U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Drone ‘Bobby’ zoekt Billy-kast in Ikea Gent

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

De Gentse vestiging van IKEA België doet sinds kort beroep op autonome drones. Het dronesysteem helpt de medewerkers van met het zoeken van opgevraagde producten, de controle van voorraden en de opmaak van inventarissen. IKEA Gent is de eerste Belgische winkel die drones gebruikt; andere vestigingen wereldwijd zullen volgen.

Korte testperiode

Na een korte testperiode worden medewerkers van IKEA Gent sinds dit najaar bijgestaan door autonoom functionerende drones. De drones zorgen elke nacht voor een geautomatiseerde controle van voorraden in de zelfbediening van de winkel, traceert opgevraagde producten en verzamelt data die nodig zijn voor de opmaak van dagelijkse productinventarissen. De toestellen zijn al helemaal ingeburgerd – één van hen heeft van de medewerkers zelfs de koosnaam ‘Bobby’ gekregen. Gent is de eerste Belgische winkel waar deze technologie wordt ingezet. Het project verloopt in samenwerking met het Zwitserse bedrijf Verity, dat de autonome dronetechnologie ontwikkelde en implementeerde. Verity begeleidt ook de medewerkers bij het gebruik van het systeem. Een van de vele uitdagingen bij de ontwikkeling van het systeem, was het bouwen van een eigen gps-systeem om de drones te besturen, aangezien bestaande gps-systemen binnen niet werken. Aan de hand van Verity’s systeem vliegen de drones ‘s nachts autonoom rond in het magazijn, wanneer er geen mensen aanwezig zijn. Aangestuurd door een algoritme op basis van artificiële intelligentie, vliegen ze door de magazijngangen en scannen barcodes op individuele dozen of pallets. De door de drones vastgelegde informatie wordt vervolgens vergeleken met gegevens in het magazijnbeheersysteem van de winkel om voorraadfouten vast te stellen, zodat managers potentiële fouten kunnen corrigeren voordat dit gevolgen heeft voor de klantendienst.

‘Bobby’ lokaliseert en corrigeert

De voordelen van een drone als ‘Bobby’ zijn duidelijk: medewerkers kunnen producten sneller lokaliseren en afwijkingen in de productinventarissen gemakkelijker traceren en corrigeren. Vroeger duurde de analyse van zo’n afwijking tot drie maanden, met de hulp van de drone duurt het vandaag maximaal minder dan een week. Op de langere termijn heeft zo’n glashelder beeld op de grote stocks die typisch zijn voor een vestiging van IKEA, een positief effect op zowel de klanttevredenheid als de omzetcijfers. Ook op ecologisch vlak biedt het voordelen: de drones verbruiken weinig energie, vereisten geen licht en vermijden voorraadsoverschotten en dus onnodig goederenvervoer. Ook de medewerkers plukken de voordelen: automatisering helpt om hun dagelijks werk ergonomischer, efficiënter en veiliger te maken. De gescreende data door de drone verschijnt meteen op een dashboard, waardoor medewerkers geen handmatige voorraadinspecties meer hoeven uit te voeren met heftrucks, en kunnen dagelijkse inventarissen veel sneller afgewerkt worden. Zo krijgen medewerkers meer tijd en ruimte voor afwisseling in hun daginvulling en voor waardetoevoegende activiteiten.

Digitale innovatiegolf

Vanaf begin 2023 uitgerold in andere Belgische vestigingen. De bedoeling is dat ook andere vestigingen van wereldwijd aan de slag zullen gaan met de nieuwe technologie. In Gent wordt het project momenteel geëvalueerd door medewerkers te bevragen.

IKEA België zet sterk in op digitalisering en automatisering om steeds beter haar klanten in een hybride winkelomgeving te kunnen bedienen. Zo loopt in IKEA Hasselt momenteel een pilootproject met Automated Guided Vehicles die op een efficiënte, geautomatiseerde manier goederen kunnen verplaatsen. Daarnaast hebben 7 van de 8 Belgische vestigingen de mobiele zelfscanfunctie ‘Scan & Go’ geïntroduceerd, waarmee klanten producten kunnen scannen met hun smartphone om wachtrijen aan de kassa’s te vermijden. Tenslotte zijn meerdere winkels uitgerust met schermen waarmee klanten de beschikbaarheid van alle producten kunnen opzoeken en zelf bestellingen voor het magazijn kunnen plaatsen tijdens hun winkelbezoek. Deze innovatiegolf moet zorgen voor een betere klanttevredenheid en meer efficiëntie, variatie en verbeterde ergonomie voor de medewerkers.

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn