieuw veel op de baan. De ene week Indonesië, de volgende Polen en Roemenië… het is geen uitzondering ten huize Vandecasteele.

De laatste maanden is veel werk gemaakt van beleving, zowel in de showroom als in de winkels van de dealers. Zo gaat de visual merchandiser Sylvie daar geregeld langs maar is er ook werk gemaakt van een erg inspirerend stalenboek met de vele stoffenvariaties. Dat boek kost 150 euro maar wordt gratis aangeboden aan de retailers die met het bedrijf werken of in zee gaan.

De coronajaren leverden erg goede resultaten op voor de firma, maar nu voelen ze een zeker terugval, mede dankzij de onzekerheid rond Oekraïne en de prijsstijgingen van materialen. Toch blijven ze hier positief.

De nieuwigheden? Kuipstoeltjes die een variant zijn op wat er eerder in de collectie stak, een kast en een tafel in parketvorm (alternatief voor de keramische tafels), paar nieuwe sofa’s (al is dat zeker niet de core business), een mooie organische tafel (en er volgen er in september nog meer) en buitenmeubilair. ‘Maar dat laatste mag nooit meer dan 20 procent van onze omzet bedragen’, zegt Dimitri. ‘We blijven een indoorspecialist’.

www.castle-line.be

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn