U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Femke Furnée van FEST: ‘België is een goede markt’

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

Volgend jaar is FEST tien jaar op de markt. Het eigenzinnige Nederlandse designlabel wordt gerund door Femke Furnée. Zij was vorige week donderdag in Brussel, omdat ze er de zevende eigen winkel van het merk opende, goed voor 265 vierkante meter over drie verdiepingen. Een derde winkel voor België trouwens, het land waar FEST zeer snel opmars maakt.

FEST vestigt zich in een iconisch art-nouveau pand vol karakteristieke elementen in de bekende wijk Châtelain. De winkel aan de Notarisstraat 6-10 biedt betaalbare high-end meubels en woonaccessoires aan met de best mogelijke service. Bovendien zijn alle meubels geproduceerd in Europa, het merendeel zelfs in Nederland.Hoe verliep de opening, Femke?

Femke: ‘Heel erg goed, denk ik. Zoals dat bij iedereen die een nieuwe zaak opent, het geval is, moesten veel dingen nog last minute in orde gebracht worden. Maar dat lukt dan wel altijd, op kleine details na. Dit is onze zevende winkel, de derde in België, en we verwachten er heel veel van.’

Hoe loopt Fest in ons land?

Femke: ‘België is een erg goede markt voor ons. Gent bijvoorbeeld is nummer 2 wat winkels betreft en zelfs nummer 1 als het over bezoekersaantallen gaat, terwijl die winkel amper een jaar open is. We hadden wel verwacht dat Belgische winkels goed zouden draaien, omdat Belgische klanten vaak bij ons online kopen en ook de resellers in België goed draaien. Het was voor ons een logische stap om bij jullie winkels te openen. Wat precies goed loopt, is een echte mix. Niet alleen de kleine producten overigens, ook de bankstellen. We zien dat Belgische klanten vaak kiezen voor een kwalitatievere stof en ook durven voor kleur te gaan. Maar het verschilt allemaal winkel per winkel.’

Jullie zijn erg goed in kleurenmixen. Ook dat slaat aan?

Femke: ‘Op onze kleuren wordt overal erg goed gereageerd. We geloven dat kleur een extra smoel geeft aan een interieur.’Wie zijn jullie eindklanten?

Femke: ‘Klanten zijn het vaakst tussen de 25 en de 50 jaar, wat weer niet betekent dat we het afbakenen of zo. Het gaat van young professionals tot jonge stelletjes die gaan samenwonen of met kleine kinderen in huis zitten. Een heel verschillend publiek.’

Jullie werken met diverse designers samen?

Femke: ‘Ons in-house team ontwikkelt uiteraard veel zelf, maar we werken graag samen met designers. Zowel Nederlanders als Belgen trouwen. We krijgen dagelijks voorstellen binnen, maar we schrijven zelf vaak designbriefings uit, waarop ingepikt kan worden door ontwerpers. We werken twee jaar vooruit, dus soms zitten we gewoon vol qua productie, anderzijds kunnen we nu en dan eens aan cherry picking doen.’

Hoe is de job voor u veranderd op die net geen tien jaar?

Femke: ‘Omdat we met meer mensen zijn en fors gegroeid zijn als bedrijf, is mijn rol geëvolueerd en wordt er meer van me gevraagd. We hebben nu 70 mensen in dienst, daar zitten ook onze medewerkers in de winkels bij. Ik heb een managementteam naast me waar ik heel erg blij mee ben. En we hebben 80 resellers in meer dan 20 landen plus de zakelijke markt. Ik ben wel heel ambitieus en blij dat ik een te gek team heb. Met veel vrouwen trouwens.’

Hoe verhouden de percentages zich?

Femke: ’40 procent van de omzet gaat naar resellers en zakelijke markt, eigen winkels en onze webshop zijn goed voor 60 procent. Het onlineverhaal zien we alleen maar toenemen post-pandemie. Vorig jaar zijn we extreem gegroeid. Dit jaar verwachten we ook weer een groei van 20 procent, en dat in een krimpende markt.’

Waaraan wijdt u dit fors succes?

Femke: ‘We hebben vorig jaar twee winkels geopend, in Gent en in Rotterdam, die uiteraard bijdragen aan de naamsbekendheid van het merk. We hebben fors geïnvesteerd in het merk, de juiste pers aangeschreven, influencers erbij gehaald. FEST is gewoon een sterk merk geworden.’

Plannen jullie nog nieuwe winkels?

Femke: ‘We gaan het voorlopig hierbij houden, al staat Duitsland hoog op de wishlist. Maar als zich een mooi pand aandient…. We kenden het pand in Brussel ook al jaren en hielden het in het oog, nog voor het te huur stond. Je weet dus maar nooit.’

 

www.festamsterdam.com

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn