Leden

U bevindt zich in het professionele gedeelte van de website

De steile opgang van Camber: ‘Maatkasten zijn niet langer voor de happy few’

Bij Camber is het altijd één op één‘, zo vertelt Camille Peckstadt, de marketingmanager van Camber (rechts op de foto), net na de presentatie van het onderzoek van Trendwolves. (zie ander artikel deze week) ‘Dat is onze sterkte. Klanten komen naar de winkel, maar wij bespreken in detail wat de bedoeling is. Heel dikwijls gaan we zelfs bij de klanten thuis zodat we met eigen ogen zien wat we in-house kunnen verbeteren en hoe we die klant gelukkiger kunnen maken. We gaan er dan ook alles aan doen om die filosofie te behouden.’

Camber viert dit jaar zijn 30ste verjaardag. Het Belgische bedrijf is drie decennia geleden gestart door de broers Jean Christophe en Luc Uyttenhove. Eerst handelden ze in parket – de familie kende de houtsector goed- maar langzamerhand focuste het bedrijf meer en meer op kasten op maat. Tot 2014 heette het bedrijf Les As du Placard -een naam die ze graag vergeten- nadien werd de naam het Camber.

De voorbije jaren opereren ze dat vanuit het hoofdkwartier in Overijse en via diverse eigen winkels, waar interieurarchitecten samen met de klant oplossingen zoeken voor betere opbergmogelijkheden in huis, of het nu gaat om een dressing, een extra slaapkamer met een opklapbaar bed of een wasruimte die beter georganiseerd kan worden. In België zijn er intussen 19 winkels, in Luxemburg is er ook eentje in Strassen. 

‘Vroeger zag je dat kasten op maat enkel besteld werden via de exclusieve villabouwer, maar die tijd is dus veranderd’, zegt Naomi Huyge (links op de foto), die al 10 jaar in dienst is bij Camber en shopmanager is in Aartselaar. ‘Vroeger dacht iedereen ook dat dit soort maatwerk enkel voor de happy few was, maar niks is minder waar. Maatwerk is populair geworden. Het is ook belangrijk geworden in een huis, zelfs van bij het prille begin. Het maatwerk wordt vaak al ingetekend door de architect. We hebben niks liever dan de architect ons dat plan al toont. Dat gebeurt trouwens vrijblijvend en gratis.’

Camber werkt met basispanelen (vooral melamine voor de buitenpanelen, de laden zijn vaak massief hout) van het Oostenrijkse Egger en gaat daarmee aan de slag in de eigen schrijnwerkerij net over de Franse grens. Het bedrijf stelt meer dan 250 mensen te werken in B en Lux. De voorbije jaren is het merk sterk gegroeid, mede door de grote mediacampagnes (momenteel ook op de radio en televisie). ‘1 Belg op 2 van de 35-plussers kent Camber’, zegt marketingmanager Camille niet zonder trots. ‘We merken een significante stijging in merkbekendheid. Maar ook in omzetgroei.’ Dat laatste wordt ook bevestigd door Xavier Jacob van Merlen, directeur sales, die als omzetcijfer 40 miljoen euro meegeeft, goed voor zo’n 8.000 projecten per jaar.  ‘Dagelijks rijden er 5 vrachtwagens rond in België met daarin een 12-tal kasten die we die dag leveren en in mekaar steken bij klanten. Soms zijn dat grote projecten, soms kleine, want we zitten in alle prijsklassen.’  Ook goed om weten: de prijzen zijn gestegen sinds corona (hoe kan het anders) en tussen bestelling en levering liggen 12 weken. ‘Nogmaals: maatwerk zit in de lift, zelfs bij jonge mensen.’

www.camber.be

Veerle Windels

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn