U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Huisshow Bauwens: ‘Voorraad is key’

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

Zelf gaan ze liever niet op de foto, omdat de producten moeten spreken. Toch lieten David Lano en Luc Vercruysse in hun kaarten kijken, afgelopen maandag, tijdens de huisshow van Bauwens in Beernem. ‘Dankzij onze grote voorraden bufferen we de prijsstijgingen.’

Door Veerle Windels

Wie al jaren in de branche zit, weet dat de huisshow bij Bauwens goed is voor het ontdekken van nieuwigheden, het zakelijk pingpongen en het sterken van de innerlijke mens. In de ruimte waar vandaag aankopers en pers ontvangen worden, staat een nieuwe lichting eetkamercombinaties en slaapprogramma’s, naast sofa’s en een resem stoelen. De laatste twee categorieën worden door Bauwens ingekocht, maar de eerste twee zijn eigen fabricaat, all made in Beernem. Enkele ontwerpen werden eerder aangeboden op de Meubelbeurs van Brussel in november, maar veel van wat hier staat, is sindsdien ontwikkeld, in het atelier waar vandaag zo’n 120 mensen te werk gesteld zijn (inclusief logistiek). Wat opvalt, zijn de nieuwe programma’s in het zwart: zowel een eetkamer (Raphael) als een slaapkamer (Rosie). Het zijn duidelijk de donkerder décors waarop ingezet wordt, als we het over de nieuwigheden hebben. ’Zelfs de klassieke eiken décors komen terug’, aldus Luc Vercruysse, commercieel directeur bij Bauwens, ‘ook al proberen we natuurlijk variatie aan te bieden.’Hoe hebben jullie het voorbije jaar ervaren?

Ceo David Lano: ‘Heel erg goed. We draaien 30 miljoen euro omzet, twee jaar geleden was dat 23 miljoen euro. Het is dus twee jaar goed geweest. Nu voelen we dat er verandering op til is, maar uiteraard hebben we geen glazen bol. We gaan zeker een soberder periode tegemoet, maar ik geloof in de toekomst, ook al weet ik dat de mensen nu met andere dingen dan hun interieur bezig zijn. Met hun gasrekeningen en met wat in Oekraïne aan het gebeuren is onder meer.’

‘Bauwens heeft kunnen inspelen op het vrijkomen van bepaalde plekken in de markt. Ik noem geen namen, maar met onze collectie, die breder is dan vroeger, hebben we een plek in de markt kunnen bestendigen. Laat ons zeggen dat er onder mijnheer Bauwens gemikt werd op zowel onderkant en middenmoot van de markt, met de massieve programma’s onder meer, maar die maken we nu niet meer. Door de overname van MDR zetten we in op gemonteerde meubelen en bewegen we iets meer richting hoger segment. We kennen bovendien weinig kwaliteitsproblemen. Ons klachtenpercentage ligt op 3,5 procent. Klachten die trouwens zeer snel opgelost worden.’Jullie klanten zitten voornamelijk in België en Frankrijk. Wat zijn de verschillen in de markt?

DL: ‘In Frankrijk wonen mensen doorgaans kleiner. De winkels hebben er minder showroomplek, dus is er minder variatie te zien. Een Belgische winkelier gaat stockeren en zal, als het gaat om een grote winkel, makkelijk zestig, zeventig eetkamers etaleren. In Franse winkels staan er maximum acht opstellingen en lig je er snel uit als het niet marcheert. De markt is er ook prijsgevoeliger.’

Hoe evolueert die markt voor jullie en hoe gaan jullie er te werk?

DL: ‘Onze Franse verkoopdirecteur Cédric stuurt er vijf agenten aan. Sinds september vorig jaar voelen we wel een terugval op de Franse markt.’Jullie importeren stoelen en zitbanken en uiteraard tal van onderdelen voor de programma’s die hier gemaakt worden. Hoe loopt de toelevering, nu de containerprijzen zo hoog liggen en veel materialen duurder worden?

DL: ‘We hebben veel voorraad, wat ons in staat stelt om onze afspraken met winkeliers na te komen. Op die manier bufferen we de prijsstijgingen. Hoe de prijzen van de containers gaan evolueren, weten we niet, maar als de markt slecht blijft, kunnen ze ook plots gaan dalen.’

Jullie kunnen snel leveren, wat jullie positie extra vrijwaart.

DL: ‘Bij de meeste klanten gaat er wekelijks een camion hun richting uit. Ze kiezen zelf wat er in komt. Bauwens is daardoor bij heel wat klanten een zekerheid. Grote en kleine klanten trouwens. Ze weten wie we zijn: hier krijg je waar voor je geld. We leveren gezonde series op voorraad en we willen de klant een zorgeloze ervaring bieden.’

Die klantgerichtheid staat bij jullie centraal?

DL: ‘Je kan niet leven ten koste van de klant. We moeten samen welvarend worden, dus moet je de klant het voordeel geven.’

www.bauwens.be

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn