Leden

U bevindt zich in het professionele gedeelte van de website

Dirk Steenbeke (Passe Partout): ‘Ons concept slaat aan’

De voorbije weken konden we niet naast Dirk Steenbeke kijken. Tijdens Maison & Objet was hij met Home Stories by Passe Partout aanwezig, de afgelopen week gaf hij ook present tijdens de Woonindustrie, waar hij een grote vaste ruimte betrekt en zijn team elke maandag klanten ontvangt. In Nieuwegein werd de stand voor de Voorjaarsdagen volledig omgeturnd, met een pak nieuwe modellen die op heel wat bekijks konden rekenen. ‘Ik heb soms de indruk dat we nu pas beginnen’, zegt Dirk Steenbeke. Terwijl het label intussen 25 jaar bestaat.

‘De Meubelbeurs Brussel was voor ons erg succesvol, net als M&O in Parijs. Daar krijg je de hele wereld op je stand. We hebben er verkocht aan mensen uit New York, Boston, Tunesië, Marokko, noem maar op. Tegelijk moet je klaar zijn voor wat komt. Het is leuk een bestelbon voor New York in te vullen, maar je moet ook beseffen dat je die sofa in New York moet krijgen. Transport regelen is dus key. We hebben nu agenten gevonden in Spanje en Portugal en meteen leverde dat nieuwe orders op. Ik zie M&O als de kers op de taart, en die taart, dat is ons gevestigd cliënteel.’

Bij jullie klinken er dus positieve vibes, terwijl er in de sector ook andere verhalen de ronde doen.

Dirk: ‘Als fabrikant en als retailer moet je vandaag heel wat borden tegelijk in de lucht houden. Sommige winkeliers hebben het knap lastig, maar het is als retailer ook echt niet makkelijk. Dan heb je de juiste modellen gekocht, dan ligt je winkel er goed bij, en dan heb je een verkoper die niet opkijkt van achter zijn computer als er een klant binnen komt. Om maar één probleem te berde te brengen.’

Waar ligt bij PP vandaag de focus?

Dirk: ‘Onze outdoor moet groeien. We hebben ontzettend veel voorraad en in onze productie-eenheid in Hongarije krijgen de bestelbonnen voor outdoor de voorrang. We werken er erg gedisciplineerd: we weten wat we in huis hebben, hoe groot onze voorraad is en wat we nodig hebben om te produceren.’

Is de verkoop van outdoor niet te afhankelijk van het weer? Vorig jaar werd daar nogal over geklaagd.

Dirk: ‘Als het straks vier weken goed weer is, klaagt niemand meer.’(Lacht)

Jullie openen een PP conceptstore.

Dirk: ‘Mag ik dat even verduidelijken: we hebben een klant, De Bree in Knokke, en die heeft een Home Stories winkel geopend in Knokke, waar vroeger hun Pomax-winkel gevestigd was, op de Lippenslaan. Daar staan niet alleen onze collecties en de accessoires van Haans Lifestyle, maar ook onze muziek speelt er. Het concept dat we op beurzen en tijdens huisshows hebben neergezet, bevalt de winkelier. Het zou gek zijn om dat concept niet verder uit te dragen naar de eindklant toe. De formule is er en ze werkt. Winkeliers kunnen ze gebruiken. Er komt trouwens nog een conceptstore, in Antwerpen.’

Is het iets wat jullie verder willen uitrollen?

Dirk: ‘We zouden hier verder kunnen op inzetten en bijvoorbeeld shop-in-shop-concepten kunnen uitwerken. Bij sommige handelaren staan onze ontwerpen misschien iets te ver uiteen, terwijl er veel meer beleving is als je alles bij elkaar zet en die sfeer van Home Stories helemaal uitspeelt. Met Haans Lifestyle voor de accessoires en Jasaco voor de planten hebben we echt de perfecte partners gevonden.’

Wat zou je winkeliers verder aanraden om te doen?

Dirk: ‘Organiseer een middagje bloemschikken. Geef kooklessen. Zet in op goede donsdekens, op geuren, op muziek, geef tips aan klanten wat betreft verlichting. Hoeveel tips wil je?’ (Lacht)

‘Wat ik nog wil zeggen: we moeten oppassen en onze branche bewaken. We mogen de interieurbranche niet voortdurend bezoedelen. We moeten integendeel fier zijn dat we dit mogen doen. De liefde voor het interieur, daar draait het toch ook om. En laten we de menselijke factor van onze job niet vergeten: wanneer een klant een sofa koopt, moet je vooral niet gewoon denken, aha, ik schrijf er hier weer eentje op, neen, meedenken met die klant is wat je moet doen. Heeft die een hond, adviseer dan een welbepaalde soort stof. Geef klanten een goed gevoel. Als was je hun vriend. En focus echt niet alleen op die verkoop.’ 

Veerle Windels

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn