U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Hoe een Belgisch designtechnologiebedrijf zich op de internationale kaart zette

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

MRust creëren binnenshuis in een drukke wereld waar alles snel moet gaan: dat is de missie van het in 2019 opgerichte prado. Onlangs bracht het designtechnologiemerk van Thibault Renson (31), ​young entrepreneur en telg uit de Renson-familie, de eerste inbouwspot met onzichtbare bewegingssensor op de markt: met light + motion scoort het een primeur in de internationale designwereld. ‘Onder het motto “less is more” willen we een horizontaal technologiebedrijf zijn dat slimme oplossingen biedt om het leven thuis aangenamer te maken’, aldus de ondernemer in Bloovi.

Inspiratie in de Apple Store

De 31-jarige ondernemer heeft al lang een passie voor design en technologie. Als zoon van Luc Renson, CEO van Duco, en neef van Paul Renson, de grote baas van de gelijknamige ventilatiespecialist, kan het ook nauwelijks anders. Het idee om met zijn passie een eigen bedrijf op te richten, kreeg hij naar eigen zeggen pas echt tijdens een reis naar de Verenigde Staten.

‘Ik ging er de gloednieuwe Apple Store binnen en zag minimalistische rails aan het plafond die verlichting, ventilatie en nog zoveel meer combineerden. Het bleek dat Apple dit zelf had ontwikkeld omdat zoiets nog niet bestond op de markt’, vertelt Thibault Renson. ‘Geniaal vond ik dat, zo’n innovatieve oplossing die verschillende functionele technieken samenbracht om een rustiger geheel te creëren door technieken zoals ventilatie te laten verdwijnen.’

Het zette Thibault Renson aan het denken: het concept was geschikt voor winkels en bedrijven, maar wat in de woningbouw? ‘Ook thuis zijn mensen op zoek naar rust. Technieken als ventilatie, bewegingsmelders, camera’s… zijn broodnodig, maar willen we liever niet zien in ons huis.’

Gat in de markt

Het vraagstuk liet hem niet los en hij ging aan de slag om het concept dat hij had gezien bij Apple te vertalen naar een Minimum Viable Product voor woningbouw. ‘Voor de meeste mensen is verlichting het enige wat ze op hun plafond willen zien hangen. Ik ging op zoek naar een manier om ventilatieventielen, voor velen een noodzakelijk kwaad, weg te werken in een verlichtingsarmatuur.’

Renson sprak met architecten en kwam tot de vaststelling dat zijn idee een gat in de markt was. ‘Ik kon een beroep doen op de jarenlange expertise van mijn familie op vlak van ventilatie én samenwerken met ervaren ingenieurs uit de verlichtingssector’, vertelt hij. Na een tweetal jaar research en ontwikkeling leidde dit eind 2020 tot light + ventilation, een oplossing die ventilatie laat verdwijnen in architecturale verlichting en de rust terugbrengt op het plafond.’

Voor de meeste mensen is verlichting het enige wat ze op hun plafond willen zien hangen, geen ventilatie of bewegingsmelders. Prado – de naam is geïnspireerd op het Prado Museum in Madrid, een mekka van kunst en esthetiek – miste z’n start niet. Architecten liepen meteen warm voor de vernieuwende visie van het jonge bedrijf uit Veurne. Vanaf het begin waren er samenwerkingen met internationaal gerenommeerde Belgische architecten zoals Marc Merckx, Nathalie Deboel en Frederic Hooft. ‘Het was een eer om ons eerste product samen met hen af te stemmen’, vertelt Renson. ‘Zo konden we verder producten creëren waar architecten echt nood aan hebben.’

Vanuit de meermaals bekroonde combinatie van light + ventilation breidde het prado-assortiment gaandeweg uit naar een compleet aanbod van high-end armaturen, met én zonder ingebouwde ventilatie, dat toelaat om een volledige woning, restaurant, winkel, kantoor… te verlichten.

Echt thuiskomen

Met light + ventilation bracht prado de wereld van licht en ventilatie samen en creëerde zo een nieuwe productcategorie. Met de recente lancering van light + motion, een wereldwijde primeur, gaat het merk verder op datzelfde elan. Deze autonome lichtarmatuur is voorzien van een onzichtbare bewegingssensor en beantwoordt zo perfect aan de missie van prado, namelijk rust brengen op het plafond en bij uitbreiding ook in het hele huis.

Het minimalistische ontwerp valt niet enkel in de smaak bij architecten. ‘Een product dat uit minder materiaal bestaat, is ook interessant voor de installateur’, stelt Thibault Renson. ‘Bovendien kunnen de onderdelen los van elkaar vervangen en gerecycleerd worden. Het is dus ook een duurzame oplossing.’

De ondernemer gelooft dat de producten een groot potentieel hebben in de volledige woning. ‘Smart home oplossingen klinken allemaal mooi, maar ze worden vaak niet gebruikt wegens te complex. Wat mensen echt willen, zijn oplossingen die op zichzelf werken zonder dat ze er veel aandacht aan moeten besteden’, klinkt het. ‘Met de eenvoud in het ontwerp en gebruik van onze producten gaan wij terug naar de essentie van natuurlijk wonen. Puurheid, rust: dit zorgt ervoor dat mensen in hun woning echt ‘thuis’ kunnen komen.’

Smart home oplossingen worden vaak niet gebruikt wegens te complex. Wat mensen echt willen, zijn oplossingen die op zichzelf werken zonder dat ze er veel aandacht aan moeten besteden

Silo’s doorbreken

‘Er zijn vandaag veel ventilatiebedrijven, verlichtingsbedrijven en bedrijven die bewegingssensoren aanbieden. Maar ze staan als silo’s naast elkaar en werken niet samen, terwijl ze hetzelfde doel hebben: met technologie de woning aangenamer maken. De ambitie is om te evolueren naar een horizontaal technologiebedrijf met slimme, geïntegreerde oplossingen voor architect en installateur. We willen ownership nemen voor het volledige resultaat aan het plafond’, legt de Renson-telg uit.

Het meerderheidsbelang dat prado vorig jaar verwierf in het bedrijf ROND, een innovatieve Belgische producent van design stopcontacten, schakelaars en data-aansluitingen, kadert binnen deze ambitie. Terwijl prado rust brengt op het plafond, doet ROND dat op de muur.

‘De producten van ROND zijn complementair met onze verlichtingsoplossingen. We hebben dezelfde visie: show what you want, hide what you need. Door deze samenwerking doorbreken we weer een silo en breiden we ons aanbod voor de high-end residentiële markt uit.’

Sterk team

Thibault Renson beseft dat er nog veel opportuniteiten zijn aan het plafond op vlak van design, functionaliteit en technologie. Om het met een (flauwe) woordspeling te zeggen: het plafond is nog niet bereikt. ‘Ook geografisch willen we uitbreiden. Tot nu toe waren we actief in België, Frankrijk, Nederland en Luxemburg. We willen ons nu ook richten op de volledige Europese markt’, aldus de oprichter van Prado.

‘Er is ook interesse vanuit de Verenigde Staten en Canada, maar die boot houden we voorlopig af. We willen niet alles in één keer doen. We zijn een jong bedrijf, laat ons maar gestaag groeien zodat we onze focus op kwaliteit en onze geloofwaardigheid niet verliezen.’ Mijn vader waarschuwde mij dat een goed product niet volstaat om succesvol te zijn. Dé sleutel is een sterke organisatie en een gedreven team. Om te kunnen groeien, investeert het bedrijf fors in nieuwe mensen. Ondanks de hevige war for talent verloopt dat relatief vlot, merkt Renson op. ‘We zijn een vernieuwend bedrijf met een frisse branding. Ons verhaal spreekt aan en mensen weten dat je in een groeiend bedrijf veel vrijheid en verantwoordelijkheden krijgt. Mijn vader wees mij er destijds op dat een goed product niet volstaat om succesvol te zijn. Het is slechts 15% van het plaatje, dé sleutel is een sterke organisatie en een gedreven team. En hij heeft gelijk: ons team bestaat vandaag uit 21 mensen met veel potentieel die het allemaal voortreffelijk doen in hun rol. Het succes van Prado, dat zijn wij allemaal samen.’

Duwtje in de rug

Heeft hij nog zaken geleerd van zijn vader of andere familieleden, willen we tot slot graag weten. ‘Bij ons thuis werd er heel vaak over het werk gesproken. Onbewust heb ik daar veel van opgestoken, ook vandaag nog.’

Naast zijn familie beschouwt de young entrepreneur de architecten met wie hij samenwerkt als een grote inspiratiebron. ‘Ik zie hen als influencers. Om een B2C-product bekend te maken moet je bij wijze van spreken Kim Kardashian veel geld toestoppen. Wij hebben de luxe om met architecten te werken die deze rol voor ons vervullen. Zij helpen om ons product groot te maken en inspireren ons om te blijven innoveren.’

‘Op vlak van bedrijfsvoering ga ik soms te rade bij familie en vrienden die ook een bedrijf hebben. En ik lees veel: dat helpt mij om te groeien als mens en als ondernemer. Een heel interessant boek dat ik  kan aanraden, is Build van Tony Fadell, de bedenker van de iPod en de iPhone, geschreven voor iedereen die professioneel stappen wil zetten. Vaak weet je instinctief wel wat of hoe je iets moet doen. Maar een duwtje in de rug of bevestiging van andere mensen helpt om de juiste keuzes te maken die jou en je onderneming helpen groeien.’

https://prado.eu/?lang=nl

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn