Leden

U bevindt zich in het professionele gedeelte van de website

De West-Vlaamse Meubeldagen komen eraan: ‘De focus ligt op Belgische klant’

Eind maart is het zover. Van 25 tot 29 maart slaan 5 West-Vlaamse ondernemers in de meubelbranche de handen in elkaar voor wat heet: de West-Vlaamse Meubeldagen. Het gaat om de firma’s Revor, Vipack, Demuynck, Castle Line en Meubar/Evan. De dagen vinden plaats op drie verschillende locaties, op nauwelijks 15 minuutjes rijden van elkaar. ‘Dat maakt het voor elke handelaar behapbaar om langs te komen en eventueel op één dag de drie verschillende adressen aan te doen’, zo luidt het. Er is gekozen voor fabrikanten uit diverse segmenten. Zo focust Revor op bedden en matrassen, zit Vipack in de kinderbedjes, en maakt Demuynck voornamelijk sofa’s maar ook tafels. Bij Meubar en Evan worden voornamelijk woonkamerprogramma’s vervaardigd, Castle Line staat voor totaaloplossingen, vaak voor de projectmarkt. ‘Echte overlappingen zijn er niet.’ Meubihome zat rond de tafel met Jan Maes (Revor), Thierry Demuynck (Demuynck), Dimitri Van de Casteele (Castle Line), en Ruben Viaene (Vipack).

Vorig jaar werd al eens samengewerkt en dat bleek een goede formule.

Ruben: ‘Het is eigenlijk de derde keer dat we dit doen. In het verleden waren er wel meer firma’s bij betrokken. Er moest dus ook meer rondgereden worden. Nu is het meer “to the point”. We hebben telkens veel handelaren gezien.’

Thierry: ‘Vorig jaar stonden we in de showroom van Revor en we kregen veel klanten over de vloer. Ik vond het interessant om toch iets diepgaandere gesprekken te hebben met de klanten dan op pakweg een beurs. Er hangt een heel andere sfeer. We kiezen opnieuw voor Revor als standplek.’

Is de timing de juiste, eind maart? 

Ruben: ‘Drie jaar geleden was het in mei, vorig jaar en nu in maart. We denken van wel.’

Thierry: ‘Wij doen met Demuynck geen andere beurzen aan. Dan komen klanten wel over de brug als je ze uitnodigt.’

Voor welke klanten doen jullie dit?

Ruben: ‘In eerste instantie voor onze Belgische klanten. Maar komt er een Duitser of een Griek af, dan mag dat ook. Iedereen is welkom. We mailen naar zo’n 5.500 contacten. En dat zijn gezamenlijke contacten want we delen die onder elkaar.’

‘De meeste klanten doen niet graag huisshows, maar we hebben allemaal in eigen showrooms geïnvesteerd dus is het niet meer dan normaal dat we onze klanten eens uitnodigen en hen onze laatste nieuwe dingen laten zien. Tegelijk nemen we de tijd voor een goed gesprek. Bovendien komen er ook geen toeristen naar zo’n huisshow. Mensen die je op een beurs wel tijd doen verliezen (lacht).

Gaan jullie allemaal nieuwe dingen tonen, of zien we straks hetzelfde van wat jullie al eerder op beurzen presenteerden?

Ruben: ‘Het gaat de moeite zijn. Met nieuwe ontwerpen die we zelfs specifiek voor de Belgische markt gemaakt hebben.’

Dimitri: ‘Eigenlijk hoeft de klant op zo’n moment niet te kopen. Het is een goede manier om eens met elkaar van gedachten te wisselen. On of off the record bovendien.’

Thierry: ‘Inplantingen pushen is niet aan de orde bij ons. We doen graag zaken met handelaars die we goede modellen kunnen afleveren en die daar helemaal voor gaan. Liever 5 goede winkels dan een veelvoud ervan die nauwelijks werken met wat ze kopen.’

Jan: ‘We geloven echt in deze manier van samenwerken. We zijn complementair in wat we doen. En misschien nog even zeggen dat de catering nog beter zal zijn dan vorige keer.’ (lacht)

Schrijf je in via

www.westvlaamsemeubeldagen.be

 

 

 

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn