U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Helsinki Design Week: meer dan een minibeurs

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

Met als thema’s Together en Slow zoomde Habitare in op een zeer acute trend in de creatieve industrie. Als onderdeel van Helsinki Design Week wist de beurs te boeien: de juiste accenten leggen is één ding, interessante makers tonen des te meer. Meubihome was erbij.

Veerle Windels

Wie de afgelopen week, al was het maar even, passeerde op de Helsinki Design Week (die eigenlijk liep van 8 tot 17 september) zag gedreven designers die het vakmanschap in de vingers hebben, heden en verleden combineren qua smaak en dna en vooral klaar zijn voor leveringen buiten Scandinavië.

De Helsinki Design Week is een stadsfestival met vele gezichten. Allereerst is er de beurs Habitare in de beursgebouwen in het Noorden van de stad toegankelijk voor professionelen en consumenten. De beurs beslaat drie hallen, waarvan hal 6 de interessantste is, met aandacht voor meubelmerken, stoffenwevers, kleine designontwerpers en totaalconcept-inrichters. Vooraf hoorden we wel een wat commentaar over die beurs waaien: ‘Een kleine beurs, een zeer lokaal gegeven, niet bijster interessant voor Belgische handelaars…’ Soms gaan vooroordelen vooraf aan een onderbouwde mening. Habitare is inderdaad klein, en de hallen rond vintage en huishoudtoestellen zijn wat ons betreft verwaarloosbaar, maar in Hal 6 stonden heel wat makers en wevers die vernieuwend uit de hoek kwamen en ook op onze Belgische markt het verschil zouden kunnen maken. Bovendien was er de aankleding en de storytelling rond Hal 6. Het algemene thema was ‘slow design’, een concept uitgewerkt door de Finse interieurarchitecte Joanna Laajisto (en haar Studio). Joanna: ‘We waren met Slow al bezig pre-corona. Maar die term is relevanter dan ooit. Ik geloof dat we meer tijd moeten maken om dingen te maken die er echt toe doen. We hebben panelen voor de beurs laten maken en dat heeft tijd gekost. We gaan trouwens veel van de panelen hergebruiken voor de boekenbeurs nadien. En we hergebruiken banken van vorige edities. Ook dat is duurzaamheid.’

In Hal 6 werden we getrakteerd op een soort inspiratiestand die opgebouwd was rond het thema ‘Together’: een diverse schare van zo’n 30 merken (uit Finland maar ook Valerie Objects uit België) die hier met enkele producten hun plek opeisten. Verderop stond ook een blok rond ‘Choice’ waar designers uit verschillende segmenten bijeen stonden omdat ze een voor een de keuze maken om duurzaam te werken. Curator hier was journaliste Suzanna Vento, die elk merk koos omwille van de ‘echte stappen die ze ondernemen in meer transparantie over hun product en hun manier van produceren.’ In diezelfde Hal 6 was ook plaats gemaakt voor de ontmoetingplek Pro, waar designers, journalisten en fabrikanten onderling konden afspreken en waar ook verschillende spreekbeurten georganiseerd werden tijdens de beurs. Een van de sprekers daar was Anders Byriel, de CEO van het Deense label Kvadrat, die de zogenaamde International Friend van Habitare is. Ook boeiend was de materialenbibliotheek, met de verschillende tafels waaraan wie dat wilde zijn eigen materialenmix bijeen kon brengen en een soort moodboard bij elkaar kon sprokkelen. Die tafels hadden heel wat succes.

Toch was de beurs maar één aspect van de designweek. In de havenwijk Punavuori, liepen we binnen in Merikortteli, een gebouwencomplex dat normaal gezien dienst doet als co-working space van een pak designers in verschillende disciplines. Hier liep een expo over twee verdiepingen: enerzijds jong designtalent dat net was afgestudeerd aan Aalto University, anderzijds een pak merken die door een curator waren bijeengebracht omwille van hun boeiende aanpak, hun futureproof manier van werken of hun interessante storytelling. Zij werden verzameld rond het thema ‘dagelijks leven’ waarbij werk en privé door elkaar lopen. Hier werd duidelijk hoe leefruimtes evolueren met de jaren.

In de stad zelf, in het zogenaamde Design District, konden we nog kennis maken met een mooie verzameling van zo’n 40-tal designmerken die hun showroom of atelier open stelden en waar iedereen naar binnen kon om de gang van zaken van dichtbij te zien en de nodige vragen te stellen. Een aanpak die tien jaar geleden al gelanceerd werd door 3Days of design in Kopenhagen en daar alvast een succes is gebleken. Als Helsinki op dit elan verder gaat, dan kan het zijn plek opeisen in de Scndi design wereld. Qua cijfers zitten de Design Week en Habitare (een beurs die bestaat sinds 1970) alvast goed: er komen steeds meer Finnen op af. Nu nog het internationale publiek warm maken.

www.habitare.fi

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn