U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Good is beautiful bij Maisons du Monde

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

Afgelopen dinsdag lanceerde Maisons du Monde ‘Good is Beautiful’. Dat gebeurde tijdens een persdag in Parijs, in La Caserne, een plek waar design en duurzaamheid hand in hand gaan. De Franse woonketen is al sinds 2015 bezig met het verduurzamen van hun producten en hun manier van werken maar laat die achterliggende filosofie nu evolueren naar een soort beweging, waarbij alle spelers, intern en extern, deelnemen. ‘We lanceren niets nieuws’, vertelde Nathalie Rozborski, directrice van het merk en van de RSE bij Maisons du Monde. ‘Dit is geen etiket, eerder een filosofie waarbij we désirable willen zijn en tegelijk durable. Het is de manier waarop we het leven zien. We zijn nu al leider op het vlak van stijl, maar het zou geweldig zijn als we met al onze medewerkers en partners kunnen tonen dat schoonheid en goedheid samengaan.’  De slogan wordt dus pourque le beau ne vive plus sans le bon.

Maisons du Monde even in cijfers: meer dan 350 winkels, meer dan 8.600 medewerkers, meer dan 7,5 miljoen klanten, dik 1 miljard euro omzet, vorig jaar met 15 procent gestegen. Er zit duidelijk muziek in de (overigens beursgenoteerde) groep, geleid door ex-McKinsey topvrouw Julie Walbaum, ook in België, waar de voorbije jaren 23 winkels openden, de laatste in Luik vorig jaar.

Remi Pierre, directeur RSE bij Maisons du Monde, had het concreet over een vijftal engagementen. Allereerst wordt er meer werk gemaakt van duurzame producten. Nu is al 20 procent van het assortiment duurzaam geproduceerd. Tegen 2025 moet dat 40 procent van de totale productie zijn. Op het terrein moet er continu gedacht worden aan sustainable living, ook als het gaat om de medewerkers. Mensen moeten gelijke kansen krijgen, ook jongeren en mensen met een handicap. Bij het vervaardigen van een product moet worden gedacht aan een tweede leven. Nu al wordt gewerkt met een atelier in Zuid-Frankrijk waar dat seconde vie een realiteit is. er komt een website voor die tweedehandsproducten. En tenslotte: de voetafdruk moet naar beneden, wat een impact zal hebben op alle jobs binnen de groep. Tegen 2025 moet die voetafdruk met 25 procent naar beneden. Er wordt gestreefd naar 100 procent hernieuwbare energie. En voor de petite histoire: tachtig procent van de vrouwen bij Maisons du Monden zitten in de top 100 van het bedrijf.

In de volgende editie van Meubihome publiceren we een interview met topvrouw Julie Walbaum.

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn