Leden

U bevindt zich in het professionele gedeelte van de website

Geert-Jan Van Cauwelaert, van Antwerp Design Week: ‘We zijn een soort nieuwe gilde’

Afgelopen woensdagmiddag werd in het Antwerpse restaurant RAS aan de Schelde het programma voor de Antwerp Design Week voorgesteld. Initiatiefnemers zijn onder meer Geert-Jan Van Cauwelaert (van XL Boom) die het verhaal deed over het ontstaan van de Antwerp Design Valley. Blijkbaar een ideetje dat jaren geleden al groeide tijdens een reis in Indonesië met Benoit Loos (van Ethnicraft). Vrij snel werd werk gemaakt van een klein boekje waarin de bezoekers niet alleen de deelnemende merken opgelijst zagen, maar ook bijzondere winkels in het Antwerpse, net als inspirerende hotels en lekkere restaurants. ‘Dat boekje deelden we uit op de internationale beurzen waaraan we deelnamen’, vertelt Van Cauwelaert. ‘Ons initiatief kabbelde rustig verder, met soms meer en dan weer minder deelnemende merken. Daarna sloeg corona toe en mochten we ons idee om samen iets te organiseren echt even opbergen. Toen al wisten we dat we niet meer naar beurzen konden gaan, maar dat we misschien wel klanten bij ons konden inviteren. We hebben kort nadien een vzw opgericht, met statuten en 16 stichtende leden.’

 

ADW werd vorig jaar een eerste keer georganiseerd, van 2 tot 7 juni volgt een tweede editie. ADW wordt niet gezien als een soort nieuwe beurs, wel als een nieuwe gilde waarbij creatieve geesten hun creativiteit bundelen en klanten naar Antwerpen uitgenodigd worden. ‘We zitten hier toch met enkele vaste waarden uit het deco- en meubellandschap’, zegt Van Cauwelaert enthousiast. ‘We zijn steeds verder aan het professionaliseren. Iedereen van vorig jaar doet opnieuw mee. We hebben Antwerpen verdeeld in verschillende districten en dat duidelijk in kaart gebracht zodat de bezoeker zijn weg vindt in het aanbod.’

Waren er in het begin 16 deelnemende merken, vandaag is sprake van een kleine 60 merken. Niet alleen Antwerpse merken bovendien, maar evengoed Hay en Vitra en zelfs een Italiaans label als Poltrona Frau. ‘Het spreekt vanzelf dat onze kern altijd Antwerps zal blijven.’

ADW heeft enkel voordelen, zo luidt het. Er is meer tijd om met klanten te praten en bovendien krijgen retailers en architecten makkelijk toegang tot wat ze willen zien, wat op een grote beurs niet altijd het geval is. Met Polestar is een sponsor gevonden die logistiek helpt (en dus mensen van punt A naar B gaat brengen). Er is een centrale Club voorzien, powered by Fedustria, en bovendien is het plan om ADW twee dagen open te stellen voor het grote publiek. Iedereen kan de website en de app bekijken en bezoekers worden verondersteld te registreren. ‘Elk bedrijf moet zijn schouders onder dit project zetten zodat we samen mooie dingen kunnen realiseren’, aldus nog Van Cauwelaert. Hij maakt zich sterk dat de stad Antwerpen op termijn ook een duit in het zakje gaat doen van dit soort initiatieven.

www.adw.life

 

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn