U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Goele Vermeeren over Espoo bij Master Meubel: ‘Het is moeilijk om een pionier te zijn’

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

Vandaag opent op het gelijkvloers van Master Meubel in Turnhout het shopconcept Espoo. Zaakvoerster Goele Vermeeren voegt daarmee een tweede Espoo shop toe aan de portefeuille, na de overname in Antwerpen een paar jaar terug. ‘Het gaat elkaar versterken.’

 

door Veerle Windels

 

Gisteravond was het aan de genodigden, vanaf vandaag mogen ook de klanten van het nieuwe concept genieten. Espoo komt te zitten in de benedenverdieping van de bestaande Master Meubel in Turnhout.

Waarom deze zet, Goele?

Goele: ‘We merken al jaren dat de vaste klanten ouder worden en dat er toch een zekere drempelvrees is bij de jongeren om bij Master Meubel in Turnhout binnen te lopen. We hadden ook al ettelijke van de merken in huis die ook bij Espoo in Antwerpen te vinden zijn, maar die gingen als het ware verloren in de rest van het aanbod. Tegelijk willen we ook vertellen dat bijvoorbeeld het tonen van jonge designers ook wel iets is wat in ons DNA zit. Het hoort ook bij Master Meubel. Vandaar de idee om een aparte Espoo binnen Master Meubel te openen.’

Hoe is de overname van Espoo in Antwerpen gelopen?

Goele: ‘Eerst even zeggen dat we al samenwerkten met Dries Brys van Espoo nog voor de overname, als we bijvoorbeeld iets van Hay te kort hadden. Ik werk graag samen, dus echt moeilijk was die stap niet. We geloven ook erg in de verschillende merken die in het Espoo-verhaal zitten, zeker wat nieuwe designers betreft. Ik wik mijn woorden maar ik heb vaak het gevoel dat gevestigde merken telkens met designers werken die zeker voor succes gaan zorgen. Master Meubel wil wel verhalen vertellen over de meesters van het design, maar dat mogen ook wel eens nieuwe zijn.’

Noem eens namen in het Espoo-verhaal.

Goele: ‘Een merk als Hay is daar heel belangrijk in, maar andere merknamen zijn &Tradition, Frama, String, Menu, etc. Vaak zijn het merken die ook duurzaamheid hoog in het vaandel dragen. En het antwoord op de vraag: hoe kunnen we ontwerpen betaalbaar maken zodat iedereen ervan kan genieten? Eigenlijk precies wat een designer moet doen.’

Heeft het succes van Espoo ook te maken met het feit dat jongeren vaak kleinere spullen kopen en voor goedkoper kiezen?

Goele: ‘De klanten zijn niet noodzakelijk jonger, want het gaat ook om tweede verblijvers en om welstellende ouders die hun kinderen een duwtje in de rug geven.’

Wat heb je intussen geleerd van de Espoo-winkel in Antwerpen?

Goele: ‘Dat mensen zich minder en minder willen verplaatsen buiten de stad. Veel klanten in Antwerpen hebben geen auto. We merken dat klanten in Turnhout niet meer naar Antwerpen rijden, want daar kunnen ze niet meer parkeren. Op al die dingen moeten we inspelen. Door bijvoorbeeld in Turnhout die Espoo te openen.’

‘Het gaat trouwens sneller dan je zou denken. We zien dat ook in de duurzaamheidfilosofie van veel klanten. Die zeggen: we halen de spullen zelf wel af. Dat doen ze omdat ze dat rondrijden met pakketjes willen vermijden. Het gaat in dit geval niet alleen om de kostprijs van de levering.’

Gaan klanten van Master Meubel nu niet geneigd zijn goedkoper te kopen?

Goele: ‘Het gaat elkaar versterken, denk ik. Mijn vader, die toch al jaren de meubelindustrie van dichtbij volgt, zegt altijd dat iedereen naar zijn budget koopt. Je zou kunnen denken: wat als iedereen nu voor goedkoper gaat? Maar we gaan gewoon onze doelgroep vergroten. We gaan nu kleine hebbedingen aanbieden, maar we blijven ook nog complete huizen en appartementen inrichten.’

Hoe loopt de business voor jullie momenteel?

Goele: ‘In het algemeen zou ik zeggen: zeer wisselvallig. Maart was een supermaand, februari was moeilijk, april erg gemiddeld. Ik durf geen voorspellingen te maken voor de rest van het jaar.’

We kwamen elkaar bij Cassina tegen in Milaan. Hoe vond je de designweek?

Goele: ‘Ik bleef toch wat op mijn honger zitten. Ik had de indruk dat iedereen toch voor commercieel aan het kiezen is. Grote merken namen vroeger graag risico, maar die tijd lijkt voorbij, zeker nu veel van die merken in grote concerns zitten waar aandeelhouders over de cijfers waken. Terwijl iedereen wel risico en vernieuwing zoekt, daar in Milaan.’

Durf je zelf nog in zee te gaan met nieuwe merken, nieuwe designers?

Goele: ‘Dat durven we zeker, maar als het bij Master Meubel ligt, dan ligt het een jaar later bij wel tien andere dealers. Exclusiviteit is niks meer dan 25 kilometer, wat absurd is. We proberen wel nieuwe merken uit, maar het is moeilijk om een pionier te zijn.’

www.espoo.be

www.mastermeubel.be

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn