U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Heimtextil 2024: ‘Trendforecasting heeft vandaag met essentiële verandering te maken’

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

New Sensitivity, zo luidt het thema van de komende Heimtextil editie, die in Frankfurt zal lopen van 9 tem 12 januari 2024. Op vandaag hebben alvast 2600 exposanten ingetekend, er worden nog enkele contracten verwacht. Sleutelslogans zijn; ‘Shake hands and shake the business’, net als ‘Touch trends & touch tomorrow.’ Met als kers op de taart de niet te missen uitroep: ‘Join the WOW at Heimtextil.’ Veel superlatieven dus.

Bij de perspresentatie in Rotterdam werd woensdag een nieuw woord gelanceerd: geen sustainability, ofte duurzaamheid, wat te veel een containerbegrip is geworden, maar Econogy, een samengaan van ecologie en economie. Want de twee zullen moeten hand in hand gaan in de toekomst. En bedrijven die hier geen aandacht voor hebben zullen in toekomst worden afgestraft (niet in het minst door de wetgeving.) Er komt op de beurs een hub met alle info rond certificaten. En interessant: het aantal talks wordt fors opgedreven omdat bezoekers maar ook exposanten info nodig hebben hierover. En er absoluut geen tijd te verliezen is.

Heimtextil verenigt exposanten uit meer dan 60 landen en er komen kopers op af vanuit 130 landen. Heimtextil gaat er prat op dat 72 procent van de aanwezigen op de beurs top decision makers zijn.

Voor het eerst in jaren wordt Hal 5 geopend, en krijgen daar de tapijtenwevers een plek. Daar was blijkbaar veel vraag naar. In Hal 3 vinden we de creative hub terug, waar ook de textieldesigners zitten en de behangpapierontwerpers. De hal met Asian Excellence is fel gegroeid, met meer kwaliteit dan ooit tevoren – dat wordt trouwens uitvoerig gecheckt. Er staan ook twee nationale paviljoenen: eentje voor China en eentje voor Taiwan. In de Smart Bedding afdeling is bijna elke exposant opnieuw op de afspraak, bij Bed & Bath zijn vooral de Portugezen, Turken en Egyptische bedrijven aanwezig. Er worden meer dan 300 wevers verwacht, met ook aandacht voor garens/vezels en voor outdoor stoffen.

Vanuit Nederland staan er 32 fabrikanten, vanuit België 29.

De algehele trend is optimisme. Dat stelde ook trendwatcher Anne-Marie Commandeur die de pers even meenam in de materialen van vandaag en morgen. ‘Het zou onzinnig zijn om het vandaag over nieuwe trendkleuren te hebben’, zo sprak ze, ‘veel beter is het om jullie mee te nemen naar de materialen van morgen: plant-based materialen, bio-engineered materialen en technologische textielen.’ Waarop ze tal van nieuwe materialen liet zien van bedrijven die nieuwe bestemmingen vinden voor pakweg champignons, zeewier, cactussen, algen, bananen, en wat nog meer.  Ze pleitte voor regeneratieve materialen die daadwerkelijk iets terug geven aan de aarde. We gaan dus letterlijk van sustainable naar circular naar regenerative.

Enkele stellingen bleven hangen: het land aanvullen en verrijken en de tekorten aanvullen – blijkbaar helpen jute en hennep daarbij-, het erfgoed nieuw leven inblazen, de biodiversiteit herstellen, dankzij microbial innovation kom je tot motieven van bacteriën op stoffen, op zoek gaan naar verscholen bronnen, en tot slot: de promotie van het lokale aspect en werk maken van totale transparantie, in herkomst van materialen, het maakproces en de prijszetting.

‘We zijn zeer hoopvol’, zo eindigde ze haar betoog. Nu de hele industrie nog meekrijgen.

www.heimtextil-trends.com

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn