U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Drastische stijging in aantal mensen die tweedehands kopen uit financiële noodzaak

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

Een grootschalig onderzoek van 2dehands, Kringwinkel, HappyTroc/HappyCash en Cash Converters leverde volgende resultaten op:

Meer dan 1 op de 4 Franstaligen (26,5%) in ons land geven aan dat ze de afgelopen 12 maanden wel eens spullen tweedehands hebben gekocht uit financiële noodzaak. Bij de Nederlandstaligen is dit 1 op de 7 (14,7%). Een zeer drastische stijging: een jaar eerder was dit nog 11,2% van de Franstaligen en 5,7% van de Nederlandstaligen. Dit blijkt uit een onderzoek bij ruim 2.000 Belgen in opdracht van 2dehands, HappyTroc/HappyCash, Cash Converters en De Kringwinkel.

Waarom koopt men 2dehands?

Het financiële aspect – “Het is goed voor de portemonnee” – is altijd al de belangrijkste motivatie geweest voor Belgen om tweedehands te kopen. Steeds meer landgenoten, vooral ten zuiden van de taalgrens, nemen echter hun toevlucht tot tweedehands uit financiële noodzaak.

Waarom koop je iets tweedehands? De antwoorden van de Vlamingen en Franstaligen hieronder.
Het is goed voor de portemonnee NL 66,6% FR 64,0%
Zoeken naar spullen vind ik leuk NL 41,2% FR 32,7%
Het is goed voor het milieu NL 40,4% FR 33,2%
Je vindt originele producten die nieuw niet meer te vinden zijn NL 23,6% FR15,7%
Uit financiële noodzaak NL 14,7% FR 26,5%

Groeiende markt

Tweedehands kopen, levert niet alleen een besparing op. We worden er ook gelukkig van. 71,1% houdt er een positief gevoel aan over om gebruikte goederen te kopen. Nog een belangrijke vaststelling in het onderzoek: tweedehands zit intussen bij heel wat landgenoten in het bewustzijn ingebakken (met toch wel een opvallend regionaal verschil). Twee op de drie Franstaligen (67,5%) zijn akkoord met de stelling “Waarom zou je iets nieuw kopen als het ook tweedehands te koop
is?”. Ten noorden van de taalgrens schaart 58,8% van de ondervraagden zich achter deze stelling.” 37,8% van de Belgen heeft in afgelopen 12 maanden iets tweedehands gekocht, versus 35% een jaar eerder. Ook hier zien we iets meer Franstaligen (41,1%) dan Vlamingen (35,1%) en meer vrouwen (40,2%) dan mannen (35,4%). Ook de leeftijd speelt een rol: vooral jongeren kopen vaker tweedehands: 49,8% van de -34 jarigen schafte zich vorig jaar iets tweedehands aan, tegenover 26,2% van de 55-plussers.

Gemiddeld gaven tweedehandskopers vorig jaar 119,4 euro uit aan tweedehandsproducten. Voor 17,4% liep dit bedrag op tot meer dan 200 euro.
Om spullen tweedehands te kunnen kopen, moet iemand anders die wel weggeven of te koop aanbieden. Ook die groep gevers en verkopers zit in de lift. 75% van de Belgen heeft de afgelopen 12 maanden één of meerdere tweedehandsspullen weggegeven, een kleine stijging in vergelijking met de 73,7% een jaar eerder. Ook in het aantal mensen die spullen hebben verkocht, groeit: 44% heeft de afgelopen 12 maanden iets verkocht, versus 42,9% het jaar voordien.

Eva Verraes, directeur van HERW!N, de koepel van onder meer de Kringwinkels reageert tevreden op de stijging: ‘In tijden van financiële crisis is het goed dat er vangnetten zijn voor mensen die het minder breed hebben. Dit onderzoek toont eens te meer aan dat niet alleen de tewerkstelling en de armoedeprojecten die we ondersteunen, maar ook ons winkelaanbod hierin een essentiële rol vervult. Meer en meer mensen kopen tweedehands omdat nieuwe spullen voor hen onbetaalbaar zijn.

Top 5 van wat FRANSTALIGEN vorig jaar tweedehands kochten
1. Kleding 47,9%
2. Boeken en strips 24,7%
3. Speelgoed 21,0%
4. Meubelen 15,6%
5. Decoratie-artikelen 13,6%

Top 5 van wat NEDERLANDSTALIGEN vorig jaar tweedehands kochten
1. Kleding 33,6%
2. Boeken en strips 25,2%
3. Decoratie-artikelen 19,9%
4. Speelgoed 18,7%
5. Meubelen 14,0%

Aleksandra Vidanovski, woordvoerster van 2dehands: ‘Eens te meer blijkt dat onze sector een onmisbare rol speelt, niet alleen in een circulaire economie, maar in onze maatschappij in zijn geheel.De groeiende inflatie maakt dat steeds meer mensen het minder breed hebben. Dankzij een kwaliteitsvol tweedehandsaanbod kunnen ze zich bepaalde spullen toch nog veroorloven. Elk product dat een tweede, derde of vierde leven krijgt, draagt op die manier niet alleen een steentje bij aan het milieu, maar levert ongetwijfeld ook weer een tevreden gebruiker op.’

Kevin Kaeses, algemeen directeur van Cash Converters: ‘Door de opmars van telewerken en teleleren, bleef multimedia een belangrijke categorie in het lijstje van tweedehandsaankopen. 17% van de ondervraagden heeft de afgelopen 12 maanden iets van multimedia of electronica verkocht. 8% van de ondervraagden in het onderzoek heeft de afgelopen twaalf maanden een laptop, smartphone, printer of ander multimediatoestel aangekocht. Waarom zou je een peperduur nieuw toestel kopen
als je een perfect werkend gebruikt exemplaar veel goedkoper kunt vinden?’

Alexis Macé, communicatieverantwoordelijke van de groep HappyTroc/HappyCash: ‘Tweedehands kopen en verkopen wordt een vertrouwd, maar ook een noodzakelijk onderdeel van onze economie. Ook wij merken bij onze klanten dat het economische aspect enorm aan belang wint: meer dan 95% van onze klanten geven aan dat de financiële beweegreden de belangrijkste motivatie om bij ons tweedehands te kopen.’

Methodologie

Het online onderzoek werd van 26 maart en 1 april 2022 uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van
2dehands, De Kringwinkel, Cash Converters en HappyTroc/HappyCash. 2.000 Belgen werden bevraagd. Het onderzoek
is representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bedraagt 2,19%.

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn