Leden

U bevindt zich in het professionele gedeelte van de website

Essentiële en (hoog)dringende redenen

Essentiële en (hoog)dringende redenen om op afspraak meubelen, keuken, slaapcomfort of interieurartikelen te komen kopen

Er zijn nogal wat dringende en (hoog)essentiële redenen die we hieronder graag oplijsten.

Mensen met rugklachten die met acute of chronische pijn zitten, hebben op dit moment een groot probleem. Ze vinden geen passend bed of kunnen geen ergonomische zetel bestellen op hun maat, laat staan begeleid worden door professioneel advies.

We spenderen 1/3 van onze levensjaren in bed. Voor hogere bedragen voor een slaapensemble willen mensen dit logischerwijze eerst testen, voelen en gezien hebben. Slapen is een essentiële levensbehoefte volgens de piramide van Maslov en goed slapen is zeer belangrijk voor onze mentale rust en welzijn.

Iets wat in sé niet-essentieel lijkt –  meubelen aanschaffen – wordt essentieel bij een (vecht)scheiding, echtelijke ruzie of dramatische gezinssituatie in alle lagen van de bevolking, rijk of arm.

Investeringsgoederen zijn dan niet het type goederen die in een handomdraai online worden gekocht. Neen, dit moet in alle kalmte en sereniteit kunnen gebeuren op een externe locatie.

De Nederlanders roepen de Belgen via advertenties online en offline op om de grens over te trekken en daar hun meubelen te komen testen en kopen. De winkels in Nederland zijn open wat zorgt voor oneerlijke concurrentie en een scheef getrokken level playing field voor onze grenswinkels. En dat zijn er nogal wat. Als mensen in België hun meubelen niet kunnen kopen, dan trekken ze gewoon de grens naar Nederland over. Het kan, mag en ze doen het.  Het zijn niet alleen verloren inkomsten voor winkeliers, het gaat ook om BTW inkomsten die verloren gaan voor de Belgische fiscus.

Onze leden worden getroffen in maanden waarin zij traditioneel een grote omzet genereren: november en december. En het gaat daarbij niet alleen om meubelen, maar ook om alle mogelijke interieur-gerelateerde artikelen, net als kerstversiering en decoratie. Dergelijke artikelen vindt men volop bij doe-het-zelfzaken en tuincentra. Zal de verkoop daarvan ook aan banden worden gelegd? Alle artikelen die de consument daar koopt, koopt men geen 2de keer bij een andere winkel. Hoe kan men zeker zijn dat oneerlijke concurrentie wordt vermeden?

Er is een sterk economisch aspect: goederen die nog in zeer sterke mate op maat worden gemaakt in Belgische fabrieken. Deze fabrieken zijn rechtstreeks afhankelijk van het ontvangen van orders van de Belgische winkels, anders vallen ze stil.

Er werden de afgelopen maanden massaal veel huizen en appartementen verkocht. Uiteraard dienen deze bemeubeld te worden. De vraag/behoefte was zelden zo groot voor een sector die de laatste jaren door een diep dal gegaan is en eindelijk wat recht aan het veren was.

De gespecialiseerde winkels zijn low traffic en kunnen perfect werken met inachtneming van de social distancing regels, al dan niet op afspraak. Met oppervlaktes van doorsnee 1.000 tot 25.000 m² zijn wij van mening dat deze bij de veiligste shoppingplaatsen die er zijn horen. Er zijn ook veel bredere gangen dan in alle mogelijke andere winkels. Er is geen enkele branche die zoveel m² beschikbaar heeft per bezoeker als de meubelsector. Met de duizenden m² winkeloppervlakte van onze sector kunnen er makkelijk enkele 10-tallen afspraken gemaakt worden zonder dat de mensen elkaar te zien krijgen. De nodige maatregelen en protocollen zijn hiervoor reeds beschikbaar sinds de 1stelockdown.

Gespecialiseerde meubel-, keuken-, slaapcomfort- en interieurzaken mogen ook niet vergeleken worden met winkels zoals bv. IKEA. We vermoeden dat hierover een foute perceptie leeft bij politici en virologen. We zijn in hoofdzaak geen cash & carry winkels.

De ‘hype’ in de verkoop na de eerste lockdown in onze branche  – die nog volop bezig was in oktober – toont aan dat mensen ‘bezig’ zijn met hun thuis én ze een fysieke winkel nodig hebben om te kunnen kiezen en kopen. In het voorjaar was het mooi weer en konden mensen buiten in de tuin tijd doorbrengen. In het najaar, de zogezegd donkere maanden, is het koud en nat en somber en moeten de mensen binnen zitten.

Heel veel mensen zijn op dit moment technisch werkloos thuis of werken van thuis uit. Ze hebben nog nooit zoveel tijd thuis doorgebracht en dit brengt andere behoeften, noden en wensen met zich mee. Als sector kunnen we bijdragen tot een aangenamere woonomgeving om deze moeilijke periode door te komen. Mensen willen het thuis duidelijk gezellig maken, iets dat kan bijdragen aan een positief gemoed en een psychologisch welzijn de komende maanden. Een mooi en tof interieur hoort daar zeker bij.

Een thuis is tegenwoordig een werkplaats, een ontmoetingsplaats voor het gezin en de ruimte waar men ook tot rust dient te komen van de stress. Nog nooit brachten mensen nagenoeg 24/7 tijd door in hun huis en worden ze gevraagd dat te doen door de overheid voor hun veiligheid

Grote meubelstukken worden nog steeds zeer weinig online worden gekocht. 84% wil het eerst zien vooraleer het te kopen en het product heeft te veel waarde.

De Minister-Presidenten van zowel Vlaanderen als Wallonië riepen al gezamenlijk op om lokaal te kopen. We roepen hen dan ook op om hier tegemoet aan te komen door de consument de mogelijkheid en kans om op afspraak te komen kopen. Dit is perfect organiseerbaar, kan in uiterst veilige omstandigheden gebeuren, geeft onze economie de broodnodige zuurstof en zorgt mee voor een positieve beleving in donkere dagen.

Omwille van al deze essentiële en (hoog)dringende redenen verzoeken wij u om de consument en handelaar de kans en mogelijkheid te geven om op afspraak meubelen, keuken, slaapcomfort of interieurartikelen te komen kopen.

 

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn