U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

de Sede agent Marnix Lefevere: ‘Een goed product blijft goed’

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

Al meer dan 24 jaar verkoopt Marnix Lefevere de collecties van het Zwitserse topmeubelmerk de Sede. De voorbije jaren wist hij zijn agentuur GiLo Design uit te breiden met enkele andere labels, die complementair zijn. Onder andere het Duitse Draenert, het Italiaanse Capo d’opera,  en FrankSitzMöbel, dat meer de projectmarkt dient. We liepen Marnix tegen het lijf op de stand van de Sede op Salone del Mobile in Milaan, zagen de nieuwigheden en stelden terloops enkele vragen.

Veerle Windels

 

Hoe loopt de Sede?

Marnix: ‘Tijdens corona hebben we erg goed gewerkt. We hebben niks moeten inboeten. De eerste vijf maanden van dit jaar waren ook zeer goed. Onbegrijpelijk misschien. Nu voelen we dat het, zo net voor het verlof, iets rustiger aan het worden is.’

Is alles wat hier staat nieuw?

Marnix: ‘Neen. We hebben te veel iconische ontwerpen die we geregeld in een nieuw jasje steken. Een goed ontwerp blijft goed, maar je kan er andere kleuren aan geven of gaan spelen met materialen. Iedere keer dat Mick Jagger geïnterviewd wordt, neemt hij plaats in een iconische zetel van De Sede. Dat model staat daar. (wijst ernaar)’

Hoe loopt het merk op de Belgische markt?

Marnix: ‘Erg goed. We liggen in de betere meubelzaken. Ik werk iets minder samen met interieurarchitecten al is dat ook een markt voor de Sede. Sowieso zitten we in het hogere segment van de markt.’

Veel klanten gezien tijdens de beurs?

Marnix: ‘Absoluut. En verkocht ook. Daarvoor staan we hier.’

Wordt de Sede nog steeds volledig in Zwitserland gemaakt?

Marnix: ‘Dat willen we zelfs zo houden. Dat is deel van wie we zijn. Er worden wel twee producten, die veel verkocht worden, genaaid in Tsjechië. Technische onderdelen komen niet uit China, maar uit Scandinavië. Vroeger werkten we wel eens met Chinese onderdelen, maar het ging allemaal stuk. Het heeft ons veel geld gekost en het heeft vijf jaar geduurd om daar de problemen van op te lossen, dus nooit meer.’

Hoe zit het met de levertermijnen?

Marnix: ‘We hebben zeer veel stock van onderstellen en van leder in huis. Op bepaalde onderdelen is het soms wat wachten. De levertermijnen belopen momenteel tien à twaalf weken.’

Ook prijsverhogingen moeten doorvoeren?

Marnix: ‘Zowel in oktober als in mei hebben we verhogingen gehad, nu zitten we op twaalf procent. Toch hebben we daar niet zoveel vragen over gekregen. Misschien omdat we in het hogere segment zitten. Maar uiteraard kijkt iedereen naar zijn beurs.’

U werkt ook voor andere labels.

Marnix: ‘Ik heb vijf merken in portefeuille. Ze eten niet van elkaar, als u me begrijpt. Draenert is een bekende speler op het vlak van de tafels in natuursteen. Ze maken ongelooflijke tafels met automatische functies. Afwerking is top. FSM is gekocht door de Sede in 2000. En verder Capo d’Opera, een mooi Italiaans label.’

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn