U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Het verhaal achter ‘Ik ben Donald Muylle’

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

In een opmerkelijk kranteninterview laat de wel bekende Donald Muylle (Dovy Keukens) de goegemeente kennis maken met de échte Donald, een mens van vlees en bloed zoals u en ik. Ook als ondernemer heeft Muylle een respectabel parcours afgelegd op basis van eigen ervaring en eenvoudige maar efficiënte principes. ‘Van werken word ik rustiger’, aldus de peetvader van de Vlaamse keukenbouwers. Het Roeselaarse Dovy Keukens is goed voor een jaaromzet van om en bij de 100 miljoen euro en heeft eigen keukenwinkels in het hele land.

Het interview met het overbekende maar niettemin grotendeels onbekende tv-gezicht werd gepubliceerd in de weekendeditie van Het Laatste Nieuws. Muylle is vandaag 69 en begon naar zijn zeggen op zijn veertiende (in feite nog vroeger)volop te werken in het meubelatelier van zijn grootvader. Hij deed van jongs af aan wat hij het liefste deed en het beste kon: bezig zijn met houtbewerking ofte nagelkes kloppen in houten planken, zoals hij dat zelf op zijn West-Vlaams omschrijft. Op zijn veertiende stoppen met naar school te gaan, was een persoonlijke keuze en vond hij absoluut niet erg, ook al mocht hij van zijn ouders verder leren. ‘Bij jongens uit de werkende klasse, was aan je veertiende beginnen werken, niet eens zo abnormaal’, weet Muylle. ‘Maar dat bleef ook niet zonder gevolgen. Pas na mijn veertigste kreeg ik voldoende zelfvertrouwen.’

Onverzettelijke wil

Donald Muylle is vandaag 41 jaar ondernemer. Hij begon samen met zijn vrouw keukens te assembleren. Toen werd er aan één keuken twee weken gewerkt, nu worden tot 30 keukens per dag klaargestoomd. De beginjaren waren zwaar en hij heeft naar eigen zeggen aan de rand van het failliet gestaan. ‘We hadden op bepaalde dagen zelfs geen geld om eten te kopen, enkel een onverzettelijke wil heeft er me bovenop geholpen’, zegt hij. ‘Mijn vader heeft ons gezin destijds in plan gelaten, ik was zestien. Ik begreep dat niet, maar nu heb ik het achter mij gelaten. Maar allicht door dat vaderverhaal, heb ik me absoluut willen bewijzen van jongs af aan. Mijn boekhouder heeft tot op vandaag niet begrepen hoe ik er me kon doorslaan. Ook een jonge bankier die ondanks alles in mij geloofde, heeft me flink geholpen. Je moet soms geluk hebben in het leven.’

Altijd een stap voor

Ondernemer blijft hij tot nader order ook nog een tijdje. Zijn zonen – die hij vrij liet om al dan niet in het familiebedrijf te komen werken – runnen al enkele jaren mee de business, en dat tot zijn grote voldoening: ‘We komen bijzonder goed overeen’, zegt hij daarover. Vader Donald zelf legt zich grotendeels toe op techniek en op de zoektocht naar innovatie (zoals recent met keukenelementen in glas met daarop een foto gedrukt).

De ondernemer in hem weet: stilstaan is achteruit gaan en je moet altijd proberen een stap voor te zijn op de concurrentie. ‘Ik betreur dat er vandaag bijna enkel nog managers aan het hoofd staan van een bedrijf, er zijn geen CEO’s meer met stielkennis, dat is spijtig’, aldus Donald Muylle.

‘Ik ben Donald Muylle’

De tv- en radiospotjes, die sinds 2009 over het land worden uitgerold, zijn uit zijn brein ontsproten. Zelf noemt hij ze filmkes. ‘Ik kwam op het idee toen ik in mijn bed lag’, aldus Donald Muylle. ‘Ik wilde tonen dat we anders waren. Ik vroeg mijn zoon of hij er een camera kon bijhalen en hebben we bij wijze van proef een eerste spotje opgenomen. Dat was precies niet slecht. Toen hebben we er een professionele crew bij gehaald en zo is het vertrokken.’

Donald Muylle voegt er aan toe: ‘Nu zit ik er mee, met die filmkes, maar mijn zonen willen dat ik ermee doorga ook al kijk ik er zelf niet graag naar. Mijn idee was altijd: we zeggen aan de mensen waarop het staat, zonder veel show, maar ik had nooit gedacht dat het zo’n succes zou worden. Gelukkig is mijn Roeselaars accent nu niet meer zo uitgesproken als bij het begin.’

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn